تاریخ انتشارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۳۶۳۵۹۵
رئیس‌جمهور در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: آمریکا دچار این توهم شده که احیای تحریم‌ها باعث امتیازدهی ایران خواهد شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، روحانی در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست، سیاست خارجی فعلی آمریکا در قبال ایران را «ناهماهنگ با واقعیت‌های میدانی موجود در ایران، منطقه و سراسر دنیا» توصیف کرده و نوشت واشنگتن دچار این توهم شده که احیای تحریم‌ها باعث امتیازدهی ایران خواهد شد.
در این یادداشت آمده است: سیاست خارجی فعلی آمریکا با واقعیت‌های میدانی موجود در ایران، منطقه و سراسر جهان ناهماهنگ است. من استدلال می‌کنم که چنین سیاستی حتی در راستای منافع ملی آمریکا هم نیست. دولت آمریکا تحت تأثیر اطلاعات نادرست و تحلیل‌های جعلی ارائه شده از سوی گروه‌های تروریستی و اسرائیل دچار این توهم شده که احیای تحریم‌ها باعث امتیازدهی ایران خواهد شد.
روحانی تصریح کرده است: اما ایرانی‌ها در برابر فشار بیرونی هم‌صف شده و به مقاومت سرسختانه روی می‌آورند. ایالات متحده، قبل از برجام از طریق نظام فراگیر تحریم‌هایش نتوانست ایرانی‌ها را به تسلیم وادار کند. این ایالات متحده بود که تغییر رویه داد و مذاکرات را انتخاب کرد.
وی هشدار داده در صورتی که دیگر طرف‌های حاضر در برجام نتوانند منافع ایران را تأمین کنند ایران روالی دیگر در پیش خواهد گرفت.
رئیس‌جمهور در ادامه این یادداشت به ژست‌های دولت آمریکا برای پیشنهاد مذاکره با ایران پرداخته و نوشته که این پیشنهادها «صادقانه یا واقعی» نیستند.
به گزارش فارس، روحانی نوشته است: «پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران صادقانه یا واقعی نیست. ما چطور می‌توانیم به صداقت وی اعتماد داشته باشیم وقتی وزیر خارجه‌اش تا آنجا پیش می‌رود که فهرستی طویل از پیش‌شرط‌های  توهین‌آمیز برای گفت‌وگو تهیه می‌کند؟ از آن بدتر، چطور ما می‌توانیم به دولت آمریکا که حالا رسماً تعهدات بین‌المللی‌اش به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ را زیرپا گذاشته اعتماد کنیم؟ چطور ایران و دیگران به آمریکا اعتماد کنند وقتی که کشورهای دیگر را بابت اجرای همان قطعنامه‌ای که خودش از آن حمایت کرد و به آن رأی داد، تهدید به تنبیه می‌کند؟ توسل ایالات متحده به تحریم‌ها علیه ایران و مردم ایران- و از جمله دشوار کردن دسترسی مردم عادی به دارو یا سلب کردن امکان سفر ایمن از آنها با هواپیماهای جدید خریداری شده توسط شرکت‌های ایرانی- کاملاً غیرموجه و غیرقابل قبول هستند. با اصرار بر نفرت‌پراکنی و انتقام‌جویی، تظاهرهای آمریکا برای حمایت از مردم ایران سطحی، ریاکارانه و ناپذیرفتنی هستند.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما