BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> درآمد طبقه متوسط نصف شد | بلاغ نیوز
اعتراف مشاور روحانی به کاهش قدرت خرید مردم:

درآمد طبقه متوسط نصف شد

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
کد مطلب : ۳۶۷۱۲۷
مشاور عالی رئیس‌جمهور با ‌اشاره به تغییر توزیع ثروت در جامعه گفت: در حال حاضر دو دهک به دهک‌های فقیر جامعه اضافه شده آن هم در شرایطی که درآمد آنها نصف شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، اکبر ترکان در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک درخصوص وضعیت اقتصاد کشور در شرایط فعلی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز وضعیت نرخ رشد اقتصادی کشور ما پایین و کمتر از پیش‌بینی‌هاست و در حوزه‌ اشتغال نیز با مشکل نرخ بیکاری بالا مواجهیم و 3/5 میلیون بیکار آماده ورود به بازار‌اشتغال هستند؛ این در حالیست که اگر ما با تمام ظرفیت‌های خود برای ایجاد‌اشتغال در کشور تلاش کنیم، قادریم سالانه حدود 700هزار شغل را ایجاد کنیم.
وی افزود: بانک‌ها به طور رسمی سالانه 20درصد به سپرده‌ها سود می‌دهند ولی یک سؤال وجود دارد که آیا بانک‌ها قادرند 20 درصد سود از این سرمایه‌ها خلق کنند یا خیر؟ این در حالیست که بر اساس گفته آقای سیف رئیس‌سابق بانک مرکزی، بانک‌ها از این سرمایه‌ها تنها هفت درصد سود خلق می‌کنند و مابقی سودی که به سپرده‌ها می‌دهند را از محل خلق پول تامین می‌کنند.
مشاور عالی رئیس‌جمهور با بیان اینکه خلق پول غیرواقعی باعث رشد نقدینگی در کشور شده بیان کرد: در ابتدای دولت یازدهم، میزان نقدینگی در کشور 600 هزار میلیارد تومان بود ولی ابتدای امسال نقدینگی کشور به رقم هزار و 650 هزار میلیارد تومان رسید و این یعنی سه برابر شدن نقدینگی کشور.
ترکان چالش مصرف انرژی در کشور را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور دانست و گفت: در ابتدای دولت یازدهم روزانه 61 میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می‌شد ولی امروز شاهدیم مصرف روزانه به بیش از 100میلیون لیتر رسیده است.
وی صنعت ساختمان را یکی دیگر از فرصت‌های پیش روی کشور دانست و گفت: صنعت ساختمان به دلیل آنکه کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد از بهترین فرصت‌های پیش روی ماست و این صنعت به واسطه 140 رشته‌ای که به آن وابسته هستند می‌تواند موتور محرکه‌ای باشد برای بهبود وضعیت‌اشتغال و اقتصاد کشور.
به گفته مشاور عالی رئیس‌جمهور، در چنین شرایطی حتی اگر با منابع دولتی بتوانیم صنعت مسکن و ساختمان را به حرکت در بیاوریم اوضاع تغییر خواهد کرد.
ترکان اضافه کرد: امروز شاهدیم که توزیع درآمد در دهک‌های جامعه به نسبت دهه‌های اخیر تغییر کرده است. یعنی قبلا دو دهک ضعیف، شش دهک متوسط و دو دهک ثروتمند در جامعه داشتیم ولی الان این شرایط تغییر کرده و دو دهک فقیر، گسترش یافته و تبدیل به چهار دهک شده‌اند و از آن سو شش دهک متوسط به چهار دهک تقلیل یافته و آن هم در شرایطی که درآمد آنها نصف شده و دو دهک پردرآمد نیز کماکان در جای خود قرار دارند.
وی بیان کرد: در چنین جامعه‌ای که از فقر رنج می‌برد شما شاهد هستید که خودروهای میلیاردی در خیابان‌های آن تردد می‌کند، لذا گردشگری داخلی می‌تواند به بهبود توزیع ثروت در جامعه کمک کند چرا که به عنوان مثال مردم در شهرهای پردرآمد تمام سال خود را پس‌انداز می‌کنند تا در تعطیلات نوروز یا تعطیلات دیگر به شهرهای مختلف سفر کنند و این پس‌انداز را خرج کنند و این اتفاق یعنی انتقال ثروت در کشور که باعث چرخش مالی، داد و ستد و رونق اقتصاد در نقاط مختلف کشور می‌شود.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷