عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

حتی یک بند از 100 بند اقتصاد مقاومتی اجرا نشده است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۳۱۶۵۸۹
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور اقتصاد مقاومتی تولید است، گفت: از 100 بند اقتصاد مقاومتی حتی یک بند اجرا نشده است.
۰
plusresetminus
حتی یک بند از 100 بند اقتصاد مقاومتی اجرا نشده است
به گزارش بلاغ، عبدالرضا مصری در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه از 100 بند اقتصاد مقاومتی حتی یک بند اجرا نشده است اظهار کرد: محور اقتصاد مقاومتی تولید و تولید هم عامل‌اشتغال است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به عزم ملی دارد.

مصری خاطرنشان کرد: برای‌اشتغال‌زایی یا توانایی حل مشکلات را نداریم یا رانت‌های وارد‌کننده کالا اجازه تولید نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه علت بیکاری در جامعه برای همه مسئولان کشور مشخص است، عنوان کرد: تولید‌کننده مظلوم‌ترین فرد در کشور است و اگر مسئله تولید حل نشود شغلی ایجاد نخواهد شد.

نماینده کرمانشاه افزود: علاوه‌بر اینکه نظام آموزشی کشور برای نیازهای آینده برنامه‌ریزی نکرده است، برای بهبود وضع موجود کشور نیز برنامه‌ای وجود ندارد.

اشتغال سالانه یک میلیون نفر در کشور امکان‌پذیر نیست!
اما در ادامه این برنامه، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه‌اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتی عجیب بر خلاف وعده‌های انتخاباتی دولت، اعلام کرد: با توجه به منابع مالی و پیش نیاز‌های کسب و کار‌اشتغال سالانه یک میلیون نفر در کشور امکان‌پذیر نیست.

علاءالدین ازوجی گفت: در یک سال منتهی به تابستان امسال یک میلیون و 200 هزار نفر وارد عرصه کار شدند که 840 هزار نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شد.

وی با بیان اینکه حدود 20 درصد جوانان کشور بیکارند گفت: نرخ بیکاری 11/7 درصد معادل سه میلیون و 100 هزار نفر است.

این مقام مسئول دولت دوازدهم افزود: برای ایجاد یک میلیون شغل در سال نیاز به حجم تولید ناخالص داخلی حدود 900 میلیون دلار داریم.

این اظهارات یک مقام مسئول دولت روحانی در شرایطی مطرح می‌گردد که در ایام انتخابات ریاست جمهوری و در آغاز دولت دوازدهم، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، که نقش کاندیدای پوششی را ایفا می‌کرد، اظهاراتی درباره‌اشتغالزایی داشتند که حالا‌گریبان آنها را گرفته است.بر اساس گزارش‌های موجود، حسن روحانی در جمع خبرنگاران گفته بود: «طبق برنامه ششم توسعه 955‌هزار شغل سالانه ایجاد می‌شود...».

روحانی در حالی قبل از انتخابات ریاست جمهوری وعده ایجاد سالانه 950 هزار شغل را در برنامه‌های دولت دوازدهم داده بود که بعد از انتخابات هم اسحاق جهانگیری و هم محمدباقر نوبخت شرط ایجاد 950 هزار شغل در سال را منوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و وجود حدود 800 هزار میلیارد تومان کردند، اما با عبور از سد انتخابات، مسئولان دولت کم کم از واقعیت اقتصاد در دولت روحانی خبر دادند و توان دولت در عمل به این وعده –که در برنامه ششم نیز به دولت تکلیف شده- را مورد تردید قرار دادند.

ربیعی، وزیر کار روحانی، شهریور امسال اعلام کرد که «در بهترین حالت، رشد اقتصادی (فعلی) می‌تواند 400 هزار شغل ایجاد کند و بنابراین 600 هزار شغل در سال کسری داریم.» حالا هم یکی دیگر از مسئولان وزارت کار هم می‌گوید که «اشتغال سالانه یک میلیون نفر در کشور امکان‌پذیر نیست».

سؤال این است که چرا در ایام انتخابات و آغاز دولت جدید، دولت مدعی شد سالیانه نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد می‌کند ولی حالا که از انتخابات گذشته اند، از ناتوانی در عمل به این وعده خبر می‌دهند.

دولت مدعی است برجام نتیجه داده، سرمایه‌های خارجی به کشور وارد شده، نفت به فروش می‌رسد و پول آن هم به کشور باز می‌گردد، از سوی دیگر ادعای به کارگیری نیروهای متخصص مطرح شده، پس چه بهانه دیگری برای عمل نکردن به وعده و تکلیف دولت وجود دارد؟ دولت وقتی نمی‌تواند کار را پیش ببرد چرا وعده داد؟ آیا هدف فقط عبور از سد انتخابات بود؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما