تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۳۶۱۸۷۳
یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: سیاست‌های بانک مرکزی، نقدینگی را که مدت‌ها در بانک‌ها و در حال هدایت به سمت بازارهای مولد بود به سمت بازار ارز گسیل کرده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد نقدینگی سرگردان اظهار داشت: تا وقتی بازارهایی مثل ارز و خودرو در نوسان است و دارنده نقدینگی می‌تواند از ورود سرمایه خود به این بازارها سود ببرد، پول خود را وارد این بازارها می‌کند و سرمایه‌گذاری بلندمدت نمی‌کند.

وی افزود: حتی بانک‌ها هم همین کار را می‌کنند، وام‌ از سوی بانک‌ها یا به کارمندانشان داده می‌شود و یا اینکه خود بانک‌ها سرمایه‌ها را وارد کارهای سوداگری می‌کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی، نقدینگی را که مدت‌ها در بانک‌ها و در حال هدایت به سمت بازارهای مولد بود به سمت بازار ارز گسیل کرده است.

بغزیان با تاکید بر اینکه بنابراین بانک مرکزی باید دقت کند که اقدامات و تصمیماتش منجر به بروز نقدینگی سرگردان و انگیزه سوداگری در افراد نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تصمیمات بانک مرکزی باعث به هم‌ریختگی بازار می‌شود و همه به این تصمیمات انتقاد دارند، گفت: این مسئله را باید از متولیان بانک مرکزی پرسید، اما این مسائل ناشی از بی‌درایتی و ساده‌انگاری مدیران بانک مرکزی است.

این اقتصاددان با بیان اینکه اصطلاحی به نام نقدینگی سرگردان در علم اقتصاد وجود ندارد، گفت: این عنوان را خودمان ساخته‌ایم، چون هر روز بلایی بر سر نقدینگی آورده‌ایم که به سمت و سویی برود.

بغزیان با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی نقدینگی سرگردان را به وجود آورده است، گفت: این در حالی است که در هیچ کشوری در دنیا برای دومین بار نقدینگی سرگردان ایجاد نمی‌شود.

وی با طرح این پرسش که نقدینگی دست چه کسی است؟ گفت: نقدینگی دست بانک مرکزی است. آیا بانک مرکزی ناگهانی متوجه شد که نقدینگی از GDP بیشتر شده است؟ نقدینگی برای مبادله است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران اعلام کرد بانک مرکزی باید جوابگوی ارزهایی باشد که به واردات کنندگان داده است.

به گفته بغزیان، بانک مرکزی نقدینگی را به صورت سوداگرانه می‌چرخاند و تکنولوژی سیستم بانکی را در جهت چرخاندن معاملات دست دوم، سوم و... به کار می‌برد.

وی بیان کرد: بانک مرکزی باید بررسی کند که کدام تغییرات پایه پولی را ایجاد کرده تا این عدد نقدینگی حاصل شده است.

این اقتصاددان افزود: نباید اقتصاد را به موش آزمایشگاهی تبدیل کرد، به طوری که برای جمع‌آوری نقدینگی یک روز نرخ سود بانکی را بالا برد و روز دیگر آن را پایین آورد.

بغزیان اضافه کرد: بالا بردن سود بانکی فقط چند روز برای جمع‌آوری نقدینگی جوابگوست، چه بسا این اقدامات اثرات منفی خود را در قسمت‌های دیگر نشان می‌دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴