تاریخ انتشارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۳۵۹۹۶۵
در حالی که شرکت‌های اروپایی از جمله زیمنس آلمان اعلام کرده بودند پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، از کشور ما خارج خواهند شد، وزیر نیرو اعلام کرده از حضور زیمنس در ایران اطمینان پیدا کردیم!
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، پس از خروج آمریکا از برجام، چندین شرکت اروپایی اعلام کردند تابع دستور‌العمل‌های آمریکا هستند و همکاری خود را با ایران ادامه نخواهند داد. شرکت‌هایی مانند توتال، انی و زیمنس از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان تنها نمونه‌هایی از این شرکت‌ها هستند که از همین الان می‌توان پایان همکاری آن‌ها با ایران را مشاهده کرد.
با این حال، رضا اردکانیان، وزیر نیرو که به دعوت وزیر محیط زیست و وزیر اقتصاد و انرژی جمهوری فدرال آلمان به این کشور سفر کرده بود با پیتر اولتمایر، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان دیدار کرد و در حاشیه این نشست گفت: در خلال این سفر اطمینان از پایبندی شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله زیمنس به ایفای تعهدات قراردادی موجود خود با کشورمان حاصل گردید.
سخنان وزیر مذکور در خصوص پایبندی این شرکت آلمانی (تا زمانی که قرارداد دارند) دستاوردی محسوب نمی‌شود که ایشان پیروزمندانه از آن صحبت می‌کنند، هنوز تحریم‌ها آغاز نشده و احتمالا قراردادهای این شرکت تا پیش از شروع تحریم تمام می‌شود. مشکلی که در این میان وجود دارد این است که شرکت‌های مذکور (از جمله زیمنس) اعلام کرده‌اند که پس از اعمال تحریم‌ها از ایران خواهند رفت و لذا اروپا هم همصدا با آمریکا، ایران را تحریم می‌کند. اگر کشور آلمان می‌خواهد به ایران کمک کند، پس از برقراری مجدد تحریم‌ها و خروج قانونی آمریکا از برجام باید با ایران همکاری کند.
موضوعی که البته چنین نخواهد بود و موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده، تضمینی برای ادامه همکاری با ایران در دوره پساخروج آمریکا از برجام نخواهد داد. در همین راستا، چندی پیش، جو کایزر، مدیرعامل شرکت زیمنس،‌ با بیان اینکه این شرکت دیگر نمی‌تواند پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها فعالیتی در ایران انجام دهد، گفته بود: با توجه به سهم من از شرایط موجود، شرکت‌های بین‌المللی دیگر اجازه عقد قرارداد جدید با ایران و یا هر کشور دیگری که از سوی آمریکا تحریم شده باشد را نخواهند داشت.

وی صراحتاً اعلام کرده بود: بازگشت دوباره تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران بدین معناست که زیمنس هم باید از آ‌نها تبعیت کند. به عبارت دیگر موضوعی که مورد مناقشه بوده و منافع ایران را به خطر می‌اندازد خروج این شرکت‌ها با اعمال تحریم‌ها از کشور است و سخنان وزیر نیرو عملا بزک کردن اروپا است چراکه در حالی ایشان از اطمینان یافتن از حضور زیمنس صحبت کرده که اولا اگر قراردادهای موجود تا پیش از تحریم‌ها تمام شود، این شرکت کار خاصی نکرده و ثانیا اگر این مدت به بعد از دوره تحریم‌ها هم برسد آن‌ها اعلام کرده‌اند، در ایران نخواهند ماند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما