تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۳۶۱۶۰۲
یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وزارت امور خارجه عمل بخصوصی را برای تقویت بازرگانی و صادرات انجام نداده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، رضا حمزه‌لو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در زمینه اقدامات معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه درباره صادرات و آسان‌سازی امور صادرکنندگان‌، اظهار داشت: وزارت امور خارجه اقدام مشخصی جز اجلاس‌های داخلی و خارجی انجام نداده است و تمام امور آنها به عقد تفاهم‌نامه‌ها ختم شده است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه باید از تفاهم‌نامه‌هایی که محتوای مناسبی دارند، پشتیبانی کند چرا که در غیراین صورت در حوزه اجرایی شاهد دستاورد بخصوصی نخواهیم شد.
این عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: وزارت امور خارجه علیرغم توانایی و حوزه اختیارات خود عمل بخصوصی را برای تقویت بازرگانی و صادرات انجام نداده است.

به گفته حمزه‌لو، در تمام کشورهای خارجی، وزارت امور خارجه، زمینه و رایزنی‌هایی را برای فعالیت تجار و بازرگانان کشور خود به وجود می‌آورند، اما وزارت امور خارجه ایران از بخش خصوصی حمایت چندانی نمی‌کند.

وی افزود: وزارت امور خارجه تمام کشورها رایزنی‌هایی را برای سهولت همکاری‌های فی‌مابین‌ دو کشور انجام می‌دهند اما این وزارت در کشور ما تنها به معرفی تعدادی از بازرگانان اکتفا می‌کند و در این معارفه‌ اطلاعات بخصوصی را در اختیار صادرکنندگان‌ قرار نمی‌دهد، در نتیجه بازرگانان و صادر‌کنندگان بدون پیشینه قبلی و اطلاعات از سبک زندگی و سلایق آنها به امور اقتصادی روی می‌آورند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد رویه معمول در انتخاب تعدادی بازرگان برای حضور در کشور خارجی مقصد، توضیح داد: طبق عرف و قوانین رایج گذشته وزارت امور خارجه به اتاق بازرگانی ایران از رویدادی در یک کشور خارجی خبر می‌دهد و پس از آن اتاق بازرگانی به انتخاب تعدادی از فعالان یک عرصه اقتصادی بخصوصی دست می‌زند.

حمزه لو بیان کرد: کنسول‌گری‌ها معمولا برای انجام امور تخصصی نمایندگانی در کشور خارجی  دارند، اما کنسول‌گری‌های ایران در بخش اقتصادی ضعیف عمل می‌کنند و تنها امور سیاسی را در اولویت خود قرار می‌دهند به همین دلیل با گذشت سالیان زیاد از سابقه ایران در امور بازرگانی، شاهد پیشرفت چندانی نشده‌ایم.

وی با تأکید به کم‌کاری دولت‌مردان برای انجام این وظیفه خطیر‌ گفت: وزارت امور خارجه انجام آسان‌سازی و رایزنی در بخش اقتصادی را بر عهده نمایندگان سازمان توسعه و تجارت حاضر در وزارتخانه مقیم می‌دانند، اما در نهایت هیچ یک از آنها متولی انجام این امور نمی‌شوند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با‌اشاره به وضعیت فعلی کمک‌رسانی کنسول‌گری‌ها در بخش اقتصادی،‌ ادامه داد: جلسات مشترکی با وزرا‌، اعضای کمیسیون، سازمان‌های مربوطه و غیره برگزار شده است اما در عرصه عمل هنوز شاهد اتفاق بخصوص و تغییری نشده‌ایم؛ جلسات در حال پیگیری است و چشم‌انداز مشخصی را برای تحقق اهداف نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
حمزه‌لو با تأکید بر اینکه ایجاد کارگروه مشخص با بودجه معین، یکی از لازمه‌های اصلی شناسایی زمینه فعالیت‌های اقتصادی کشورهای هدف است،گفت: ایران تاکنون سابقه‌ای در اختصاص بودجه برای امور اقتصادی بین‌الملل نداشته در حالی که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴