تاریخ انتشارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۴۵۶۶۶
کدخدایی از تشکیل هیئت‌های نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اسامی هیئت‌های نظارت به زودی اعلام و بلافاصله فعالیت‌‌هایشان آغاز می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اقدامات شورای نگهبان پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: هیئت‌های نظارت بر انتخابات به زودی در شورای نگهبان تشکیل می‌شود.

وی افزود: کارهای مقدماتی برای تشکیل هیئت‌های نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در حال انجام است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین خاطرنشان کرد: اسامی هیئت‌های نظارت به زودی اعلام می‌‌شود و بلافاصله فعالیت‌‌هایشان را آغاز می‌کنند.

شورای نگهبان در جلسه ششم مرداد امسال این نهاد با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 29 اردیبهشت‌‌ماه سال آینده موافقت کرد.

همچنین وزارت کشور بنا به تقارن ایام خردادماه با ماه مبارک رمضان به شورای نگهبان پیشنهاد کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری زودتر از موعد مقرر برگزار شود که شورای نگهبان با این پیشنهاد موافقت کرد.

براساس اصول یک صد و هجدهم و نودونهم قانون اساسی مسئولیت‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ ریاست‏‌جمهوری‏ بر عهده‏ شورای‏ نگهبان‏ است که این شورا نیز از طریق هیئت‌های نظارت بر انتخابات که قانون، سازوکارهای آن را مشخص کرده، بر این انتخابات نظارت می‌کند.

اصل 99 قانون اساسی چه می‌گوید؟

نظارت‌ شورای نگهبان بر انتخابات استصوابی است‌ و شامل‌ تمام‌ مراحل‌ اجرایی انتخابات‌ از جمله‌ تأیید و ردّ صلاحیت‌ کاندیداها می‌شود.

متن کامل قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که به تصویب مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده را اینجا مشاهده کنید.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما