تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۳۳۸۰۴۹
در ادامه منطق آراسته به صبر و تحمل فزاینده مسئولان دولت، فرماندار نکا به عنوان نماینده ارشد دولت بازهم شکایت را به عنوان تنها راه پاسخگویی به نقد رسانه منتقد خود در این شهرستان برگزید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از پیک نکا، در روزهای اخیر یادداشتی با عنوان «دهن‌کجی نماینده ارشد دولت در نکا به مراسم 9 دی این شهرستان» در سایت خبری پیک نکا پیرامون طرح سوال و نقد به رفتار نماینده ارشد دولت در شهرستان نکا به علت برخورد تبعیض‌آمیز با مناسبتی مهم و استراتژیک در این شهرستان و پارادوکس‌های رسانه‌ای در قبال آن منتشر شد.

اما در اقدامی سوال‌برانگیز و البته متأسفانه معمول، این بار نیز فرماندار نکا قبل از برگزیدن هرگونه راه معقول و منطقی در قبال نقد رسانه، راهکار شکایت و برخورد قهری را برگزید تا بیش از پیش با تدبیر منفعلانه خود ناامیدی را بر فضای نقد و طرح سوال از مسئولان در این شهرستان حاکم سازد.

برهمین اساس، روز گذشته مدیرمسئول پایگاه خبری پیک نکا بنابر دستور دادستان این شهرستان به دادگستری نکا احضار و نسبت به شکایت طرح شده از سوی فرماندار این شهرستان تفهیم اتهام شد.

البته در همان جلسه ارائه مستندات و توضیحات لازم در این زمینه به مرجع محترم قضایی صورت گرفت که توضیحات مربوط به آن خارج از حوصله خوانندگان و غیرضروری به نظر می‌رسد.

اما آنچه اهمیت دارد روش برخورد نماینده ارشد دولت در نکا نسبت به انتقادات است، که تنها راه پاسخ به سوال و نقد را بستن دهان‌ها می‌داند تا جایی که طرح چنین مسائلی در جلساتی که با حضور وی برگزار می‌شود نیز در پایان ممنوعیت فرد منتقد به ارائه نظر در جلسات بعدی را در بر دارد.

هرچند حساب شکایت‌های صورت گرفته توسط مسئولان دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته نسبت به پایگاه خبری پیک نکا بالا گرفته و میزان آن در حال رکورد شکنی است، اما به نظر می‌رسد مسئولان دولت هرچند در رکوردزنی اقتصادی چندان موفق نبوده‌اند، اما در رکوردزنی شکایت از رسانه‌های منتقد کاملاً توانمند به نظر می‌رسند.

اتهام افترا و نشر اکاذیب درحالی به یادداشت اشاره شده در ابتدای مطلب وارد شده که در همان مقال نیز بنابر شواهد و با درج تصاویر از عملکرد رسانه‌ای فرمانداری نکا، بدون طرح شایعه و یا حتی بیان مغرضانه فارق از توهین نقد منطقی صورت گرفت.

حال آنکه جناب فرماندار تحمل شنیدن صدای منتقد را نداشته و تصورشان بر این است که همه رسانه‌ها باید مانند برخی مجیزگویان شبکه‌های اجتماعی یا خبرنگارنماهای کاسه به دست رفتار کنند یقیناً این تصوری اشتباه و خیال باطل است.

چراکه رسالت رسانه‌ای ایجاب می‌کند تنها در راستای اهداف انقلاب اسلامی و رفع مشکلات مردم با نگاهی نقادانه به طرح سوال از مسئولان و عمل کرد آن‌ها پرداخته شود تا هم مسائل برای مردم روشن شود و هم مسئولان تصور عدم نظارت عمومی بر خود را پیدا نکنند.

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب نیز به کرات نقد مسئولان و پاسخگو بودن آن‌ها را تأکید کرده‌اند و به عنوان مثال در پنجم اردیبهشت ماه سال 92 در بیاناتی پیرامون وظایف رسانه‌ها در انتخابات فرموده‌اند: «برای مطبوعات سه وظیفه عمده قائلم: وظیفه نقد و نظارت، وظیفه اطّلاع‌رسانی صادقانه و شفّاف، وظیفه طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه.

معتقدم که آزادی قلم و بیان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدی ندارم و این جزو اصول مصرّحه قانون اساسی است. معتقدم اگر جامعه‌ای مطبوعات آزاد و دارای رشد و قلم‌های آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلی چیزهای دیگر را هم از دست خواهد داد.

وجود مطبوعات آزاد، یکی از نشانه‌های رشد یک ملت و حقیقتاً خودش هم مایه رشد است؛ یعنی از یک طرف رشد و آزادگی ملت، آن را به‌وجود می‌آورد؛ از طرف دیگر، آن هم به نوبه خود می‌تواند رشد ملت را افزایش دهد.»

از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهور دولت مستقر نیز بارها نسبت به آزادی منتقدان حساسیت نشان داده و خواستار جلوگیری از بستن دهان‌ها شده که به عنوان مثال در یکی از سخنرانی‌های خود در 17 اسفندماه سال 92 بیان داشته است: «هر کشور که در آن آزادی اندیشه، سخن، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در این کشور مهیاتر خواهد بود.

بی‌تردید اگر در جامعه‌ای دهان‌ها بسته شود و قلم‌ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان خواهد رفت. بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود، البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی و اجتماعی آن کشور و جامعه باشد.

همه ما باید به این حساسیت‌ها توجه کنیم، البته ما امروز می‌دانیم که قدرت رسانه‌های ما هر مقدار بیشتر و قوی‌تر باشد کشور ما توانمندتر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد.»

حال پیشنهاد می‌شود مسئولانی که یکی در میان در جملات و سخنان خود از رهبر معظم انقلاب نام می‌برند کمی هم در بیانات ایشان عمیق شده و تفکر کنند تا با عمل به منویات ایشان پیروی خود از مقام ولایت را از مرحله زبان به مرحله عمل درآورند.

یا از سوی دیگر لااقل کمی همسو با بیانات رئیس جمهور مطبوع خود عمل کنند تا دست کم سخنان ایشان در این مورد رنگ و بوی عمل از جانب مدیران پایین دست به خود ببیند.

البته لازم به ذکر است که طرح شکایت و یا برخوردهای قهری هرگز نمی‌تواند مانع یک رسانه در عمل به انجام وظایف خود شود، بلکه راه را برای طرح برخی موضوعات بیان نشده و مخفی مانده برای مردم از سوی این دست مدیران برای رسانه‌ها هموارتر می‌سازد.
مسئولان خود را برای پاسخگویی در موضوعاتی که در آینده نزدیک با مردم درمیان گذاشته می‌شود آماده سازند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴