تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۵۰۴۰۶
عضو شورای ملی زعفران گفت: افزایش قیمت طلای سرخ موجب شد برخی متقلبین اقدام به رنگ کردن گیاهان مشابه زعفران و توزیع آن در بازار کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از افزایش زعفران تقلبی در بازار خبر داد و گفت: افزایش قیمت طلای سرخ موجب شده تا افراد سود جو اقدام به رنگ کردن گیاهان مشابه زعفران و توزیع آن در بازار کنند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه فروشندگان و صادر کنندگان زعفران با جدیت تمام این موضوع را دنبال می‌کند، افزود: برخی از این افراد با پیگیری مکرر اتحادیه، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

حسینی با  بیان اینکه افراد نباید فریفته ارزان بودن قیمت شوند، گفت: قیمت یکی از راهکارهای اساسی تشخیص زعفران اصلی از تقلبی است از این رو به مردم توصیه می شود فریب قیمت پایین زعفران را نخورند و تنها اقدام به تهیه این محصول از فروشگاه های معتبر کنند.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: زعفران یکی از محصولات پرمصرف غذایی به شمار می رود از این رو  سودجویان در پی افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید افراد، اقدام به عرضه زعفران تقلبی با نرخ های پایین در بازار می‌کنند.

وی  با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده و توزیع نرخ عادلانه زعفران در بازار از جمله راهکارهای اساسی جلوگیری از سودجویی متقلبین است، اظهار کرد: مسئولان امر باید تدابیر ویژه ای در جهت توزیع نهاده های ارزان قیمت و بیمه کردن مزارع کشاورزی بیندیشند تا با کاهش قیمت تمام شده تولید از توزیع زعفران های تقلبی که سلامت افراد را به مخاطره می اندازد، جلوگیری شود.

حسینی تصریح کرد: با ادامه روند توزیع زعفران تقلبی از سوی دست فروشان مترو، انگیزه تولیدکنندگان برای عرضه این محصول به سبب بالا بودن هزینه تمام شده از بین می رود.

راه تشخیص زعفران تقلبی چیست؟

غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران  گفت: فروش زعفران های تقلبی در بازار، تولیدکنندگان داخلی را زیر سوال می برد که از این رو ضمن برخورد با متخلفین لازم است از فروش  این محصول جلوگیری به عمل آید.

وی در ادامه افزود: اتحادیه در نظر دارد طی سال های آینده علاوه بر فروش زعفران تقلبی و آغشته به رنگ، از عرضه زعفران بی کیفیت در سطح بازار جلوگیری نماید.

میری ادامه داد: دریک بازه زمانی 5 الی 6 ماهه، اتحادیه 7 هزار بسته زعفران تقلبی و بی کیفیت از سطح بازار جمع آوری کرده است.

نائب رئیس شورای ملی زعفران با انتقاد از اینکه سازمان استاندارد هیچ گونه نظارتی بر این محصول ندارد، گفت: سازمان استاندارد تنها واحد های دارای مجوز را مورد بررسی قرار می دهد و هیچگونه نظارتی بر واحد های زیر پله ای ندارد که در نهایت این امر منجر به عرضه زعفران های بی کیفیت در بازار شده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه دار کردن زعفران راهکار اساسی جهت جلوگیری از سودجویی متخلفین است، اظهار کرد: اتحادیه چند ماهی است که برای جلوگیری از سودجویی افراد، درخواست کد رهگیری و شناسنامه دار شدن محصول را مطرح کرده که انتظار می رود هرچه سریع تر نسبت به اجرای این مصوبه اقدام شود تا زعفران های تقلبی از سطح بازار جمع آوری شوند.

میری در پایان با اشاره به اینکه تنها راه تفکیک زعفران تقلبی و اصل بررسی در آزمایشگاه است به خریداران توصیه کرد که زعفران های دارای علامت استاندارد را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایند.
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما