تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۳۵۳۳۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران وعده داد در دهه فجر از طرحی در مازندران رونمایی شود که از آن به شاه کلید توسعه بخش کشاورزی استان مازندران یاد می شود و راهی برای نجات و توسعه اقتصاد کشاورزی است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،به تاکید فعالان و کارشاسان بخش کشاورزی، تهیه و تدوین سند استراتژیک و راهبردی و توسعه زیرساختها در بخش کشاورزی مازندران، افق تازه ای برای ارتقای بهره وری و تولید محصول سالم و ارگانیک پیش روی مازندران می گشاید.
مازندران قطب کشاورزی کشور بشمار می رود اما مهیا نبود زیرساختهای کشاورزی سبب شده تا بهره وری مناسبی در این بخش وجود نداشته باشد و به تاکید کارشناسان، تدوین سند راهبردی توسعه می توانند کشاورزی استان را از زوال و نابودی نجات دهد.
در حال حاضر بیش از 70 نوع محصول کشاورزی، زراعی و باغی در استان مازندران تولید می شود.
بر اساس گزارشهای فائو، دلیل کمترتوسعه یافتگی ایران، نبود زیرساختهای مناسب عنوان شد که سبب می شود تا در دوره زمانی کوتاه مدت، شاهد تحول در بخش کشاورزی نباشیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه در هزاره سوم تامنی غذا، مهمترین دغدغه است، افزایش جمعیت، کاهش منابع تولید، لزوم توجه بیشتر به بخش کشاورزی برای رفع این دغدغه را ضرروی می سازد.
تدوین سند توسعه راهبردی کشاورزی مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه با اشاره به تدوین سند توسعه توسعه راهبردی بخش کشاورزی استان به خبرنگار مهر می گوید: در این سند بیشتر روی تامین زیرساختها در حوزه کشاورزی متمرکز شده ایم.
رضا عظیمی با اشاره به اینکه طرح توسعه کشاورزی دارای محورهای اساسی است، گفت: طرح جامع زهکشی اراضی استان از جمله محورهاست و در استان بیش از 230 هزار هکتار  اراضی مستعد کشاورزی و مستعد و کلاس یک دارای مشکل زه است و شش تا هفت ماه از سال به زیر آب می رود.
وی عنوان کرد: پروزه زهکشی اراضی یکی از طرح های مهم و محوری در سطح کشور است و باید هر چه زودتر به فکر رفع این مشکل باشیم و اگر به داد اراضی که دچار مشکل هستند نرسیم، معضل بزرگی تهدیدکننده برای امنیت غذایی کشور است.
وی غلات را یکی زا اقلام غذایی مهم در امنیت غذایی برشمرد و گفت: استان مازندران 43 درصد برنج کشور را تامین می کند و در معرض تهدید قرارگرفتن اراضی مازندران، یعنی تهدید امنیت غذایی کشور.
عظیمی بیان داشت: شاید برخی تئوریها مبنی بر این باشد که کشاورزی به صرفه و توجیه پذیر نیست و باید رها شود، درحالیکه مطالعات فائو نشان می دهد که در آینده نزدیک کشور، صادرکننده برنج نداریم به دلیل آنکه مصرف کننده ها در حال افزایش و تولیدکنندگان در حال کاهش هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: یکی از اساسی ترین کارها در حوزه کشاورزی، رفع مشکل زهکشی اراضی است و در کنار آن پروژه هایی نظیر تجهیز و نوسازی اراضی و یکپارچه سازی اراضی در دستور کار است.
سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی
وی سامانه GIS سیستم اطلاعات جغرافیایی مبتنی بر سنجش از راه دور را از دیگر محورهای سند توسعه کشاورزی مازندران برشمرد و گفت: این طرح نیز در کنار مطالعات زهکشی اراضی شروع کردیم.
وی افزود: سامانه GIS بسیار هزینه بر است و برای تکمیل آن به 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از دستاوردهای آن، به روز شدن و علمی شدن یافته های کشاورزی، ساده سازی خدمات دهی به ارباب رجوع، برنامه نویسی تحت وب ، تهیه تصاویر ماهواره ای و عملیات ژئوفیزیک، داده برداری و استخراج نقاط استاتیک به شمار می رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پروژه توسعه کشارکت فن آوری را از دیگر محورهای سند توسعه راهبردی بخش کشاورزی بیان کرد و گفت:  بجای اینکه کود و سم را به مزرعه ببریم، باید دانش را به مزرعه ببریم و ورود دانش کشاورزی هزینه های تولید را کاهش می دهد و محصول سالمتری را ارائه می کند.
وی عنوان کرد: بسیاری از هزینه های کشاورزی ناشی از آنست که کشاورز دانش لازم را ندارد و با توجه به اینکه موضوع، طرح مدرسه در مزرعه در حال اجرا هستیم و به کشاورزی در مزرعه آموزشهای لازم را در دست اجرا داریم.
اجرای روش توسعه مشارکت فن آوری
عظیمی یادآورشد: روش توسعه مشارکت فن آوری برای اولین بار در کشور در مازندران در حال اجراست و برگرفته از جامع آب و خاک البرز است و این تکنولوژی مستقیم از بانک جهانی به مزارع مازندران برده شد و در این روش کشاورز را در فراگیری و آموزش دخالت می دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، افزایش اعتماد به نفس به کشاورز، ارتقای ظرفیت، نوآوری و خلاقیت، افزاش 30 درصد بهرهوری مصرف آب، کاهش حداقل میانگین 50 درصد مصرف مواد شیمیایی در کشاورزی از جمله اهداف طرح است.
رضا عظیمی، توسعه کیفی تولید محصولات کشاورزی را از دیگر محورهای سند راهبردی کشاورزی مازندران بیان کرد و گفت: اکثر اراضی مازندران قابلیت تا سه کشت را دارند.
وجود 200 هزار هکتار اراضی شیبدار
وی یادآورشد: تغییر الگوی کشت در اراضی شیبدار و کوهستانی از جمله محورهاست که در استان بالای 200 هزار هکتار اراضی کوهستانی و شیبدار داریم.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران، طرح خودکفایی علوفه؛ کاهش شکاف تولید مرکبات، توسعه کیفی صنعت طیور و اصلاح ساختار شالیکوبی ها از دیگر  محورهای طرح توسعه سند راهبردی کشاورزی است.
عظیمی یادآورشد: طرح خودکفایی علوفه بصورت توام در طرح زهکشی اراضی و الگوی کشت اراضی شیبدار دیده شده است و ما رتبه دوم تولدی علوفه کشور را داریم.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات بحث تامین علوفه است و در تحریمها شوک بدی در تامین علوفه به ما وارد شد و طبق بررسیهایی که انجام دادیم می توانیم رد دوره سه ساله به طرح خودکفایی در تامین علوفه در استان بر سیم.
عظیمی گفت: اکنون علوفه بصورت پراکنده و سنتی کشت می شود و در طرح خودکفایی مهندسی کشت و کار و سیلاژ مورد توجه قرار می گیرد ولی اکنون سنتی ترین روش و بدترین روش شامل چرای آزاد را داریم.
وی اظهار داشت: طرح جامع تامین علوفه تهیه شده است و این طرح را در کنار طرح های دیگر داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندرانريال طرح شکاف تولید مرکبات را از دیگر زیربخش های سند توسعه راهبردی بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: متوسط تولید در  بخش مرکبات 18 تن در هکتار بوده است که باید تا پایان برنامه پنجم به 35 تن برسیم.
وی با بیان اینکه اکنون به متوسط 22 تن رسیدم گفت: قرار شد در برنامه پنجساله به اهداف تعیین شده بررسیم و باید شکاف تولید رفع شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طرح توسعه کیفی صنعت طیور،  اصلاح و ساختار شالیکوبی ها،  محصول ارگانیم و سالم و طرح جامع شیر را از دیگر محورهای سند توسعه راهبردی کشاورزی مازندران بیان کرد.
به گزارش مهر، سند توسعه راهبردی بخش کشاورزی مازندران 14 بهمن ماه همزماه با دهه فجر رونمایی می شود. همزان با دهه فجر 625 پروژه زیربنایی و تولیدی نیز در مازندران افتتاح می شود که 67 پروژه در بخش کشاورزی است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷