هشدار براساس آمار بانک مرکزی

دولت به‌خود بیاید، خیلی چاق و پرخرج شده است

تاریخ انتشارجمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۳۱۳۱۶۳
طبق آمار بانک مرکزی، نسبت بودجه عمرانی محقق‌شده در چهار ماهه اول امسال به کل درآمدهای محقق‌شده 1/7 درصد بوده که نشان می‌دهد دولت 98/3 درصد از کل درآمدهای خود را به بخش جاری اختصاص داده است.
۰
plusresetminus
دولت به‌خود بیاید، خیلی چاق و پرخرج شده است
به گزارش بلاغ، لطفاً حوصله کنید و این گزارش را به‌طور کامل بخوانید.
براساس آخرین ارقام عملکرد بودجه سال 96 در قالب گزارش وضعیت بودجه عمومی (به استثنای درآمدها و پرداخت‌های اختصاصی) بانک مرکزی، مجموع درآمدهای مالیاتی در چهار ماهه امسال 29 هزار و 690 میلیارد تومان بوده که طبق برش چهار ماهه پیش‌بینی بودجه باید 39 هزار و 560 میلیارد تومان درآمد وصول می‌شد.

در بخش درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (که شامل منافع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و فروش اموال منقول و غیرمنقول و همچنین واگذاری طرح‌های عمرانی می‌شود)، شرایط به‌گونه‌ای است که عدم تحقق درآمدها دراین بخش هم مشاهده می‌شود.

در مجموع، درآمدی که قانون بودجه در این بخش پیش‌بینی کرده است 118 هزار و 950 میلیارد تومان و پیش‌بینی عملکرد چهار ماهه 40 هزار و 410 میلیارد تومان است، اما درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در کل 26 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش فارس، در بخش واگذاری درآمدهای مالی درآمد دولت 17 هزار و 390 میلیارد تومان محاسبه شده که طبق پیش‌بینی چهار ماهه 96 باید 18 هزار و 240 میلیارد تومان وصول می‌شد که البته اختلاف چندانی بین درآمد محقق‌شده با پیش‌بینی چهار ماهه نیست.

تا اینجا ارقام اعلام شده مربوط به درآمدهای دولت بود اما در بخش پرداخت‌ها، پرداخت‌های هزینه‌ای (جاری) در چهار ماهه اول سال 96 به رقم 74 هزار و 130 میلیارد تومان رسیده که 71 هزار و 590 میلیارد تومان پرداخت‌های هزینه ملی و دو هزار و 540 میلیارد تومان پرداخت‌های هزینه‌ای استانی بوده است.

رقم کل پرداخت‌های هزینه‌ای (جاری) در قانون بودجه سال 96، حدود 253 هزار و 820 میلیارد تومان است و برآورد چهار ماهه 86 هزار و 230 میلیارد تومان است. در بخش پرداخت‌های عمرانی، در مجموع پیش‌بینی بودجه امسال 71 هزار و 370 میلیارد تومان است که در چهار ماهه امسال باید 24 هزار و 250 میلیارد تومان آن پرداخت می‌شد، اما در این مدت تنها هزار و 280 میلیارد تومان پرداخت شده است. به عبارت‌دیگر کمتر از یک بیستم پیش‌بینی بودجه در بخش عمرانی پرداخت شده است.

گفتنی است مجموع این سه رقم از درآمد‌ها (درآمد‌های مالیاتی، درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری درآمدهای مالی) معادل 73 هزار و 280 میلیارد تومان می‌باشد و مجموع پرداخت‌های عمرانی در همین چهار ماه نیز معادل هزار و 280 میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب، نسبت بودجه عمرانی محقق‌شده در چهار ماهه اول امسال به کل درآمدهای محقق‌شده 1/7 درصد بوده است و به عبارت‌دیگر دولت از ابتدای فروردین ماه تا پایان تیرماه 96 در مجموع 98/3 درصد از کل درآمدهای خود را به بخش جاری اختصاص داده است.

با روند فعلی تحقق بودجه 71 هزار و 370 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای بخش عمرانی بسیار بعید به نظر می‌رسد، هرچند که دولت در سال گذشته به یکباره در اسفندماه حدود 24 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص داد و توانست تا حدودی پیش‌بینی بودجه را محقق کند.

تراز عملیاتی بودجه در چهار ماهه اول امسال، منفی 41 هزار و 120 میلیارد تومان و تراز عملیاتی و سرمایه‌ای نیز، منفی 16 هزار و 190 میلیارد تومان ارزیابی شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴