تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۳۶۳۳۲۸
فرماندار سوادکوه با اشاره به تهاجم فرهنگی کشورهای صاحب قدرت و سرمایه، مهم‌ترین راهکار مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را غنای فرهنگ خودی عنوان کرد.
۰
plusresetminus
تقویت غنای فرهنگ داخلی مهم‌ترین راهکار مبارزه با آسیب‌های اجتماعی
به گزارش بلاغ، سعید یزدانی بعد از ظهر در همایش عاشورائیان شهرستان سوادکوه، با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی دارای دو بعد علی و معلولی هستند، افزود: ما امروز با معلول‌های اجتماعی مبارزه می‌کنیم و این موجب می‌شود که آسیب‌ها به شکل دیگری حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی اشکال گوناگونی دارند و از این رو مبارزه با آنها سخت است، از جمله مهم‌ترین علل ایجاد آن‌را بیکاری و وضعیت اقتصادی برشمرد و خاطرنشان کرد: اینها اما علت تامه آسیب‌هایی مانند طلاق و اعتیاد نیستند چرا که مشاهده می‌شود خانواده‌هایی با درآمد بالا نیز دچار این دو آسیب و برخی کجروی‌ها هستند.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه فرهنگ کلیه دستاوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ است، از عوامل اصلی نابهنجاری اجتماعی را فقر فرهنگی عنوان کرد و افزود: فرهنگ مادی (دست‌ساخته‌های بشر) دائم در حال رشد است اما فرهنگ معنوی (مانند آداب و رسوم، اخلاق و سنن) دچار رشد نشده و در خطر امواج خرده فرهنگ‌ها و دیگر فرهنگ‌ها قرار گرفته و دچار دگردیستی می‌شود.

یزدانی سه عامل تغییر فرهنگ را تعامل، تبادل و تهاجم برشمرد و با بیان اینکه تهاجم فرهنگی در تغییر مضر است، با اشاره به سخنان رهبری فرهنگ ایران را مورد هجمه تهاجم، شبیخون و ناتو فرهنگی اعلام کرد و گفت: خانواده، اخلاق، مذهب و شریعت مورد تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرند و اگر خانواده و کارکرد آن نابود شود یک ستون از چهار ستون ویران شده و ساختمان معنوی فرهنگی فرو خواهد نشست.

وی با بیان اینکه در جهانی‌شدن فرهنگ، کشورهای دارای قدرت و سرمایه، عناصر فرهنگی و مورد نظر خود را تولید و صادر می‌کنند، افزود: امروز با تلفن همراه در دوردست ترین روستاهای سوادکوه نیز شاهد امواج تولید این کشورها هستیم.

فرماندار سوادکوه، تهی‌سازی فرهنگ خودی، ازخودبیگانگی و انزجار فرهنگی را سه فرایند تهاجم فرهنگی بیان کرد و گفت: هنگامی که جامعه فاقد فرهنگ شود و جوان از خود بیگانه شود و از فرهنگش منزجر گردد، زمان تشنگی برای فرهنگ است و کشورهای صاحب قدرت فرهنگ مورد نظر خود را تزریق می‌کنند.

یزدانی با اشاره به افزایش برخی آسیب‌ها به دلیل کاهش توجه به بسیاری از ارزش‌های دینی و اخلاقی، مهم‌ترین راهکار مبارزه با آسیب اجتماعی را غنای فرهنگ خودی برشمرد و مبارزه با تهاجم فرهنگی را کار ظریفی دانست.

وی با بیان اینکه دولت‌ها نباید آسیب اجتماعی را از منظر سیاسی بنگرند، افزود: آسیب اجتماعی باید اجتماعی دیده شود و برای برنامه‌ریزی صحیح باید آمارها دقیق باشد.

فرماندار سوادکوه دو شیوه مبارزه با آسیب و ناهنجاری را کنترل بیرونی و درونی عنوان کرد و با بیان اینکه در کنترل بیرونی پلیس‌ها نقش دارند، آن‌را آنچنان موثر ندانست و بر اثر کنترل درونی و نهادینه شده تأکید و نمونه بارز آن را باور به این امر که "عالم محضر خداست" عنوان کرد.

هدف دشمن تحریف شیعه و بیان چهره‌ای مخدوش از اسلام است
فرمانده ناحیه مقاوت بسیج شهرستان سوادکوه نیز در این همایش اظهار کرد: هدف دشمن برای رخنه در اعتقادات ما، تحریف گذشته، حال و آینده شیعه و بیان چهره‌ای مخدوش از اسلام است.

سیدموسی حسین‌نژاد با اشاره به سخنان برخی از مستشرقان، سیاستمداران، نویسندگان و هنرمندان در مدح امام حسین(ع)، از جمله آنها به گاندی اشاره کرد و گفت: گاندی بر این عقیده است که آنچه باعث پیروزی مردم هند بر بریتانیا شد، برگرفته از مکتب ابا عبدالله است.

وی ادامه داد: سیاستمدارن اسرائیلی می‌گویند که اگر ما پتانسلی مانند امام حسین (ع) داشتیم در هر روستا پرچم عزا و میزی می‌گذاشتیم و کادرسازی می‌کردیم.

فرمانده ناحیه مقاوت بسیج شهرستان سوادکوه، با اشاره به نشست اورشلیم و سخنان فوکویاما مبنی بر اینکه وجود شیعه متاثر از سه تاریخ گذشته (عاشورا)، حال (ولایت فقیه) و آینده (انتظار) است، افزود: هدف دشمن برای رخنه در اعتقادات ما، تحریف گذشته، حال و آینده شیعه و بیان چهره‌ای مخدوش از اسلام است.

این مسئول، برباد رفتن زحمات انقلابیون هندوستان را مکر بریتانیا در ایجاد جریان مذهب علیه مذهب عنوان کرد و افزود: اما امام (ره) با یک اندیشه و با نام‌گذاری هفته وحدت این مکر را از بین برد و معادلات غرب را بهم زد، امری که در برخی کشورهای اسلامی منطقه رخ نداد و نتوانستند همگرایی را تقویت کنند.

حسین‌نژاد، با بیان اینکه کربلا در بازه زمانی کوتاه رخ داد اما اثراتت برجسته داشت و کل دنیا را تحت شعاع قرار داد و از این رو، دشمن به دنبال ایجاد انحراف در آن هستند، یکی از انحرافات ایجادی توسط دشمن در عاشورا را قمه‌زنی عنوان کرد و ادامه داد: این امر چهره‌ای مخدوش از امام حسین (ع) به دنیا معرفی می‌کند و انجام این کار در راستای پروژه اسلام‌هراسی است.

وی با عنوان اینکه امروز بسیاری علی‌اکبر را فقط جوانی زیبا، اباالفضل العباس را یک قهرمان، امام حسین (ع) را ام‌المصاب می‌شناسند، اینها را سیره امام ندانست و بر اجتناب از اسطوره‌سازی مداحان در این رابطه تأکید و به انجام برخی اقدامات در این رابطه توسط بسیج مداحان اشاره کرد.

فرمانده ناحیه مقاوت بسیج شهرستان سوادکوه، از دیگر آفات برای مخدوش جلوه دادن عاشورا به ترک واجبات در سایه انجام مستحبات، تفرقه، چشم و همچشمی و تجمل‌گرایی میان هیئت‌ها اشاره کرده و افزود: نباید عزاداری که مستحب است بر نماز اول وقت صبح و نماز ظهر عاشورا ترجیح داده شود.

این مسئول، علم‌گردانی را یک انحراف در عزاداری‌ها دانست و با ابراز خرسندی از اینکه این پدیده در شهرستان سوادکوه و مازندران وجود ندارد، گفت: علم نماد صلیب بوده و در علم‌گردانی عقلانیت و وجاهت وجود نداشته و تحریف عاشورا است.

حسین‌نژاد با بیان اینکه همه بازی‌های ورزشی قانونمند بوده و داوری دارد که همه به حرفش گوش می‌دهند، بر ضرورت رعایت قوانین در رابطه با عزاداری عاشورا و ممنوعیت ترک واجبات، تجمل‌گرایی، علم‌گردانی و قمه‌زنی تأکید کرد.

وی یکی از دلایلی شهادت امام حسین (ع) در سال 61 هجری را عدم کار تشکیلاتی افراد، از جمله مختار عنوان کرد و افزود: مختار تابع ولایت فقیه نبود و در لحظه قیام امام را تنها گذاشت و هرچند بعد از عاشورا انتقام خون ابا عبدالله را گرفت اما ما امروز برای مختار عزاداری نمی‌کنیم چراکه به‌جا و به‌موقع عمل نکرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سوادکوه یکی از اهداف دشمن را حذف دین از صحنه اجتماعی برشمرد و افزود: ابا عبدالله همه داشته خود را فدا کرد تا دین در عرصه اجتماع بماند و نگذاشت یزید عنوان امیرالمومنان غصب کند.

این مسئول، با بیان اینکه دشمن یازده ماه در ماهواره و شبکه‌های مجازی در حال تبلیغ علیه دین است، بر ضرورت اتحاد و همدلی میان هیئت امنا، دهیار، شورا، فرمانده پایگاه و امام جماعت در ماه محرم برای جذب جوانان تأکید کرد و افزود: افراد برای بسیاری از مراسمات همچون عروسی، تولد و والنتاین هزینه زیادی می‌کنند و به یاد فقرا نمی‌افتند اما در ماه محرم و هزینه برای محرم روشنفکران با رگه‌های الحادی به یاد فقرا می‌افتند.

حسین‌نژاد اقتدار را نتیجه وجود مساجد دانست و به ضرورت وجود مساجد اشاره کرد و یکی از وظایف ذاتی امام جماعت را پیشرفت مساجد برشمرد.

وی شان نزول هیئت امنا مساجد را یاران امام حسین(ع) که در ظهر عاشورا برای اقامه نماز امام سینه سپر کردند، عنوان کرد و بر سینه سپر کردن و صعه صدر هیئت امنا در مواجه با افترا و تهمت تأکید کرد و ادامه داد: مسجد بیت خدا است ما نمی‌توانیم برای خانه خدا تصمیم بگیریم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سوادکوه با بیان اینکه دهیار و شوراها ستون فقرات نظام هستند و نباید در بحث فرهنگی کم بگذارند، گفت: آنها باید مجهز به مسائل اجرایی، علمی و برنامه‌ریزی و علاوه بر توسعه اقتصادی روستا باید به توسعه فرهنگی آن هم توجه کنند و محله تراز انقلاب باید با کمک هم تعریف شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴