تاریخ انتشاردوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۳۶۱۸۸۴
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه براساس آمار بانک مرکزی، نقدینگی به بیش از 1600 هزار میلیارد تومان رسیده، گفت: 95 درصد نقدینگی در دست پنج تا شش درصد افراد است.
۰
plusresetminus
95 درصد نقدینگی در اختیار اقلیت 5 درصدی است
به گزارش بلاغ، حسین صمصامی درباره وضعیت نقدینگی و بازار ارز اظهارداشت: مقابله با حجم افسارگسیخته نقدینگی راهکارهای عملیاتی و فنی دارد، منتهی فردی با اراده می‌خواهد که آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: اکنون نقدینگی براساس آمار بانک مرکزی به بیش از 1600 هزار میلیارد تومان رسیده است و روزبه روز در حال افزایش است. 95 درصد این نقدینگی در دست پنج تا شش درصد افراد حقیقی و حقوقی‌ است. پولی که در قالب سود سپرده توزیع می‌شود سالیانه 250 میلیارد تومان است و 95 درصد آن به همان گروه حداقلی می‌رسد. این سیستمی است که در جامعه خلق ثروت می‌کند و شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. هر ماه که می‌گذرد این شکاف طبقاتی بیشتر می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: همان آدم‌هایی که سود سپرده می‌گیرند، یک بخشی از پول را در بازار ارز و سکه می‌چرخانند، یک دفعه در طول یک ماه پول‌شان دوبرابر می‌شود، برای مدت کوتاهی این اتفاق افتاد و یک سال و دو سال هم نیست.

صمصامی تصریح کرد: بعد یک نفر با کارت‌های شناسایی دیگران 30 هزار سکه می‌خرد یا فردی 240 هزار تا خریداری می‌کند. چه کسی چنین اجازه‌ای داده و شرایط آن را فراهم آورده است؟ بانک مرکزی به جای آنکه منافع بادآورده را از بین ببرد و آن را به سمت اقتصاد مولد هدایت کند خودش زمینه‌ساز اینگونه منافع است. به جای آنکه جلوی افزایش ارز در بازار را بگیرد و مالیات رانتی که ایجاد شد را بگیرند، حتی بازار ثانویه ارز ایجاد می‌کند و نرخ غیررسمی را در بازار تثبیت می‌کند. وی افزود: معتقدم چیزی به نام بازار ارز منسجم نداریم. یعنی بازاری که صادرکننده ارز را وارد و تقاضاکننده آن را دریافت می‌کند. نرخ ارز باید در بازاری که شرایط خاص دارد تعیین شود. این بازار ثانویه ایجاد شده جعلی است و واقعی نیست. پایه نرخ هشت تا 9 هزار تومانی دلار برچه مبنایی ایجاد شد؛ همان بازار غیررسمی است. یعنی سفته‌باز و دلال برای اهداف خود خرید و فروش می‌کنند و پایه قیمتی بازار ثانویه را تشکیل می‌دهند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: بنابراین دولت باید نرخ را روی همان 4200 تومان تثبیت کند. البته ‌اشکالاتی داشت اما خوب بود، این سیاست به نحو احسن از سوی بانک مرکزی اجرا می‌شد. اکنون با ایجاد بازار ثانویه اطلاعیه شماره یک دولت مبنی بر اختصاص ارز 4200 تومانی از بین رفت.

صمصامی افزود: این بی‌عرضگی دولت و بانک مرکزی است، مگر سال 74 ارز سهمیه‌بندی نشد. در شرایط جنگی باید سیاست متناسب اتخاذ شود. چه کسی گفته است که بازار را به امان خدا رها کنید. بعد هرچه در بازار غیر رسمی تعیین می‌شود، آن را مبنا قرار دهید. می‌دانید چه تورمی ناشی از دلار هشت هزار تومانی خواهید داشت.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴