BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> آماده‌باش ارتش فرانسه برای مقابله با پنجمین شنبه «نه به اشرافیت» | بلاغ نیوز
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۳۷۰۰۰۸
همزمان با فراخوان جلیقه زردها برای برگزاری دور جدید اعتراضات در روز شنبه (امروز) نیروهای امنیتی نیز مثل هفته گذشته در پاریس و سایر شهرهای این کشور مستقر شدند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، اعتراضات جلیه زردها امروز وارد پنجمین هفته خود می شود آنها علی‌رغم عقب‌نشینی کامل ماکرون قول داده‌اند که دوباره به خیابان‌ها باز خواهند گشت. هفته گذشته دولت ماکرون نزدیک به90 هزار نیرو (ارتش و پلیس) همراه با  10 هزار زره پوش در سراسر فرانسه مستقر کرده  بود اما باز نتوانست جلوی معترضان را بگیرد و آنها پاریس را به آتش کشیدند. در مقابل دولت ماکرون با نیروهای مجهز به انواع تجهیزات از خودروهای زرهی تا اسب و سگ  به معترضان یورش بردند و وحشیانه سرکوبشان کردند. تا هفته گذشته این اعتراضات بیش از 5 کشته و 6 هزار زخمی و بازداشتی بر جای گذاشته بود اما چهارشنبه شب در جریان اعترضات جلیقه زردها در منطقه اوینیون در جنوب فرانسه، یک معترض ۲۳ ساله دیگر در خروجی یک بزرگراه کشته شد و بدین ترتیب تعداد کشته‌ها به 6 نفر رسید. منابع نزدیک به دولت فرانسه علت مرگ این فرد را هم «تصادف با خودرو» اعلام کرده‌اند.
درخواست تازه دولت ماکرون
و احتمال ممنوع شدن تظاهرات
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه گذشته و در حالی که نزدیک به یک ماه از اعتراضات سراسری در فرانسه می‌گذشت سرانجام در مقابل معترضان عقب‌نشینی کرد.
وی  اعلام کرد علاوه بر لغو مالیات بر سوخت، بر ساعات اضافه کاری و همچنین پاداش آخر سال کارمندان نیز مالیاتی تحمیل نمی‌شود. افزایش 100 یورو به حداقل دستمزد کارکنان از دیگر وعده‌های رئیس جمهوری فرانسه به معترضان خشمگین بود. اما جلیقه زردها حاضر به عقب‌نشینی نیستند و قول ادامه اعتراضات را داده‌اند. با عقب‌نشینی کامل ماکرون مقابل جلیقه زردها و قول وی  برای افزایش حقوق‌ها شماری از مقامات دولتی این کشور طی روزهای اخیر زمزمه‌ها درباره ضرورت توقف این اعتراضات را آغاز کرده‌اند.«نیکول بلوبت»، وزیر دادگستری فرانسه روز چهارشنبه گفته با توجه به «حادثه تلخی» که در شهر استراسبورگ روی داده و با توجه به پاسخ رئیس جمهوری فرانسه به درخواست معترضان، جنبش جلیقه زردها «باید متوقف شود.»
 اشاره وزیر دادگستری به عملیات تروریستی  سه‌شنبه شب استراسبورگ است که فردی افراطی و متولد فرانسه 3 نفر را کشت و 12 نفر را زخمی کرد. عامل این جنایت چند روز متواری بود تا این که دیروز خبر رسید پلیس فرانسه وی را کشته است. گفته می‌شود این فرد عضو داعش بود. «ریچارد فراند»، رئیس پارلمان فرانسه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد با توجه به پاسخ گسترده‌ای که دولت به درخواست معترضان داده است، اکنون زمان آن است که این جنبش متوقف شود.  بر اساس گزارش «یورونیوز» بنجامین گریوو، سخنگوی دولت قدمی فراتر رفته و احتمال ممنوعیت برگزاری راهپیمایی شنبه را بعید ندانسته است. او روز پنج‌شنبه گفت: اگرچه دولت هنوز درباره ممنوع کردن راهپیمایی «جلیقه زردها» تصمیمی نگرفته، اما با توجه به حمله استراسبورگ ممنوع کردن این راهپیمایی غیرمنطقی نخواهد بود. او با اشاره به استقرار نیروهای امنیتی و انتظامی در سراسر کشور و اینکه «اکنون دیگر برگزاری این راهپیمایی‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد»، افزود: «آنچه ما از جلیقه زردها می‌خواهیم این است که روز شنبه از برگزاری راهپیمایی خودداری کنند» علی‌رغم این درخواست‌ها  «ماکسیم نیکول» یکی از شخصیت‌های برجسته جنبش «جلیقه زردها» در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت: «با وجود درخواست‌های دولت برای توقف اعتراضات پس از تیراندازی استراسبورگ، معترضان قصد دارند تظاهرات خود را در روز شنبه ادامه دهند.» «پریسکیلیا لودسکی»، از  دیگر فعالان جنبش جلیقه زردها در فرانسه نیز  در جریان یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: «ما خواستار کاهش مالیات و هزینه‌های مسکن، انرژی و موادغذایی هستیم و تا برآورده شدن این خواسته‌ها، اعتراضات نیز ادامه خواهد داشت». تازه ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می دهد که 84 درصد مردم فرانسه که اکثر آنها از طبقه متوسط هستند، از این اعتراضات حمایت می‌کنند. پیش از این، این رقم 74 درصد بود.
از انقلاب ایران الهام گرفته‌ایم
«الکساندر بیووایس چیوا» از سخنگویان جلیقه‌ زردها  در گفت و گو با  خبرگزاری آنا درباره خواسته های این جنبش گفته:  «قدرت در فرانسه در یک شخص کاملاً متمرکز شده و این موضوع به ‌هیچ‌ وجه ازنظر دموکراسی مورد قبول نیست؛ شخص ماکرون مشخصات یک رئیس‌جمهور را ندارد. ما به دنبال برگزاری یک رفراندوم درباره مسائلی هستیم که مورد خواست مردم است تا صدای مردم بر اساس دموکراسی شنیده شود و تمرکز قدرت نیز از بین برود. از زمانی که ماکرون به قدرت رسیده مردم فرانسه را تحقیر کرده و به صدای آن‌ها گوش نکرده است. ما می‌خواهیم دیده شده و صدایمان شنیده شود». وی درباره برخی گزارش‌ها درمورد دخالت روسیه در این اعتراضات نیز گفت:  «دخالت هرگونه دولتی را در اعتراضات اخیر فرانسه رد می‌کنیم. البته باید بگویم که در این راه از برخی جنبش‌ها الهام گرفته‌ایم. به‌طور مثال از انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی ایران) که علیه استبداد و برای رسیدن به دموکراسی بود نیز الهام گرفته‌ایم ولی اینکه بگوییم یک کشور خارجی در حال مدیریت این جریان است، کاملاً تکذیب می‌کنم. جلیقه‌ زردها صدای واقعی و فروخورده مردم فرانسه هستند و شما می‌بینید که ۷۴ درصد مردم از این جنبش حمایت می‌کنند.» البته طبق نظرسنجی‌های جدید این میزان به 84 درصد رسیده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴