تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۳۶۱۳۵۲
کمیته بودجه مجلس سنای آمریکا لایحه‌ای را برای تخصیص بودجه به وزارت خارجه آمریکا برای هماهنگی فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران تصویب کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در این لایحه که باید در صحن اصلی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب برسد، مانند سال‌های گذشته بندهایی به مقابله با ایران از جمله از طریق اعمال تحریم اختصاص یافته است.
کمیته بودجه سنا همراه این لایحه، در گزارشی که به سنا ارائه شده، جزئیات و اهداف بخش‌هایی از بودجه را تشریح کرده است. یکی از بندهای این گزارش نشان می‌دهد در این بودجه ردیف بودجه مشخصی برای مقابله با نفوذ رسانه‌ای ایران از طریق فضاسازی تبلیغاتی در نظر گرفته شده است.

یکی از ارگان‌هایی که قرار است در این زمینه با وزارت خارجه آمریکا همکاری کند «شورای مدیران خبررسانی» (BBG) است، که بازوی اصلی پروپاگاندای رسانه‌ای دولت آمریکا به شمار می‌آید.

در بخشی از گزارش کمیته بودجه سنا، آمده است: وزیر خارجه باید با مشورت با سران دیگر آژانس‌های فدرال مربوطه، از جمله بی. بی. جی، برنامه‌های ضدنفوذ ایران را که بودجه آن در این لایحه تأمین شده، هماهنگ کند.

این گزارش می‌افزاید: این برنامه‌ها باید: (۱) با اظهارات غلط حکومت ایران علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک مقابله کند؛ (۲) حمایت این حکومت از گروه‌های نیابتی تروریستی را تشریح کند؛ و (۳) آثار حمایت از این گروه‌های نیابتی بر وضعیت مردم سوریه، یمن و دیگر مناطقی که آنها فعال هستند را ارزیابی و تشریح کند.

در متن لایحه بودجه هم ذیل عنوان «برنامه‌های دیپلماتیک»، بودجه مشخصی برای «برنامه‌های دموکراسی برای ایران» در نظر گرفته و مسئولیت این برنامه‌ها به دستیار وزیر خارجه در امور آسیای نزدیک محول شده است.

بی. بی. جی هرچند با عنوان یک آژانس مستقل دولتی توصیف شده، اما بودجه مستقیم خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند و عملکرد آن تحت نظارت کنگره آمریکا قرار دارد. رسانه‌هایی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» تحت مدیریت این نهاد فعالیت می‌کنند.
به گزارش فارس، «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه و از اعضای کمیته بودجه آمریکا پس از تصویب لایحه بودجه وزارت خارجه آمریکا در این کمیته، در بیانیه‌ای تایید کرد که این دو رسانه مأموریت مقابله با نفوذ و اثرگذاری ایران را بر عهده‌دارند و برای این کار بودجه دریافت می‌کنند.

او در این بیانیه نوشته از تخصیص بودجه به «صدای آمریکای فارسی» و «رادیو فردا» با هدف «هماهنگی برنامه‌های مقابله با نفوذ ایران» حمایت کرده است.

بر اساس اسناد دولت آمریکا، در لایحه پیشنهادی دولت، 661/1 میلیون دلار برای بی. بی. جی بودجه درخواست شده بود، که نهایتا در کمیته بودجه سنا رقم 565/3 میلیون دلار به تصویب رسیده است.

این بودجه در مقایسه با سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته، اما این کاهش عمدتا مربوط به بخش‌های فنی بی. بی. جی است. در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۹، «پیشبرد نفوذ آمریکا» یکی از اهداف بی. بی.جی عنوان شده است.
در بخش‌ دیگری از گزارش کمیته بودجه سنا، از ایران در کنار روسیه و چین به عنوان رقبایی که علیه آمریکا جنگ سرد به راه انداخته‌اند یاد و از پیشنهاد دولت آمریکا برای کاهش بودجه امور خارجی و دیپلماتیک این کشور انتقاد شده است.

در این گزارش، با بیان اینکه اروپا، آمریکای لاتین و آسیا در معرض «تغییرات ایدئولوژیک» قرار دارند، عنوان شده که دیپلمات‌ها «خط مقدم دفاع آمریکا در خارج از کشور هستند.»

گزارش سنا می‌افزاید: «روسیه، جمهوری خلق چین، ایران و دیگر رقبای غیرلیبرال، علیه ایالات متحده جنگ سرد به راه انداخته‌اند. هدف راهبردی این جنگ، ایجاد مناطق نفوذ و چیرگی برای خود، به قیمت تهدید منافع ایالات متحده است. این هدف صرفا از طریق از بین بردن نظم بین‌الملل تحت رهبری آمریکا که پس از جنگ دوم جهانی از ویرانه‌های اروپا و آسیا برآمد، ممکن می‌شود.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما