تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۲۸۱۲۰
انتشار مقاله موهن در روزنامه بهار زنگ خطر رواج اندیشه های ضددینی یا دست کم غیردینی و سکولار در کشور به صدا درآورد. این در حالی است که تحرکات مشابه دیگر نیز همچنان با سکوت مسئولان همراه است.
۰
plusresetminus
توهین دوباره به ام ابیهاء(س) این بار در مجله چشم انداز ایران!
به گزارش بلاغ،تکرار توهین های مشابه و حمله به اعتقادات مذهبی مردم که در آستانه ماه محرم آغاز شده بود، بار دیگر نیرو گرفتن جریانی را که در اندیشه تقدس زدایی در حوزه مذهب و در نتیجه حاکم کردن نگاه غربی و مادی به امور دینی و مذهبی است گوشزد کرده است. اما ریشه این تفکرات کجاست؟

کلید توهین ها در نهضت آزادی

مهدی بازرگان به عنوان مرشد فکری نهضت آزادی و کسی که سران نهضت وی را پدر روشنفکری دینی در ایران نام نهاده‌اند، در مجموعه نوشته‌های خود، بویژه کتاب " راه طی شده"، ‌تلاش دارد تا ایمان به خدا و معارف علوم دینی را از طریق علوم تجربی تفسیر کند. اما این کار با هر نیت و هدفی که دنبال شد، زمینه‌های انحراف فهم دینی را فراهم کرد و پیدایش جریان‌های سیاسی و اعتقادی التقاطی و منحرف در چهار دهه اخیر، معلول همین اندیشه و تفکر بوده است.
بازرگان در مقاله‌ای با عنوان ایران و اسلام که در واقع متن یک سخنرانی است که در آبان ماه 1360 در دفتر نهضت آزادی ایراد شده، به صراحت و روشنی اعلام می‌دارد که دیدگاه وی و همفکران او با حضرت امام خمینی متفاوت است. او به شدت از ملی‌گرایی دفاع کرده است و دیدگاه مکتبی امام و ارزش‌های اسلامی را محکوم می‌کند و به صراحت دین را وسیله ای برای به دست آورده دنیا میداند.

توهین به حضرت زهرا (س)

در آستانه عید غدیر امسال یک یادداشت توهین‌آمیز به حضرت امیرالمومنین در روزنامه بهار موجب آزرده‌خاطر شدن دوستداران ائمه اطهار(ع) شد. خیلی‌ها اعتقاد داشتند که با آغاز فعالیت دولت جدید، یاوه‌گویان و روشنفکرمابان گذشته با توهم باز شدن فضای ولنگاری رسانه‌ای احیا خواهند شد.
چاپ مقاله توهین‌آمیز در روزنامه بهار زنگ خطر ورود این افراد را به صدا درآورد و گویا قرار است هرازگاهی شاهد این توهین‌ها و یاوه‌بافی‌ها باشیم.
این روزنامه در یادداشتی جهت‏‌دار مطالبی را در باب این واقعه تاریخی مطرح ساخت و تفکراتی را منتشر کرد که جدای از تمام موضع‏‌گیری‏‌ها و جهت‏‌گیری‏‌های سیاسی و دینی، باید از منظر عقلی و نقلی به آن توجه شده و پاسخی درخور و شایسته به مسببان و نگارندگان پشت پرده آن داده شود.
شیعه در حقیقت بر پایه دو اصل اساسی «غدیر» و «ثقلین» بنا شده است و در این راه، بررسی دقیق‏‌تر نشان می‏‌دهد که توهین به واقعه غدیر و نادیده گرفتن مضامین والای آن، نه تنها اهانت به بزرگان دین مبین اسلام بلکه به نوعی تهاجم به اصل مترقی ولایت فقیه است که همواره در سال‏‌های اخیر، ایران ما را به پیش برده است.

توهین مجدد به حضرت زهرا (س)

در آخرین مورد یادداشتی با عنوان «آتشی زیر خاکستر» در مجله چشم‌انداز ایران (نزدیک به نهضت آزادی) منتشر شده است که نویسنده به گفته خودش با نیت دلسوزی برای حکومت اقلیت‌های مذهبی را آتشی زیر خاکستر سرد دانسته است. نویسنده به بهانه محور قرار دادن وحدت شیعه و سنی در کشور دچار لغزش شده و خواسته یا ناخواسته به ائمه اطهار علیهم السلام و حضرت زهرا(س) توهین کرده است.
در این مطلب درباره توجه بیش از حد شیعیان به حضرت زهرا(س) آمده است: «بعد از جنگ (تحمیلی) توجه به ایشان نسبت به سایر ائمه برجسته‌‌‌تر شد و رویکرد به ایشان نیز متفاوت شد. به تدریج مهم‌ترین فاز زندگی ایشان در روزهای اول پس از وفات پیامبر اعلام شد و برخورد خلیفه دوم با ایشان برای گرفتن بیعت از ساکنین منزل ایشان و حوادث گفته شده در این مورد پررنگ شد. پیش از آن درگذشت آن حضرت به عنوان وفات یاد می‌شد که به تدریج عنوان شهادت جایگزین شد و در رسانه‌ها هم رایج شد.»
نویسنده در ادامه می‌نویسد: «متاسفانه مساله حضرت زهرا(س) را چنان احساسی و عاطفی عنوان می‌کنند که شنونده و بیننده به جای تامل و تفکر در شخصیت و منش ایشان، صرفا حس انتقام‌جویی و کینه‌توزی پیدا می‌کند»!

توهین دراویش گنابادی به اهل بیت (ع)

به‌تازگی نورعلی تابنده که در حال حاضر عنوان قطب دراویش گنابادی را با خود یدک می‌کشد در سخنانی سخیف و موهن مطالب ناروایی را به امام علی(ع) ، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) نسبت داد است.
قطب دراویش گنابادی در نشست با تعدادی از بانوان درویش مسلک در حسینیه (خانقاه) امیرسلیمانی تهران ضمن زیر سئوال بردن عصمت ائمه‌(ع) و با اشاره به داستانی غیر مستند درباره امام علی(ع) و حسنین(ع) اظهار داشت: « در داستان‌ها مشهور است که یک وقتی حضرت علی (ع) دو تا فرزندان خود یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را فراخواندند و به‌صورت جداگانه اول به امام حسین(ع) گفتند، شنیدم با برادرت قهری! من از پیغمبر شنیدم که فرمود هرگاه دو مومن با هم عناد پیدا کرده‌باشند، صلح و آشتی بین اینها ۱۰۰ جزء ثواب دارد که ۹۰ جزء آن برای کسی است که اول رفته و آشتی کرده است و ۱۰ جزء هم برای کسی است که در خانه نشسته تا او بیاید و آشتی کند.بنابراین برو پیش برادرت و با او آشتی کن.»
وی که به زعم خود بارها دراویش گنابادی را شیعه واقعی! معرفی کرده‌است، در ادامه سخنان موهنش درباره ساحت ائمه‌(ع) عنوان داشت: «البته در اینجا امام حسین(ع) ایثار کرد و گفت که برادرم شایسته‌تر است به آن ۹۰ جزء ثواب تا خودم، یعنی او بیاید آشتی کند. بعد امام علی(ع) همین مطالب را به امام حسن(ع) گفتند و ایشان قبول کردند و با برادرش آشتی کرد، لذا منظورم از ایثار این ایثار در ثواب‌هاست.»
نکته درخور توجه اینکه نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی نیز همانند علی اصغر غروی، مقاله نویس روزنامه بهار دارای سابقه عضویت و همکاری با نهضت آزادی و جبهه مرتد ملی است.

سکوت دولت

سکوت در قبال این برخوردهای ضدارزشی معنی ندارد، مردم ما مسلمان و عاشق و شیفته اهل بیت (علیهم السلام) هستند، عاشورا بخشی از محبت اهل بیت است و در اصل ریشه این محبت به حضرت زهرا(س) برمی‌گردد.
به نظر می رسد روی کار آمدن دولت یازدهم با تفکرات مشابه دولت اصلاحات در حوزه فرهنگی و دولت سازندگی در حوزه اقتصادی، شبهه ایجاد چنین زمینه ای برای فعالیت های ضدفرهنگی و ضدمذهبی را ایجاد کرده است.
با این وجود عدم موضع گیری قاطع دولت در این زمینه نیز مزید بر علت شده تا منتشرکنندگان چنین مقاله ها و رواج دهنگان چنین تفکری همچنان احساس امنیت کنند.
از طرفی وزیر ارشاد به عنوان متولی اصلی بخش فرهنگی در دولت همچنان مشغول موضع گیری درباره خوانندگی زنان، رفع فیلتر فیسبوک و... است و به نظر می رسد فرصتی برای پاسخ روشن و قاطع به این توهین ها ندارد!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴