تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۳۳۸۳۳۷
طرح آموزش الکترونیکی برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از طریق تبلت، هم‌اکنون در مرحله اجرای اولیه است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، طرح آموزش الکترونیکی برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از طریق تبلت، هم‌اکنون در مرحله اجرای اولیه است.


زلزله یک پدیده طبیعی است که اثرات تخریبی زیادی دارد؛ از فرو ریختن منازل، جان باختن انسان‌ها تا قطع آب و برق از جمله اثرات مخرب زلزله است.

وقتی زمین لرزه به وقوع می‌پیوندند، اولویت اول، نجات انسان‌هاست؛ آنهایی که در زیر آوار مانده‌اند و آنهایی که سرپناهی برای زندگی ندارند.

پس از مدتی و بعد از به ثبات رسیدن وضعیت و فراهم شدن شرایط زندگی مقدماتی، رسیدگی به کودکان و دانش‌آموزان از نظر روانی و آموزشی مطرح است.

آنچه مسلم است کودکی که شرایط زلزله را گذرانده است نیاز به رسیدگی ویژه دارد؛ روح و روان کودک و نوجوان که با تلخی‌ و سختی‌های زلزله مواجه شده است نیاز به ترمیم دارد.

برقراری کلاس‌های درس، حضور معلمان و ارتباط دوسویه دانش‌آموز و معلم از جمله اقداماتی است که باعث می‌شود کودکان و نوجوانان به شرایط طبیعی روانی بازگردند.

 تحصیل 15 هزار دانش‌آموز در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

شب 21 آبان ماه، زلزله‌ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر مناطق غربی کشور را لرزاند و در نتیجه آن شهرهایی چون سر پل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین و گیلانغرب و اسلام آباد غرب خسارات بیشتری برجای گذاشت.

در این حادثه 78 فضای آموزشی با 415 کلاس درس تخریب شدند؛ در سرپل زهاب 29 مدرسه شامل 16 مدرسه روستایی و 13 مدرسه شهری با 158 کلاس، در ثلاث باباجانی 39 مدرسه شامل 17 مدرسه شهری و 22 مدرسه روستایی با 186 کلاس، در قصر شیرین 3 مدرسه با 18 کلاس، در دالاهو و گهواره 5 مدرسه با 29 کلاس و در گبلانغرب 2 مدرسه با 24 کلاس تخریب شدند.

به عبارت دیگر از 757 مدرسه با 2854 کلاس درس در این 5 شهرستان، 78 مدرسه با 415 کلاس تخریب شد که غیرقابل استفاده بود و این میزان 11 درصد مدارس این مناطق بود.

تعداد دانش‌آموزان شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و گیلانغرب در دوره ابتدایی 9216 نفر، در متوسطه اول 3277 نفر، در متوسطه دوم 2186 نفر و در مجموع 14 هزار و 679 نفر است.

 از مدارس 3 شیفته تا آموزش الکترونیکی

با توجه به تخریب تعدادی از مدارس، آموزش و پرورش کرمانشاه تصمیم گرفت که برخی مدارس را سه شیفته کند تا دانش‌آموزان از تحصیل عقب نمانند.

اما استفاده از فنانوری‌های نوین آموزشی، اقدام دیگری بود که مدیریت مرکز آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش، کلید آن را زد.

هدف از آموزش الکترونیکی ایجاد زمینه ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بود.

 آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی و شیوه‌های آن را می‌توان یک مدل آموزشی انعطاف‌پذیر، جامع و فراگیر دانست که فرایند یادگیری را با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از طریق منابع گوناگون و متنوع میسر می‌سازد؛ به‌گونه‌ای که فراگیران امکان انتخاب زمان و مکان آموزش، قالب و ابزار آمورشی دلخواه و مناسب با نیازها و شرایط خاص خود را دارا هستند.

فناوری‌هایی چون اینترنت، نرم‌افزارهای آموزشی، کلاس‌های مجازی،‌ کتاب‌های الکترونیکی، کنفرانس‌های ویدیویی، گروه‌های مباحثه، پست الکترونیکی و گفت‌وگوی اینترنتی از جمله ابزارهایی هستند که در سیستم آموزش الکترونیکی به فرد کمک می‌کنند تا به سرعت و سهولت به خودآموزی بپردازد.

انعطاف پذیری این مدل آموزشی موجب می‌شود تا افرادی که به دلایلی چون تعهدات شغلی، شخصی و اجتماعی قادر به حضور فیزیکی در کلاس‌های درس نیستند و از تحصیل بازمانده‌اند از امکانات ادامه تحصیل، آموزش و یادگیری بهره‌مند شوند؛ از سوی دیگر در این مدل آموزشی دیگر نیازی به صرف منابع زیاد برای تأمین هزینه‌های سنگین آموزش نیست.

اجرای پایلوت طرح در 4 مدرسه سرپل ذهاب

برای اجرای این طرح، ابتدا به صورت پایلوت، دانش‌آموزان 4 مدرسه در سرپل ذهاب تحت پوشش قرار گرفتند و دانش‌آموزان با استفاده از تلفن‌های همراه والدین یا خودشان، به اجرای طرح پیوستند.

گودرز شاهمرادی مدیرآموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص اجرای پایلوت این طرح گفت: برنامه‌ریزی ما برای مناطق کمتر توسعه یافته بود اما وقتی حادثه زلزله کرمانشاه پیش آمد تصمیم گرفته شد که در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اجرا شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، آموزش الکترونیک در 6 منطقه زلزله‌زده با اولویت مدارس تخریبی در دوره پیش‌دانشگاهی آغاز شد و تلاش داریم تا بتوانیم در مدارس دوره اول و دوم متوسطه هم اجرا کنیم.

وی افزود: در طرح پایلوت، 4 مدرسه در سرپل ذهاب تحت پوشش قرار گرفتند و برای دانش‌آموزان، کلاس‌های آموزش الکترونیکی برگزار شد.

پیش‌دانشگاهی‌ها در اولویت آموزش الکترونیکی

به گزارش فارس، مناطق زلزله‌زده کرمانشاه دارای 1126 دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی است که قرار است همه آنها تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار بگیرند و به همه این دانش‌آموزان تبلت به صورت رایگان داده شود.

این تبلت‌ها با همکاری موسسان مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش در حال تهیه است.

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص آموزش الکترونیک اظهار داشت: با گسترش فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات، آموزش الکترونیکی به عنوان یک مدل آموزشی در دنیا پذیرفته شده است؛ این مدل در کنار آموزش رسمی می تواند تقویت کننده آموزش رسمی و فراگیر باشد.

زینی‌وند افزود: آموزش الکترونیکی به طور آزمایشی در 4 مدرسه سرپل ذهاب اجرا شد و هم اکنون تمام دانش‌آموزان پیش دانشگاهی مناطق زلزله زده کرمانشاه تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار گرفتند

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: این آموزش به معنای این نیست که دانش‌آموزان سر کلاس نمی‌روند بلکه آموزش الکترونیکی مکمل آموزش رسمی است.

وی تصریح کرد: در نظر داریم تمام دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار دهیم.

لزوم تهیه اینترنت ارزان و کنترل شده برای دانش‌‌آموزان

طرح آموزش الکترونیکی، طرح خوبی است اما نکته حائز اهمیت رسیدن تبلت‌های رایگان به دست دانش‌آموزان و کاهش هزینه اینترنت برای آنهاست.

در حال حاضر هزینه بسته اینترنتی توسط دانش‌آموزان پرداخت می‌شود که آموزش و پرورش طی رایزنی با یکی از اپراتورهای تلفن همراه به دنبال تهیه اینترنت ارزان و با دسترسی کنترل‌ شده برای دانش‌آموزان است.

امیدواریم این طرح به سرانجام برسد و به دلیل عدم شارژ اعتبارات مالی، ناتمام رها نشود.

منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴