تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۳۶۵۴۷۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک‌های خصوصی با اقدام به خرید و فروش ارز و سکه، سود قابل توجهی را به دست آوردند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سیدمحمد حسینی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در این مدتی که بازار ارز دچار تشویش و افزایش چند برابری قیمت شده، بانک‌های خصوصی با توجه به اینکه در جهت منافع سهامدارانشان فعالیت می‌کنند، اقدام به خرید و فروش ارز و سکه کردند تا بتوانند از این نوسانات، سود قابل توجهی به دست بیاورند.
وی افزود: بانک‌های خصوصی برای جذب سپرده‌های بیشتر، با دور زدن بخش‌نامه بانک مرکزی، سودهای بیشتری نیز پرداخت کردند. نرخ سود سپرده در بانک‌های دولتی و متداول در کشور بر اساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار، 15 درصد است. البته تبصره‌ای در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن، کسانی که از قبل قرارداد دارند، می‌توانند بر اساس نرخ‌های گذشته سود دریافت کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک‌ها زمانی می‌توانند رسالت خود را انجام دهند، که منابع سپرده‌ای را به بخش تولید ببرند و وقتی سود کردند، سود سپرده‌ها را پرداخت کنند اما در شرایطی که در یک رکود تورمی قرار گرفته‌ایم و تولید شرایط خیلی خوبی ندارد، پرداخت سود توسط بانک‌ها باعث افزیش نقدینگی می‌شود. به همین جهت بانک‌های خصوصی مجبور می‌شوند وارد بازارهایی همچون سکه و ارز شوند.
در همین حال، کارشناس بازار پولی نیز درباره ورود بانک‌های خصوصی به بازار ارز و سکه اظهار داشت: شرایطی که در اقتصاد ایجاد شده است، فرصتی برای بانک‌های خصوصی به وجود آورده تا از طریق فعالیت در بازار سکه، ارز و حتی بورس اوراق بهادار، سود کسب کنند. قطعا سودی که در کوتاه مدت بانک‌ها در این بازارها می‌توانند کسب کنند، از آن چیزی که قرار است در طول یک سال به سپرده‌گذار پرداخت کنند، بیشتر است و بنابراین طبیعی است این فرصت را مغتنم بشمارند و وارد این بازارها شوند.کامران ندری تصریح کرد: سودی که بانک‌ها از ورود به بازار ارز و سکه به دست می‌آورند بیش از 200 درصد و از حداکثر سودی که به یک سپرده‌گذار پرداخت می‌کنند، بیشتر است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰