تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۳۶۸۰۲۵
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر حداقل در ۲۰ درصد واردات محصولات کشاورزی صرفه‌جویی شود، ظرف مدت دو سال با احتساب ارز نیمایی می‌توان ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کشور صرفه‌جویی ارزی داشت.
۰
plusresetminus
20 درصد واردات محصولات کشاورزی معادل نصف بودجه عمرانی کشور است
به گزارش بلاغ، عباس پاپی‌زاده درباره خودکفایی کشاورزی تصریح کرد: در برخی محصولات اعم از گندم، ذرت و برنج طی یک برنامه‌ریزی منسجم می‌توان به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسید. در برخی محصولات همچون دانه‌های روغنی که کمتر از پنج درصد آن در کشور تامین می‌شود، با استفاده از ظرفیت‌های خالی بخش کشاورزی و جدیت دولت می‌توان به خودکفایی 80 درصدی رسید. در غیر این صورت کشاورزان از کشت این محصولات انصراف می‌دهند و به سمت و سوی کشت محصولات آب برمی‌روند.
وی با‌ اشاره به اینکه  سه میلیارد دلار ارز برای واردات ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از کشور خارج می‌شود، افزود: اگر تولید دانه‌های روغنی را به ۴۰ درصد افزایش دهیم، یک ‌میلیارد دلار در خروج ارز صرفه‌جویی می‌شود‌. در برخی از سال‌ها، ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار ارز برای واردات محصولات کشاورزی از کشور خارج شده که اگر حداقل ۲۰ درصد این میزان صرفه‌جویی شود، ظرف مدت دو سال با احتساب ارز نیمایی می‌توان ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کشور صرفه‌جویی ارزی داشت.
همچنین عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با‌ اشاره به اینکه خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی شدنی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه وسعت دو استان گیلان و مازندران به اندازه خاک هلند است و از طرفی هیچ‌گونه محدودیت منابع آبی در این دو استان وجود ندارد، از این رو در تمامی محصولات کشاورزی نه تنها خوداتکایی بلکه خودکفایی میسر است. با وجود آنکه کشوری همچون هلند ۹ برابر تولید ناخالص ملی ما تنها از محل کشاورزی درآمد کسب می‌کند، آیا صحبت از خودکفایی و خوداتکایی محصولات کشاورزی در کشور عجیب است؟
مسعود اسدی با بیان اینکه کمبود منابع آبی صحت ندارد، افزود: امروزه با شرایط کشاورزی سنتی دچار کم آبی هستیم و با کشاورزی مدرن و گلخانه‌های سولار دیگر با بحران کم آبی روبرو نیستیم. نه تنها با منابع آب فعلی بلکه با نیمی از آب موجود کشور در تمامی محصولات می‌توان به خودکفایی رسید. البته دولت در بسیاری از زمینه‌ها همچون استمهال وام کشاورزان خسارت‌دیده خلاف شعار عمل کرد.
رئیس‌ نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی را ضروری دانست و افزود: سیاست دولت در چند سال اخیر بدان معناست که امکان خوداتکایی و کاهش واردات محصولات کشاورزی شدنی است، کما اینکه واردات شکر از دو میلیون تن در چند سال گذشته به کمتر از ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
محمد شفیع ملک‌زاده قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم را بالای دو هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که خرید تضمینی گندم با نرخ ۱۴۰۰ تومان صرفه اقتصادی برای دولت ندارد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴