تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۲۴۲۳۳۰
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی گفت: کل بانک‌های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده‌اند، این موضوع الان مشهود است و همه به این موضوع اعتراف دارند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی‌اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت: من منتقد بدعهدی‌های طرف آمریکایی (در بخش غیرفنی) هستم. به عنوان یک «هموطن» می‌گویم که یکی از بدعهدی‌های آنها بحث ویزا بود که من به همتای آمریکایی خود در این موضوع فشار وارد کردم و آنها قول‌هایی دادند. ما انتظار داشتیم بعد از برجام، همکاری‌های بین‌المللی با ایران افزایش یابد و این موضوع مفروض گرفته شده بود، اما درست یکی دو روز پس از اجرایی شدن برجام آنها آمدند و مشکل ویزا را ایجاد کردند.

صالحی افزود: خود این موضوع یک مانع بر سر راه همکاری‌ها است که به نظرم اقدام خلاف انتظاری بود که از طرف مقابل بر خلاف گسترش همکاری در زمینه‌های علمی با ایران رخ داد. پیش از آن اساتید اروپایی به راحتی به ایران می‌آمدند و دانشگاه‌های ما و آنها ارتباطات خوبی داشتند، اما هم اکنون بسیاری از آنها یا نمی‌آیند و یا احتیاط می‌کنند. ما اعتراض کرده‌ایم و به همتای خود این موضوع را گفته‌ام و وی گفت که ما به شدت کار می‌کنیم تا بلکه جنبه‌های علمی را مستثنی کنیم.

وی در ادامه گفت: مورد دوم، بحث بانک‌ها بود که من در مصاحبه با یک خبرگزاری عربی گفتم «برخی بانک‌های بزرگ هنوز به طور کامل با ما همکاری نمی‌‌کنند»، در صورتیکه باید می‌گفتم «کل بانک‌های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده‌اند». این موضوع الان مشهود است و همه به این موضوع اعتراف دارند؛ تا بانک‌های بزرگ نیایند کارهای بزرگ انجام نمی‌گیرد.

به گزارش تسنیم، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با بانک‌های کوچک، پروژه‌های 100تا 200 میلیون دلاری پیش می‌رود، اما یک پروژه چند میلیارد دلاری که عمده پروژه‌های بزرگ ایران را شامل می‌شود، اعتبار عظیمی می‌خواهد که از عهده بانک‌های کوچک برنمی‌آید و تا بانک‌های بزرگ پای کار نیایند، پروژه‌های بزرگ به این راحتی پیش نمی‌رود، اما ما الان احساس می‌کنیم که گشایشی در حال ایجاد است.

صالحی افزود: هیچ مذاکره‌کننده بین‌المللی براساس اعتماد مذاکره نمی‌کند و به طور کلی به هیچ طرفی نباید اعتماد کرد. در مذاکره باید دقت کافی داشت تا منافذ سوءاستفاده را بست و پیش‌بینی موارد را مدنظر قرار داد تا توافق تا آنجا که ممکن است محکم باشد.

وی تصریح کرد: بدعهدی آمریکا در بحث افغانستان و عراق را دیده‌ایم و جدیداً هم روس‌ها هم به همین موضوع اشاره کرده‌اند، اینکه نمی‌توانیم به قول‌ها و وعده‌های آمریکا در موضوع سوریه اعتماد کنیم. حتی برای خرید یک خانه هم باید مراقب بدعهدی‌ها باشیم و قرارداد را محکم ببندیم.

سرانجام اجرای یکطرفه و شتابزده تعهدات
اظهارات آقای صالحی درباره بدعهدی‌های آمریکا در حالی است که دلسوزان نظام در طول مذاکرات هسته‌ای بارها تاکید کرده بودند که با توجه به سابقه عهدشکنی طرف مقابل، انجام یکطرفه و شتابزده تعهدات ایران، موجب گستاخی طرف مقابل می‌شود و در نهایت هیچ تضمینی به انجام تعهدات از جمله لغو تحریم‌ها نیست.

اما دولت یازدهم بی‌آن که تضمین محکم و غیرقابل تغییری از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه و به‌گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرد.

اکنون با گذشت بیش از 15 ماه از امضای برجام و همچنین با گذشت بیش از 9 ماه از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام و با وجود فهرست طولانی عهدشکنی آمریکا در پسابرجام، مقامات این کشور با گستاخی اعلام کرده‌اند که به تعهدات عمل کرده‌اند. برای نمونه، در مهرماه سالجاری نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی با عنوان مجمع ایده‌های واشنگتن به میزبانی نشریه آتلانتیک گفت: در اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای کوتاهی نکرده و حتی فراتر از تعهدات‌ را هم انجام داده‌ایم!

در حال حاضر، «پرهیز از اعلام نقض برجام توسط آمریکا» از سوی دولتمردان، طرف مقابل را به استمرار عهدشکنی مصمم‌تر کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷