در همایش «بررسی برجام؛ نتایج و پیامدها» مطرح شد

تحریم‌ها در پسابرجام لغو نشد /گفتند باید باز هم مذاکره کنیم!

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰
کد مطلب : ۲۳۷۸۶۱
کارشناسان در همایش «بررسی برجام؛ نتایج و پیامدها» اظهار داشتند: قبل از برجام گفته می‌شد همه تحریم‌ها لغو خواهد شد ولی بعد از آنکه تحریم‌ها لغو نشد برخی‌ها گفتند باید برای لغو تحریم‌ها برویم و در حوزه‌های دیگر هم مذاکره کنیم و امتیاز بدهیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، همایش «بررسی برجام؛ نتایج و پیامدها» صبح یکشنبه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

«سهراب صلاحی» رئیس ‌سازمان بسیج اساتید کشور در همایش «برجام؛ نتایج و پیامدها» با بیان اینکه اشتباه راهبردی دولت باعث شد برجام به خسارت محض تبدیل شود، اضافه کرد: اروپایی‌ها قبل از برجام این موضوع را مطرح کردند که تحریم‌های ایران جواب نداده است اما رفتار دولت یازدهم بود که غیر‌مستقیم به آمریکایی‌ها گفت کارتان در تحریم درست است.

صلاحی با بیان اینکه حداقل به 10 دلیل آمریکایی‌ها قدرت جسارت به خاک ایران اسلامی را ندارند، گفت: کسانی که سبب تحمیل پروژه «خسارت محض» بر کشور شدند توجیهات دیگری بتراشند.

وی افزود: افرادی که باعث این خسارت محض شده‌اند باید از مردم عذرخواهی کنند.

 تلاش آمریکا برای باقی ماندن تحریم‌ها
فواد ایزدی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران نیز در همایش «برجام، نتایج و پیامدها» گفت: یکی از راهکارهای آمریکا برای تقابل با ایران این است که تحریم‌ها کم و بیش دست نخورده باقی بماند. امتیازدهی به ایران باید حداقلی و بازگشت‌پذیر باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: چون ما امروز به تمام وعده‌های خود در رابطه با برجام عمل کرده‌ایم طرف مقابل نیازی نمی‌بیند که به تعهداتش عمل کند. متأسفانه بدون توجه به تعهداتی که داشتیم برخی افراد به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار ما تخلفی کرده بودیم و باید خسارت آن را بدهیم.

ایزدی یادآور شد: قبل از برجام گفته می‌شد همه تحریم‌ها لغو خواهد شد ولی بعد از آنکه تحریم‌ها لغو نشد برخی‌ها گفتند باید برای لغو تحریم‌ها برویم و در حوزه‌های دیگر هم مذاکره کنیم و امتیاز بدهیم. اینجا اتفاق نظر بین این افراد در داخل و طرف مقابل را می‌بینیم.

 در فضای برجام تعریف از اقتصاد مقاومتی منحرف شده است
حجت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه امام صادق(ع) دیگر سخنران این مراسم بود. وی اظهار داشت: در متن برجام با آنچه دولتمردان می‌گویند در مورد رفع تحریم‌ها متفاوت است. 50 درصد تحریم‌ها در برجام باقی می‌ماند یعنی حتی روی کاغذ هم رفع نمی‌شود. ثانیاً 10 درصد ‌آن 50 درصد تنها لغو است و 40 درصد مابقی تحریم‌ها توقف است.

این استاد دانشگاه، بیان داشت: در فضای برجام تعریف ما از اقتصاد مقاومتی منحرف شده است، واگذاری فعالیت‌های پیمانکاری به خارجی‌ها و واردات بیش از اندازه کالا و تشویق مصرف کالاهای خارجی از دیگر اقداماتی است که موجب شکنندگی اقتصاد مقاومتی شده است، قراردادهای خارجی در دولت یازدهم باعث افزایش شکنندگی اقتصاد ملی می‌شود. گاهی برای آنکه برجام را جلو ببریم توانمندی‌های خود را نادیده گرفته‌ایم، فرهنگ ما نمی‌توانیم اثرات بدی دارد.

 تاثیر مثبتی از برجام در رابطه با علم و فناوری دیده نشده
به گزارش فارس، «محمد مهدی‌نژادنوری» معاون پژوهشی وزارت علوم دولت دهم نیز در این همایش با بیان اینکه پیشرفت علمی امری درون‌زا است، گفت‌: تاثیر مثبتی از برجام در رابطه با علم و فناوری دیده نشده است و برعکس باید نگران واگذاری داخلی به غربی‌ها و رکود فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان کشور شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲