تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۵۰۱۷۱
رئیس مجلس با بیان اینکه ایران حل بحرانهای منطقه را از طریق روشهای سیاسی و برپایه وحدت ملی دنبال می‌کند، گفت: کشورهایی مانند عربستان بداند ایران دشمن آنها نیست بلکه با جنگ‌افروزی‌ها در یمن و سوریه مخالف است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 21 آذرماه) در نشست امنیتی تهران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی با تاکید بر نقش موثر جمهور اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کرد: ایران خواستار حل بحرانهای منطقه‌ای با استفاده از راه حل‌های سیاسی است.

وی با اشاره به پیشینه امنیت منطقه غرب آسیا گفت: بحث امنیت در غرب آسیا با توجه به شرایط گذشته و حال بسیار پراهمیت است. بخش قابل توجهی از انرژی جهان از این منطقه صادر می‌شود و منطقه غرب آسیا محل تلاقی 3 قاره اروپا، آسیا و آفریقا است و اکثر آب راه‌های مهم جهان در این منطقه قرار دارد. همچنین کانونهای اصلی مورد توجه مسلمانان در این منطقه است به همین دلیل تحلیلگران سیاسی این منطقه را قلب زمین می‌دانند.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز منطقه غرب آسیا درگیر یک به هم ریختگی شدید است، تصریح کرد: قرارداد ساکس‌پیکو از حدود 100 سال پیش تاکنون نتوانسته به انضباط امنیتی پایدار در منطقه منجر شود و جنگهای دروغینی از جنس رژیم صهیونیستی و جنگهای نیابتی را به منطقه تحمیل کرده است.

لاریجانی با اشاره به ریشه‌های به هم ریختگی منطقه غرب آسیا اظهار کرد: این به هم ریختگی چند دلیل دارد، اول تضاد راهبردی‌ای که قدرت‌های بزرگ با محوریت رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده‌ اند و مردم مسلمان منطقه اصل موجودیت اسرائیل را نمی‌پذیرند، دوم استفاده قدرتهای بزرگ و منطقه‌ای از تروریسم از زمان اشغال افغانستان توسط شوروی تا جنگهای نیابتی امروز در سوریه و یمن و سوم عدم توجه به هوشیاری مردم منطقه به خصوص جوانان است.

وی با بیان اینکه هرم سنی منطقه غرب آسیا امروز به سمت جوانان پیشرفت کرده است، گفت: براین اساس هوشیاری سیاسی مردم منطقه افزایش پیدا کرده و عدم فهم این موضوع در نسخه‌های پیشنهادی قدرتهای بزرگ و منطقه‌ای که شیوه‌های کهنه در تامین امنیت را دنبال می‌کنند، دیده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متن سیاسی امنیت منطقه امروز آوردگاه کشمکشهای گوناگون است و به خودی خود در امنیت کامل نیست.

لاریجانی با بیان اینکه برای تامین امنیت در منطقه یا باید قدرتهای فرامنطقه‌ای وارد عمل شوند و یا از پتانسیل کشورهای منطقه استفاده شود، گفت: قدرتهای فرامنطقه‌ای امروز ظرفیت تامین امنیت در منطقه غرب آسیا را ندارند و تلاششان در جهت مبارزه با تروریسم بیشتر غرش‌های تبلیغاتی است و این میزان تلاش در بحرانی کردن منطقه نقش موثری دارد.

وی ادامه داد: شرایط اجتماعی و سیاسی مردم منطقه نمی‌گذارد، قدرتهای فرامنطقه‌ای به توفیقی در تامین امنیت در منطقه دست یابند و هرگاه این قدرتها دخالتی در این منطقه کرده‌اند با جانبداری از رژیم صهیونیستی بوده و به همین دلیل مشروعیت ساماندهی امنیت منطقه را ندارند.

رئیس مجلس با اشاره به وصیت حضرت امام(ره) به کشورهای اسلامی مبنی بر اینکه دولتها و ملتهای اسلامی تنها در صورت تفاهم و اتحاد است که پیروز می‌شوند، تصریح کرد: راه دیگر تامین امنیت در منطقه تمسک به قدرتهای منطقه‌ای است که امروز به دلیل رقابت‌های نارس و خاطرات امپراتوریهای گذشته درگیر هستند و امید نمی‌رود که این منطقه در کوتاه‌مدت سر بر بالین آرامش بگذارد.

لاریجانی با تشریح راهبرد آینده در تامین امنیت منطقه گفت: شرایط فعلی بهترین مجال برای تنفس اسرائیل را فراهم کرده لذا کشورهایی که فکر می‌کنند با تمسک به اسرائیل می‌توانند جای تضادهای منطقه‌ای را عوض کنند، بدانند طغیان رودخانه خروشان سیاسی و امنیتی این منطقه آنها را با خود خواهد برد و کینه مردم از اسرائیل آنها را به ناکجاآباد می‌برد.

وی افزود: استراتژی ایران بر مبنای اتحاد کشورهای اسلامی و مبارزه با اسرائیل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تعدیل آرزوها و معقول سازی توقعات کشورها نیاز به زمان دارد و کشورهای منطقه باید بدانند که امروز عصر امپراتوری گذشته است.

لاریجانی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی یکی از سیاستمداران غربی مبنی بر بازگشت ایران به امپراتوری گذشته‌اش گفت:‌ این حرف کج‌فهمی است و به بیراهه بردن منابع مردم منطقه به سمت اسرائیل است. ایران هیچگاه خواستار امپراتوری نیست و مخالف آن است.

وی افزود: ایران خواستار شکل‌گیری گفتمان براساس اسلام و تقویت مسلمانان در غرب آسیاست.

رئیس مجلس با اشاره به مشترکان بین مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما همه مسلمان هستیم و اختلاف بین شیعه و سنی یک اختلاف دروغین است. سنگرگیری برخی سیاستمداران پشت مذاهب اسلامی یک فریبکاری است.

لاریجانی با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی می‌توانند با تکیه به قدرت خود یک همگرایی در منطقه به وجود آورند، گفت: ما با غرب مسیحی به دنبال درگیری صلیبی نیستیم و تنها با روشهای استکباری برای تقویت اسرائیل مخالفیم و تبلیغات علیه مسلمانان را غلط می‌دانیم.

وی با اشاره به تبلیغات آمریکا و بریخ کشورهای منطقه علیه ایران اظهار کرد: آمریکا باید فهمیده باشد سیاست خطر امنیتی ایران رنگ باخته مانند آنکه بعد از دو دهه سر و صدا در موضوع هسته‌ای ایران معلوم شد این سر و صداها تنها سراب تبلیغاتی بوده در حالی که آمریکاییها می‌دانستند که مقام معظم رهبر فتوا به حرمت سلاح هسته‌ای داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم برخی در منطقه رژه سیاسی برگزار می‌کنند که برای جلوگیری از خطر ایران است که ما به منطقه نیرو آورده‌ایم. آنها بدانند نظیر موضوع هسته‌ای رسوا خواهند شد و با تمسک به مسئله موشک، تروریسم و حقوق بشر نمی‌توانند چالش جدیدی علیه ایران ایجاد کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ما با تروریسم مخالفیم و به دولتهای منطقه مانند سوریه، عراق و یمن در مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم، اظهار کرد: ما حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی را تروریسم نمی‌دانیم و این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا تجهیز تروریست‌ها به سلاحهای ضدهوایی را تصویب می‌کند.

وی یکی از عوامل ساماندهی امنیتی منطقه را فعال کردن پتانسیل‌های اقتصادی کشورهای منطقه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشورهای منطقه می‌توان نظامات به هم تنیده اقتصادی شکل داد که عامل مهمی در تامین امنیت منطقه است.

رئیس مجلس با اشاره به دخالتهای نظامی قدرتهای خارجی در طول چهار دهه اخیر در منطقه اظهار کرد: این دخالتها عامل مهمی در گسترش جریان تروریسم در منطقه بوده است و حضور ناتو در افغانستان برای مبارزه با تروریسم ناکارآمد بوده و جنگ عراق هم باعث خلق تروریست در منطقه شده است.

لاریجانی همچنین دخالت کشورهای بزرگ در منطقه را بسترساز جریان تروریسم در منطقه غرب آسیا دانست.

وی با بیان اینکه مشکل منطقه در حدود جغرافیایی نیست که غربیها بحث خاورمیانه جدید را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: مشکل منطقه غرب آسیا گفتمان دغل‌کارانه است و کشورهای منطقه باید به جای رقابتهای فرسایشی به وحدت بر مبنای اسلام و مبارزه با تروریسم فکر کنند. کشورهای منطقه ظرفیت همگرایی در مسائل امنیتی و تحول‌سازی را دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حل بحرانهای منطقه را از طریق روشهای سیاسی و برپایه وحدت ملی دنبال می‌کند، گفت: کشورهایی مانند عربستان سعودی باید بدانند ایران دشمن آنها نیست بلکه با جنگ‌افروزی‌ها در یمن و سوریه مخالف است و ما به نقش‌آفرینی همه کشورهای منطقه احترام می‌گذاریم و تلاش ما در جهت حل بحرانهای منطقه در بستر سیاسی است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰