آیا هنوز دولتی‌ها از افزایش سرسام‌آور قیمت ارز مکدر هستند؟

مشاور روحانی: گران شدن دلار کار خوبی بود!

تاریخ انتشارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۳۵۸۴۷۱
اکبر ترکان: دولت کوشش عبثی می‌کرد که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و میلیاردها دلار هم پول تزریق کرد ولی نشد
۰
plusresetminus
مشاور روحانی: گران شدن دلار کار خوبی بود!
به گزارش بلاغ، «رئیس‌جمهور از افزایش قیمت دلار مکدر است.» 4 ماه پیش سخنگوی دولت وقتی این جمله را  بر زبان جاری می‌کرد قیمت دلار هزار تومان ارزان‌تر بود و قطعا با شاخص‌های محمدباقر نوبخت، رئیس‌جمهور از دلار 5200 تومانی خیلی عصبانی است به گونه‌ای که گریبان پاره می‌کند!

با اوج گرفتن قیمت ارز و وارد شدن قیمت دلار از کانال 3000 تومانی به 4000 تومانی اکثر مسؤولان قول دادند قیمت ارز با کاهش تقاضا و کاهش قیمت مواجه خواهد شد اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قیمت آن به بالای 5000 تومان رسید تا همگان بدانند نمی‌توان به گفته مسؤولان دل خوش کرد.

خیلی‌ها مطمئن بودند با وجود اینکه تکدر مسؤولان دردی را دوا نکرده حداقل این اتفاق موجب ناراحتی مسؤولان شده است و آنها از گرانی ارز مکدر و ناخوشنودند! دولتی‌ها در مواجهه با این سوال که آیا دولت برای جبران کسری بودجه موافق افزایش نرخ ارز است با تندی جواب می‌دانند و آن را تکذیب می‌کردند اما بتازگی گفت‌وگویی از مشاور ارشد روحانی منتشر شده که نشان می‌دهد دولتی‌ها آنچنان از گرانی ارز ناراحت نیستند.

اکبر ترکان، دبیر سابق مناطق آزاد و مشاور فعلی رئیس‌جمهور به صراحت از گرانی دلار ابراز خوشحالی کرده است. اکبر ترکان در گفت‌وگویی که به بهانه حمایت از کالای ایرانی داشته از افزایش قیمت دلار حمایت کرده و گفته است: اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود؛ چاره‌ای نبود، چون آن موقع به شکل مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود دلار هم بالا می‌رود. نمی‌شود تقاضای عمومی قیمت‌ها بالا برود اما دلار بالا نرود، چرا که این موجب شکست اقتصاد می‌شود. دلار ارزان بماند ولی تورم باشد باعث می‌شود کالای داخلی گران شود.

وی با بیان اینکه دولت کوشش عبثی می‌کرد که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و میلیاردها دلار هم پول تزریق کرد ولی نشد، تصریح کرد:‌ دولت خلاف جریان حرکت اقتصاد حرکت می‌کرد، وقتی تورم وجود دارد سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود یعنی کالای ایرانی سال به سال به اندازه تورم افزایش قیمت پیدا می‌کند و وقتی که دلار ثابت باشد کالا‌‌های وارداتی هم دارای قیمت ثابت است.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کالاهای وارداتی ثابت بماند و قیمت کالاهای ایرانی گران شود کالای خارجی ارزان و کالای ایرانی گران می‌شود و همچنین صادرات کاهش و واردات افزایش می‌یابد. این مساله موجب می‌شود در حالی که کارخانه‌ها زیر ظرفیت کار می‌کنند و محصولات‌شان روی دست‌شان مانده، ما همینطور کالای خارجی (از ظرف پلاستیکی گرفته تا کت و شلوار و کفش و جوراب و لوازم منزل و...) وارد کنیم.

مشاور رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید مسیر اقتصاد مقاومتی را انتخاب کنیم و جلوی واردات کالای خارجی را بگیریم و از کالای ایرانی حمایت کنیم، اظهار کرد: کارگرانی که در شرکت‌‌های خودروساز یا قطعه‌ساز کار می‌کنند مگر متریال و ماشین‌آلات‌شان خارجی نیست پس چرا کیفیت کار خراب است، چون بی‌دقت هستیم و کنترل کیفیت نداریم و شلخته هستیم. بخش بزرگی از کیفیت فقط به وجدان کاری و مسؤولیت و تربیت شغلی بازمی‌گردد.

ترکان بیان کرد: اگر تربیت و کارمان روی انضباط باشد بخش بزرگی از کیفیت‌مان نیز درست می‌شود، کیفیت مربوط به ماشین‌آلات نیست مربوط به تربیت کاری ماست.

دولت هم سکه را گران کرد
بانک مرکزی در اقدامی پیش‌بینی نشده قیمت پیش‌فروش سکه را افزایش داد به طوری که سکه در 2 سررسید 6 ماهه و یک‌ساله بین ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان گران شد.

 قیمت پیش‌فروش سکه بهار آزادی در سررسید 6 ماهه که تا پیش از این یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و قیمت پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی در سررسید یک‌ساله که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. این نرخ‌ها از امروز در بانک ملی اجرایی می‌شود. پیش‌فروش سکه با قیمت قطعی از ۲۸ بهمن‌ماه در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

در همین حال، بررسی بازار طلا در سال گذشته نشان می‌دهد بهای سکه از یک میلیون و 102 هزار تومان در اسفند 95 با 3/40 درصد افزایش به یک میلیون و 547 هزار تومان در پایان اسفند 96 رسید در حالی که رشد نرخ دلار در سال گذشته حداکثر ۲۷ درصد بوده است. قیمت دلار از 3777 تومان در اسفند95 به طور متوسط به 4800 تومان در اسفند 96 افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، قیمت سکه در 16 فروردین97 به یک میلیون و 750 هزار تومان و بهای دلار به 5040 تومان رسیده است، بنابراین سرمایه‌گذاران در بازار سکه در یک سال بیش از 40 درصد سود به دست آورده‌اند که این نرخ سود بسیار فراتر از سود دیگر بازارهاست. مسؤولان میزان حباب سکه را تا حدود ۱۲۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند و دلیل اصلی آن را افزایش قیمت دلار می‌دانند.

منبع : وطن‌امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴