تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳
کد مطلب : ۲۸۴۳۵
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مذاکرات ژنو شکست نخورده است و فقط به دلیل اینکه وارد جزئیات دقیق شده به آینده موکول شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از فارس، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان مذاکرات وزرای خارجه ایران و قدرت‌های غربی در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی گفت، به نتیجه نرسیدن این دور مذاکرات را نمی‌توان به «شکست» تعبیر کرد.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به همراه کاترین اشتون چندین نشست با وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و روسیه داشت و در آنها طرفین بر سر مسائل مورد اختلاف برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
حضور غیرمنتظره و از پیش‌ برنامه‌ریزی‌نشده جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس و گیدو وستروله توجه‌ بسیاری را جلب کرده بود.
به رغم این که دو طرف با خوشبینی از پیشرفت و جو مثبت مذاکرات سخن می‌گفتند این دور از گفتگوها بدون رسیدن به توافق قطعی به پایان رسید. گفته می‌شود مخالفت فرانسه با پیش‌نویس موافقتنامه و اصرار این کشور بر تعطیلی تاسیسات هسته‌ای اراک یکی از عمده‌ترین دلایل به نتیجه نرسیدن این دور گفت‌وگوها بود.
کاترین اشتون در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم فضای خوب حاکم بر ژنو، مذاکرات شکست خورد گفت: به نظر من، هیچ شکستی در کار نبود. ما سه روز طولانی و مذاکراتی بسیار سازنده و فشرده داشتیم، ولی همانطور که هم آقای ظریف و هم من در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفتیم، وقتی وارد جزئیات می‌شوید، خیلی مهم است بدانید که هنوز اختلاف نظرهایی هست که باید حل و فصل شوند.
وی افزود: ما دوباره ۲۰ نوامبر برمی گردیم، مذاکره کننده‌هایمان را هم با خودمان می‌آوریم و می‌خواهیم که پیشرفت کنیم.
اشتون درباره جو دوستانه حاکم بر مذاکرات براساس آنچه که در عکسها و ویدئوها منتشر شده است گفت: خب آن تصاویر و ویدئوها درست بودند. ما هم می خواستیم مردم ببینند که مذاکراتی فشرده داریم.
وزیران گروهی که ما ۳+۳ می‌نامیم برای حضور در مذاکرات به اینجا آمدند. آقای ظریف وزیر خارجه ایران و من، مذاکراتی نفر به نفر با بعضی از وزیران داشتیم. مذاکرات مختلفی انجام شد تا که بتوانیم موضوعات مورد بحث را حل و فصل کنیم.
آنچه شاهدش بودید تعامل نزدیک با یکدیگر بر مبنای حسن نیت بود و این روند ادامه می‌یابد.
"این که به نقطه‌ای برسیم که بدانیم باید بعضی مسائل را بیشتر بررسی را یک شکست نمی‌دانم. به نظر من، این موضوع بسیار بسیار مهمی است و ما این کار را به شیوه‌ای مناسب انجام خواهیم داد.
اشتون در ادامه افزود: ما کنفرانس مطبوعاتی مشترکی هم داشتیم و من بیانیه‌مان را از طرف هر دو طرف خواندم. ما برای چنین کاری توافق کردیم تا نشان دهیم که این روندی است که با آن، رو به جلو پیش می‌رویم.
من پیگیرانه در این مذاکرات حضور داشته‌ام. قبلا هم همینطور بود و هدف این بود که بتوانیم به بیشترین پیشرفت ممکن برسیم. تا واقعا مسائل را درک کنیم، وارد جزئیات شویم و به نتیجه برسیم.
اشتو خطاب به مردم ایران نیز گفت: به مردم ایران همان چیزی را می‌گویم که به دیگر شاهدان این مذاکرات در سراسر دنیا گفته‌ام. این روند بسیار مهمی است و ما داریم آن را به درستی پیگیری می کنیم.
می‌دانیم که پای نگرانی‌ها و منافع زیادی در میان است و می‌خواهیم مطمئن شویم که وقتی به توافق رسیدیم -چون معتقدم که خواهیم رسید- توافق خوبی باشد. توافقی که همه بتوانیم بگوییم توافق درستی است و ما را رو به جلو می‌برد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که فرانسه در نرسیدن به توافق چقدر نقش داشت گفت: فرانسه یکی از کشورهای گروه ۳ + ۳ است. من خیلی خوشحال شدم که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه همانند بقیه وزیران خارجه، به مذاکرات پیوست.
فرانسه نقشی سازنده در مذاکرات دارد. همیشه چنین نقشی داشته و معتقدم اینجا هم همین طور بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما