تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
کد مطلب : ۳۱۴۹۲۱
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، رسانه‌های ترکیه جزئیات یک جلسه محرمانه میان تجزیه‌طلبان کرد و مسئولان آمریکایی و فرانسوی در منزل «هوشیار زیباری» برگزار شد را برملا کردند. در این جلسه برای «بزرگ‌تر شدن کردستان» تصمیم‌گیری شده است.

روزنامه «ینی شفق» وابسته به دولت آنکارا، با انتشار تصویری، از تشکیل یک جلسه محرمانه در منزل هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق(با ملیت کردی)، پرده برداشت. این روزنامه در رابطه با جلسه مذکور گزارش داد که در این جلسه محرمانه، کردها(سران منطقه خودمختار کردستان عراق و یا فرستادگان آنها) و نمایندگان آمریکا و فرانسه حضور داشتند و طی این جلسه، درباره بزرگ‌تر کردن کردستان، برگزاری همه‌پرسی و برخی موضوعات مهم تصمیم‌گیری شده است.

در ادامه گزارش ینی شفق، به زمان برگزاری جلسه اشاره نشد، اما گفته شد که در این جلسه، «کرکوک» به عنوان پایتخت کردستان انتخاب شده و ایجاد یک ارتش مشترک با یگان‌های مدافع خلق سوریه که آنکارا آن را شاخه سوری پ.ک.ک می‌داند در نظر گرفته شده است.

ینی شفق افزود: در این جلسه تاکید شده است که باید نقشه کردستان از وضعیت کنونی بزرگ‌تر شود، گذرگاه‌های مرزی کردستان عراق و سوریه برداشته شده و از شناسنامه و گذرنامه مشترک برای شهروندان کرد استفاده شود.

به نوشته این روزنامه، «مسعود بارزانی» که علی‌رغم تمام هشدارها همه‌پرسی را برگزار کرد، تاکنون چندین جلسه با نمایندگان عالی اسرائیل، فرانسه، انگلیس و آمریکا داشته است.

بنابراین گزارش، همچنین در جلسه محرمانه مذکور وعده داده شده است که در مرحله بعد، موصل نیز به کردستان مستقل بپیوندد.
ینی شفق می‌نویسد: در این جلسه «پیتر وودارد گلبریس» دیپلمات آمریکایی، «زلمای خلیل‌زاد»، سفیر پیشین آمریکا در عراق و «برنارد کوشنر»، وزیر خارجه پیشین فرانسه در خانه هوشیار زیباری، از رهبران سیاسی منطقه خودمختار کردستان و وزیر خارجه پیشین عراق گرد هم آمده و دستورات لازم را به مسعود بارزانی داده‌اند.

بر اساس این گزارش، کردهای سوریه قرار است در ژانویه 2018 در مناطق تحت کنترل خود مانند «منبج» رای‌گیری‌هایی درباره استقلال انجام دهند و در اواسط سال 2018 ارتش مشترک توسط کردهای سوریه و عراق تشکیل خواهد شد و بدین ترتیب پیوستن کردستان سوریه و عراق به یکدیگر، تحقق خواهد یافت.
در این جلسه علاوه بر موارد ذکر شده، درباره تاثیر منابع نفتی و گازی موجود در استان‌های «رقه» و «دیرالزور» سوریه و «کرکوک» و «موصل» عراق بر آینده دولت کردستان مستقل هم گفت‌وگو شده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴