تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۳۶۸۱۹۱
رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد شاخص قیمت کالاهای مختلف طی یکسال اخیر از 10 درصد تا 240 درصد رشد داشته است.
۰
plusresetminus
قیمت کالاها از 10 تا 240 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است
به گزارش بلاغ، امیدعلی پارسا در «مراسم تقدیر از اعضای کمیته آمارهای مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص کسب رتبه نخست فعالیت‌های آماری بین دستگاه‌های اجرایی کشور» اظهار داشت: اگر از من بپرسند آمار در کشور ما چه جایگاهی دارد، می‌گویم برای حکمرانی شایسته، بعد از امنیت، مهم‌ترین موضوع تولید داده‌های آماری با کیفیت است.
وی افزود: از سال 2010 به این سو، جریان غالب کشورهای دنیا از نظام آماری سنتی عبور کرده‌اند ولی ما وقتی در سال 2018 از شروع این کار صحبت می‌کنیم برخی فکر می‌کنند خیلی جلو هستیم!
رئیس مرکز آمار ادامه داد: فراهم کردن این بستر ربطی به تحریم و ترامپ هم ندارد، این بستر نیاز به آگاهی، اقدام و عمل دارد که از این جهت، عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی قابل تقدیر است.
پارسا با بیان اینکه اصل محرمانگی اطلاعات در نظام آماری ثبتی مبنا، بسیار بهتر از نظام آماری سنتی حفظ می‌شود گفت: این اصل (محرمانگی اطلاعات) یقینا حرف اصلی نظام آماری بوده و ما درصدد تغییر قوانین بدین سو هستیم و فعلا این کار را براساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور انجام می‌دهیم.
وی با ایراد سخنان طعنه‌آمیزی درباره تشکیک برخی افراد در آمارهای اعلام شده، اضافه کرد: تفسیرهای ما از آمار و ارقام، گاهی پایین بودن سواد آماری را می‌رساند، ما بجای اینکه سواد خودمان را بالا ببریم به آمارها شک می‌کنیم!
به گفته رئیس مرکز آمار، آماری که وضع زندگی مردم را نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه است که قیمت کالاها را طی یکسال گذشته نشان داده و این شاخص برای کالاهای مختلف، از زیر 10 درصد تا 240 درصد رشد داشته است.
پارسا با اشاره به اینکه میانگین این افزایش قیمت‌ها 35 درصد می‌باشد، بیان کرد: شاخص کل که از میانگین موزون بدست می‌آید بیانگر وضعیت زندگی مردم نیست و در این زمینه از تورم ماهانه و نقطه به نقطه استفاده می‌کنیم.
وی با انتقاد از اعلام آمارها توسط بانک مرکزی گفت: فقط 12 کشور در دنیا، بانک مرکزی، آمار رشد اقتصادی را اعلام می‌کند و باقی موارد بر عهده مراکز آمار کشورهاست که حاکی از رویکرد توسعه‌گرایانه آنها می‌باشد.
در همین جلسه، حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد در خصوص نرخ ارز اظهار داشت: در کوتاه مدت یک افزایش نرخ ارز داشتیم که دارای نوسان بود. با تغییرات کوچکی شدت این نوسان گرفته شد و نرخ ارز مسیر کاهشی را طی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: البته اگرچه هم اکنون نیز نرخ ارز حباب زیادی دارد اما امیدواریم مسیر کاهشی را ادامه دهد. اولویت دیگر ما مهار تورم است اما به هرحال می‌دانیم شوکی که از جانب تحریم به کشور وارد شده شوک بزرگی بود که تلاش داریم این مسئله را کنترل کنیم، تورم مهر و آبان نشان می‌دهد که شدت افزایش تورم کنترل شده اما باید در بلندمدت بیشتر کنترل شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما