کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان با اشاره به اعطای اختیارات ویژه به رؤسای قوا از سوی رهبر انقلاب خواستار پاسخگویی مسؤولان درباره نابسامانی‌های اقتصادی شد

روحانی غایب جلسه حساب

جوان , 14 شهريور 1397 ساعت 19:32

آیت‌الله مؤمن: قرار بر این بود که درباره معیشت مردم در اجلاس خبرگان توجه ویژه کنیم در همین راستا از رؤسای قوا دعوت کردیم حضور پیدا کنند که رئیس جمهور گفت وقت ندارد


به گزارش بلاغ، آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری دیروز در اجلاسیه جدید این مجلس از اختیارات ویژه رهبر انقلاب به روسای 3 قوه خبر داد و گفت این اختیارات برای پیگیری و انجام مسائل مهم اقتصادی، سیاست خارجی، مبارزه با فساد و... به روسای 3 قوه داده شده است. آیت‌الله جنتی با تشریح برخی از این اختیارات تاکید کرد روسای قوا باید پاسخ بدهند که با این اختیارات چه کرده‌‌اند و تا چه حد انتظارات را برآورده کرده‌‌‌اند.

همزمان با اظهارات آیت‌الله جنتی، برخی اقتصاددانان که پیش از این حامیان نشان‌دار روحانی بودند، از حسن روحانی به دلیل ناتوانی در مدیریت کشور بویژه نابسامانی‌‌های اقتصادی و بازار ارز بشدت گلایه کردند و گفتند حسن روحانی نتوانسته از اختیارات ویژه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای به او داده است استفاده کند. سعید لیلاز در این‌باره به یورونیوز گفت: اختیاراتی که آقای خامنه‌ای به روحانی و سران قوا داده‌‌اند اگر به چوب داده بودند تا الان یه کاری کرده بود! لیلاز این را هم گفت که از 9 ماه پیش درباره بحران ارزی به روحانی هشدار داده بود و او مسؤولیت این وضعیت را متوجه شخص حسن روحانی می‌داند.
دیروز آیت‌الله جنتی البته جزئیات برخی اختیارات رهبر انقلاب به روسای قوا را تشریح کرد؛ در جلسه‌ای که حسن روحانی در آن غیبت داشت و به عسلویه رفته بود! این هماهنگی روحانی که منجر به غیبت او در اجلاسیه مجلس خبرگان شد، در حالی است که پیش از این آیت‌الله احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان اعلام کرد روحانی برای سخنرانی در مراسم پنجمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان دعوت شد اما او این دعوت را نپذیرفت.

آیت‌الله مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری نیز  دیروز با بیان اینکه قرار بر این بود که درباره معیشت مردم در اجلاس خبرگان توجه ویژه کنیم، گفت که در همین راستا از رؤسای قوا دعوت کردیم حضور پیدا کنند که رئیس جمهور گفت وقت ندارد.

 با این حال آیت‌الله احمد جنتی صبح دیروز سه‌شنبه 13 شهریور در همان ابتدای سخنرانی خود در پنجمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به موضوع اختیارات ویژه‌ای که رهبر انقلاب به روسای قوا داده‌اند، پرداخت. آیت‌الله جنتی اظهار داشت: در ماه‎های اخیر تلاش گسترده رسانه‎ای انجام شده تا ناکارآمدی دستگاه‎های مختلف به‌صورتی هماهنگ به پای رهبر معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردند. اعطای اختیارات خاص به دستگاه قضا برای برخورد ویژه و سریع با مفسدان اقتصادی و قرار دادن خطوط قرمز ویژه در مذاکرات هسته‎ای، هنگام امضای برجام و همچنین تصویب کنوانسیون‎های خارجی برای جلوگیری از تحمیل خسارت به کشور از جمله این اختیارات است. وی تصریح کرد: البته ایشان در سخنرانی اخیر خود اعلام کردند تیم مذاکره‌کننده نتوانستند بخشی از خطوط قرمز ترسیم شده را رعایت و محقق کنند. رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دستور رهبر انقلاب برای تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی به ریاست دولت و رئیس‌جمهور و با حضور سایر قوا با اختیارات ویژه که مصوبات آن فراتر از قوای دیگر قابلیت اجرایی شدن داشته و راهی آسان و مهم برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم است، ازجمله این اقدامات است. آیت‌الله جنتی در همین زمینه افزود: دستور ایشان برای تشکیل کارگروه ویژه بررسی آسیب‎های اجتماعی با حضور سران 3 قوه و دیگر دستگاه‎ها، پیگیری مستمر نتایج جلسات این کارگروه برای سامان دادن به معضلات فرهنگی و اجتماعی، برگزاری جلسات متعدد با هیأت دولت، تعیین تکالیف و وظایف برای دولت، پیگیری انجام وظایف محوله برای حل مشکلات اقتصادی مردم و ارائه راهکارهای عملیاتی و حساب شده، پیگیری و نظارت ویژه بر مسائل منطقه و عبور ایران از خطرات متعدد منطقه‌ای از جمله تلاش‌ها برای ایجاد ناامنی در کشور با اتخاذ راهبردهای دقیق و حساب شده منطقه‌ای و پیگیری اجرای آن از دیگر مواردی است که در این زمینه قابل توجه است. آیت‌الله جنتی تاکید کرد: در حقیقت سیاست‌گذاری، راهبری و پیگیری اصلی اداره کشور بر عهده رهبر معظم انقلاب بوده و برای مقابله با مشکلات، ایشان حداکثر اختیارات را به دستگاه‎های مختلف اعطا فرمودند و اکنون دستگاه‎های ذی‌ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند.
به گزارش تسنیم، رئیس مجلس خبرگان در ادامه به دستور رهبر معظم انقلاب به قوه‌قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب هر آنچه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم بوده است، اجرا کردند. قوه‌قضائیه در شرایطی که اعمال فشار خارجی، سودجویی و رانت‌خواری داخلی، 2 بازوی ایجاد نارضایتی مردم شده است، با سرعت بسیار زیاد و قاطعیت هر چه تمام‌تر می‌تواند مفسدان دانه‌درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار و در پیشگاه ملت به دست عدالت بسپارد تا عملا راهبرد دشمن برای ایجاد نارضایتی را مختل کرده باشد.
وی تاکید کرد: برخورد سریع و قاطع با مفسدان و رانت‌جویان داخلی، می‎تواند به مردم برای تحمل شرایط دشوار اقتصادی روحیه بدهد و این حس را به مردم منتقل کند که حاکمیت جمهوری اسلامی درد مردم را فهمیده و با آن همراه است. قوه قضائیه می‎تواند از این موقعیت تاریخی برای ریشه‌کن کردن فساد در کشور حداکثر بهره را ببرد.
افشاگری آیت‌الله علیه دانه‌درشت‌ها
آیت‌الله جنتی در ادامه اظهاراتش به بحران ارزی و سوءمدیریت دولت در ایجاد این بحران اشاره کرد. رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره نوسانات غیرمعمول در بازار سکه و ارز، سوءمدیریت و سوءاستفاده سودجویان گفت: در ماه‎های گذشته نوسانات بازار سکه و ارز شرایط اقتصادی بسیاری از مردم عادی را دستخوش تلاطم و دشواری کرده است. رهبر انقلاب تاکید داشتند این اتفاقات ناشی از «سوءمدیریت» و ندانم‌کاری مسؤولان است. اگر نگوییم ناشی از خیانت است. لازم است مسؤولان در این وضعیت، هزینه اقدام خود را بپردازند. برخی افراد که غالبا از رانت اطلاعاتی بهره‌مند بودند، توانستند در این بازار سودهای کلان و هزاران میلیاردی به جیب بزنند که مهم‌ترین آن پرونده خودروهای وارداتی بود.
وی تاکید کرد: لازم است با مسؤولان رانت‌خوار در این سطح محکم‌ترین برخوردهای قضایی انجام شود و سیاست‌های دقیق و درست ارزی و پولی در کشور حاکم شود. مدیریت عاقلانه ارز  جلوی اتفاقات مشابه در آینده را می‌گیرد. احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشک نوزاد را هم در انبارها نگه ‌داشتند تا قیمتش افزایش یابد. برخورد با سودجویان اهتمام جدی می‌طلبد و می‎تواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم در شرایط تنگنای اقتصادی نمی‎توانند بپذیرند که مسؤولان حقوق‎های نجومی بگیرند و زندگی اشرافی داشته باشند. باید مسؤولان این روزها مثل مردم دردها را حس کنند. این تاکید چند باره رهبری معظم انقلاب در ماه‎های اخیر به مسؤولان است و تکرار اصحاب تریبون را می‎طلبد.
وی همچنین به موضوع تاسیس کارگروه ویژه اقتصادی از جانب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در ماه‎های اخیر فرمان تاسیس کارگروه ویژه اقتصادی را با حضور سران 3 قوه صادر فرمودند. این کارگروه اختیاراتی فراقانونی داشته و بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب، براحتی می‎تواند تصمیمات کلان برای اصلاح اوضاع اقتصادی مردم اتخاذ کند. این موقعیت بسیار مهم و در واقع فراهم کردن همه شرایط لازم برای اهتمام جدی مجلس و دولت و دستگاه قضایی برای حل مشکلات مردم است.


کد مطلب: 363226

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/363226/روحانی-غایب-جلسه-حساب

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com