تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۹۰۶۷۷
تامین امنیت شغلی و اجتماعی، از بین بردن نابرابری شغلی بین زنان و مردان و پیگیری بیمه زنان سرپرست خانوار و خانه‌دار از جمله مطالبات زنان از رئیس جمهور آینده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ جمعیت کشور ایران به ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر رسیده است که ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۲ نفر از آنها مرد و ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار ۸۲۸ نفر نیز زن هستند.

در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از برنامه‌هایی که نامزدها از آن صحبت می‌کنند پرداختن به مسائل زنان است  زیرا تقریبا نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و نقش تعیین‌کننده آنها در جامعه از کسی پوشیده نیست.

به بهانه انتخابات پای صحبت زنان نشستیم تا خواسته آنها از رئیس جمهور آینده را جویا شویم، آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل مصاحبه ما با زنان از طیف و سنین مختلف است.

لیلا جعفری ۲۸ ساله فارغ التحصیل رشته روانشناسی، می‌گوید: خواسته من از رئیس جمهور آینده ایجاد شغل برای افرادی مثل من است که از طیف متوسط و فقیر جامعه هستیم و با تلاش و زحمت تحصیلات عالیه کسب کردیم. توجه به زنان تحصیل‌کرده و سپردن امور جامعه به آنها خواسته من از رئیس جمهور آینده است.

فروغ حیدری ۳۷ ساله که به گفته خودش تحصیل کرده و خانه‌دار است، می‌گوید: اگر در جایگاه یک زن تحصیل کرده بخواهم خواسته‌ام را از رئیس جمهور بگویم حتما «ایجاد اشتغال پایدار، رفع تبعیض و ناامنی شغلی زنان» را عنوان می‌کنم، اما اگر در جایگاه یک زن خانه‌دار بخواهم صحبت کنم «رفع گرانی، ایجاد رفاه اقتصادی برای مردم و حل مشکل مسکن» را از رئیس جمهور آینده می‌خواهم.

مرضیه سعادت ۴۵ ساله که دیپلمه و خانه‌دار است، با بیان اینکه از همه نامزدهای ریاست جمهوری می‌خواهم با صداقت به درد مردم به ویژه جوانان بپردازند، می‌گوید: به عنوان مادر که دغدغه دو فرزندش را دارد «امنیت اجتماعی و امنیت شغلی» را از رئیس جمهور می‌خواهم.

مژگان پناهی ۴۰ ساله که خانه‌دار است، می‌گوید: «کاهش قیمت کالاها» یکی از مطالبات من از رئیس جمهور آینده است، با این قیمت‌هایی که در بازار است گرداندن یک خانواده ۵ نفره برای همسرم سخت است. دوست دارم فرزندانم در رفاه باشند اما با این وضع درآمد و گرانی امکانش وجود ندارد.

اختر غلامی که ۴۲ سال دارد و کارمند است، می‌گوید: به عنوان یک مادر از رئیس جمهور آینده درخواست دارم تا بستری فراهم کند تا فرزندانم در رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند شغل مناسب داشته باشند.

زهرا رحیمی ۲۷ ساله و مجرد که ۵ سال از فارغ التحصیل شده و به گفته خودش از یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی‌اش ناامید شده است، می‌گوید: از رئیس جمهور آینده می‌خواهم که به اشتغال بانوان توجه جدی داشته باشد و برای دختران مجرد که قصد دارند استقلال مالی از خانواده داشته باشد شرایط گرفتن وام اشتغال را فراهم کند.

محترم شیرازی یکی از زنان سرپرست خانوار، می‌گوید: از رئیس جمهور آینده می‌خواهم که برای بیمه زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار اقدامی انجام دهد. اگر امثال من بیمه شوند حداقل از دوران پیری این همه ترس و هراس نخواهند داشت.

فیروزه زارع‌پور ۳۵ ساله و مجرد که به گفته خودش یک زن روستایی و کارگر است، می‌گوید: برای کمک خرج خانواده مجبور به کارگری در باغ‌ها، مزارع و کارخانه‌ها با حقوق پایین هستم. از رئیس جمهور آینده می‌خواهم که برای ما زنان روستایی که با حقوق کم و بدون بیمه مجبور به کارگری هستیم چاره‌ای بیاندیشد.

معصومه جعفری ۲۹ ساله که دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم تربیتی است، می‌گوید: به نظر من نابرابری شغلی برای زنان و مردان باید از بین برود، ما همان درس‌هایی را خواندیم که پسران خوانده‌اند چرا در استخدام‌ها بیشتر نیروی مرد گرفته می‌‌شود، چرا حقوق زنان شاغل از مردان شاغل کمتر است در صورتی که هر دو به یک نسبت کار می‌کنند؟ رئیس جمهور آینده باید عدالت شغلی را برای زنان و مردان ایجاد کند.

فاطمه مرادی که مطلقه است، می‌گوید: بعد از جدا شدن از همسرم با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو بودم و خانواده‌ام نیز توانایی حمایت مالی از من را نداشتند، کاش رئیس جمهور آینده برای حمایت از زنان مطلقه راهکار اساسی داشته باشد.

شیرین محمدی ۳۲ ساله می‌گوید: امیدواریم رئیس جمهور آینده برنامه‌ای برای مادران شاغل، کارمند یا کارگر بکند و در زمینه ساعت کاری، مزایا و حتی بازنشستگی پیش از موعد زنان و مادران برنامه عملی داشته باشد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم