تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۴۲۹۲۶
در حالی كه يكی از شعارهای حسن روحانی بهبود كسب و كار بوده است، رئيس كل بانک مركزی با گذشت 38 ماه از آغاز به كار دولت اعتراف كرد تا فضای كسب و كار بهبود نيابد تزريق منابع به بنگاه‌ها فايده‌ای ندارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دولت حسن روحانی در ابتدای آغاز به کارش پیوسته عنوان می‌داشت که فضای کسب و کار ایران نیاز به اصلاحات اساسی دارد ولی با گذشت بیش از 5/2 سال گزارش‌‌های  بین‌المللی نشان داد شاخص کسب و کار در ایران بدتر شده است و حالا هم سیف در واکنش به درخواست تسهیلات بنگاه‌‌های  تولیدی عنوان داشته که مشکل بنگاه‌ها منابع مالی نیست بلکه فضای کسب و کار یا فرآیند تولید بنگاه‌ها دارای مشکل است.

گفتنی است شبکه بانکی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم به یک باره مدعی پرداخت تسهیلات کلان به اقتصاد شد، مثلاً سال گذشته شبکه بانکی مدعی پرداخت 430 هزار میلیارد تومان تسهیلات به تولید شد که این حجم از تأمین مالی با وضعیت اقتصاد تطابق نداشت و بعدها مشخص شد 50 تا 60 درصد تسهیلات بانکی استمهال یا نوسازی وام‌‌های  قبلی بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت تلگرامی دلایل افزایش هزینه‌های تولید، زیان‌های پی در پی و کمبود نقدینگی بنگاه‌ها را بوروکراسی دست و پا گیر تولید و مجوزهای غیرضروری عنوان داشت.

ولی‌الله سیف در یادداشت تلگرامی به‌طور تلویحی فضای نامناسب کسب و کار ایران را که متولی اصلاحش در حقیقت وزارت امور اقتصادی و دارایی است، دلیل وضعیت بغرنج واحدهای تولیدی در کشور ، عنوان داشته و مدعی شده است مشکل بنگاه‌ها و تولید در ایران منابع مالی و تسهیلات نیست بلکه چالش اصلی بنگاه‌ها فضای کسب و کار است و با این فضای کسب و کار هر چقدر هم منابع مالی به تولید تزریق کنیم، بازدهی حاصل نمی‌شود.

وی در ادامه آورده است: ممکن است بنگاهی به علت شرایط نامناسب فضای کسب و کار نتواند به صورت اقتصادی فعالیت کند. چه نهاد و دستگاهی مسئول نظارت و رفع مشکلات اصلی اینگونه بنگاه‌هاست؟ آیا نمی‌توان بخشی از مجوزهای غیرضروری را که وقت و سرمایه و نیروی انسانی بنگاه را تلف می‌کند، حذف کرد؟ آیا امکان اصلاح فرآیندهای نظارتی غیرکارآمد و زاید وجود ندارد؟ چه میزان از مشکلات به تغییرات پی در پی و پرهزینه مقررات مربوط می‌شود؟

این موارد و دهها عامل دیگر باعث می‌شوند هزینه‌های تولید افزایش یافته و بنگاه نتواند به صورت اقتصادی فعالیت کند. در نتیجه با زیان‌های پی‌در‌پی و کمبود نقدینگی مواجه شده و همه خیال می‌کنند تنها مشکل، کمبود منابع بانکی است، تأمین نقدینگی مانند مسکنی است که اثرش به سرعت از بین رفته و بنگاه دوباره به شرایط اولیه باز می‌گردد.

در چنین حالتی تسهیلات مذکور نیز به حجم مطالبات لاوصول سیستم بانکی اضافه خواهد شد. خوشبختانه در شرایط حاضر بانک‌ها با انگیزه مثبت درصدد تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای بنگاه‌هایی هستند که به صورت اقتصادی و سودآور فعالیت می‌کنند و این بهترین و مناسب‌ترین نوع استفاده از تسهیلات نظام بانکی است که مطمئناً منجر به رشد اقتصادی و اشتغال پایدار برای فرزندان لایق این مرز و بوم خواهد شد.
منبع : جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷