کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا چرا مستقیماوارد جنگ یمن شد؟

کیهان , 2 آبان 1395 ساعت 7:28

تحلیلگر آمریکایی دلیل ورود مستقیم آمریکا به جنگ یمن را اشغال جزیره استراتژیک «سقطری» و تسلط به تنگه باب‌المندب عنوان کرد.


به گزارش بلاغ، آمریکا اخیرا با بمباران سواحل یمن و انهدام بخشی از سایت‌های راداری انصارالله رسما در حمایت از رژیم آل‌سعود وارد جنگ یمن شد. حمله آل‌سعود به یمن و همچنین حمایت واشنگتن از این یورش وحشیانه از ابعاد مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی قابل بررسی است. در پاسخ به چرایی این حمله و حمایت‌های علنی و غیرعلنی واشنگتن از آل‌سعود در جنگ یمن نظر دکتر «وین مدسن» تحلیلگر ارشد آمریکایی در مسائل بین‌الملل را پرسیدیم.
وی از منظری «ژئوپلتیک» و با توجه به اهمیت فوق‌العاده زیاد تنگه استراتژیک، باب‌المندب در اتصال به اقیانوس هند، دریای عرب، دریای مدیترانه و دریای سرخ به این سؤال پاسخ داد و گفت: «علت این حمله و همچنین حمایت آمریکا از حملات عربستان به یمن تصاحب جزیره «سقطری» در نزدیکی بندر عدن و تنگه باب المندب است. اگر به نقشه یمن و سواحل جنوبی آن نگاه کنید جزیره سقطری در نزدیکی منطقه استراتژیک باب‌المندب و در مرز خلیج عدن و اقیانوس هند قرار دارد. این جزیره از لحاظ استراتژیک  بسیار مهم است.

این تحلیلگر آمریکایی افزود :  «ارتش آمریکا علاقه زیادی برای مستقر کردن پایگاه نظامی هوایی در این جزیره دارد. علاوه بر این، آژانس امنیت ملی آمریکا هم درصدد برقراری ایستگاه اطلاعاتی در جزیره سقطری است. جزیره سقطری در عین حالی که بر دریای سرخ مسلط است، اشراف کاملی بر شاخ آفریقا نیز دارد. عربستان سعودی نیز در این بین به عنوان یک عروسک خیمه شب‌بازی ایفای نقش می‌کند و در جهت تحقق هدف آمریکا تلاش می‌کنند.

نویسنده کتاب «ستاره و شمشیر» که در آن به ارتباط تنگاتنگ عربستان و اسرائیل پرداخته در ادامه گفت: «شوروی نیز قبل از فروپاشی یک پایگاه نظامی بزرگی در این جزیره داشت. نیروهای اماراتی و همچنین عربستانی اکنون در سقطری مستقر هستند.»

وی تاکید کرد، « اشغال این جزیره برای تسلط بر تنگه باب‌المندب حائز اهمیت است چرا که باب‌المندب تنگه بسیار با اهمیتی است . این تنگه آبراهی است که راه کشتی‌های کالایی و تجارتی ازخلیج عدن و اقیانوس هند به دریای سرخ را هدایت می‌کند. این کشتی‌ها سپس از طریق کانال سوئز وارد دریای مدیترانه می‌شوند و از آنجا به اروپا متصل می‌شوند.»

گفتنی است اهمیت جزیره «سقطری» برای آمریکایی‌ها قبلا هم در نشریه گلوبال‌ریسرچ مطرح شده است. «مایکل چوسودوفسکی» سردبیر این نشریه کانادایی چندی پیش طی مقاله‌ای به علاقه آمریکا به اشغال این جزیره اشاره کرده بود.


کد مطلب: 235713

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/235713/آمریکا-چرا-مستقیماوارد-جنگ-یمن

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com