کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کوتاه و گویا از همه جا / پنجشنبه

5خبر ویژه با طعم‌های مختلف

29 مهر 1395 ساعت 5:49

از وعده خودکفایی تا شکستن رکورد واردات 10 ساله بنزین/هشدار درباره تأثیر قیمت مسکن بر افزایش تورم/نه به آن لایک کردنت و نه به قربانی کردن زیر دست!/بختک رکود بر سر اقتصاد افتاده اما دولت آدرس رونق می‌دهد!/سایت عارف: مردم دستاورد 3 ساله دولت را «هیچ» می‌دانند


به گزارش بلاغ،
از وعده خودکفایی تا شکستن رکورد واردات 10 ساله بنزین
وزیر نفت وعده خودکفایی در تولید بنزین تا پایان سال را داد.

بیژن زنگنه گفته است: سال آینده دیگر بنزین وارد نمی‌کنیم.

پیش از وی، عباس کاظمی معاون وزیر نفت گفته بود با راه‌اندازی پالایشگاه خلیج فارس در تولید بنزین خودکفا خواهیم شد. این در حالی است که روزنامه‌‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت اخیرا در گزارش‌هایی تصریح کردند: رویای خودکفایی در تولید بنزین میان آمار و ارقام واردات، افزایش مصرف و تولید نشدن این فرآورده نفتی در داخل و بسیاری مشکلات مدیریتی دیگر، دود می‌خورد. بر اساس آمار، واردات بنزین در سال 95 به 18 میلیون لیتر در  روز رسیده است.

در این زمینه وقایع اتفاقیه تصریح کرد: آمارها می‌گویند میانگین مصرف بنزین در سال 95، روزانه 85 میلیون لیتر بوده و پیش‌بینی می‌شود به 95 تا صد میلیون لیتر در روز برسد. دولت در سال 94، بیش از 2/3 میلیارد لیتر بنزین به ارزش یک میلیارد دلار به کشور وارد کرد تا بعد از گذشت 10 سال از اجرای قانون سهمیه‌بندی، بالاترین رکورد را برای واردات بنزین ثبت کند.

هشدار درباره تأثیر قیمت مسکن بر افزایش تورم
ادامه روند افزایش تورم نقطه به نقطه می‌تواند به شکل‌گیری دومینوی قیمتی در بازار مسکن و زمین منجر شود.

به گزارش رجانیوز، براساس گزارشی که کارگروه زیربنایی مؤسسه سیاست‌پژوهی تمدن اسلامی منتشر کرده است، مناطقی مانند منطقه یک، دو و سه در تهران به عنوان «نقاط پیشران قیمت مسکن» در ابتدای اوج گرفتن نمودار سینوسی قیمت مسکن، حداکثر افزایش قیمت را تعیین و سپس به ترتیب مناطق دیگر تهران، کلانشهرهای کشور، شهرهای بزرگ و... با ضریبی زیر یک نسبت به قیمت مناطق فوق، شاهد افزایش قیمت خواهند بود.

از سوی دیگر، هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار حدود 30 درصد ارزیابی شده که هنگام تعیین ماهانه شاخص بهای کالا و خدمات سهم بسزایی در تعیین تورم ماهانه به خود اختصاص می‌دهد.

نمودار بررسی ماهانه بانک مرکزی در خصوص قیمت معاملات «واقعی» و «انجام شده» که با استناد به سامانه املاک و مستغلات کشور (با کد رهگیری معاملات) ارائه می‌شود، نشان می‌دهد طی 20 ماه گذشته با کاهش قیمت مسکن (رشد منفی) در تهران ]به عنوان نقطه پیشران قیمتی مسکن در کشور[ شاخص بهای کالا و خدمات از روند کاهشی قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

اما در شش ماه گذشته از اسفند 94 با افزایش محسوس قیمت مسکن در این کلانشهر، با تأخیر فاز زمانی حدود سه ماهه، روند کاهشی شاخص بهای کالا و خدمات متوقف و در دو ماه اخیر شاخص بها رشد قابل‌توجهی داشته است. به طوری که تورم نقطه به نقطه در سه ماه اخیر افزایش محسوسی را تجربه کرده است. بنابر آخرین گزارش بانک مرکزی، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100= 1390 به شرح زیر است؛ شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور ماه 1395 به عدد 247/1 رسید که نسبت به ماه قبل 0/7 درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در شهریور ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9/5 درصد افزایش داشته است.

در مجموع با ادامه روند افزایش تورم نقطه به نقطه در 6 ماه آینده، احتمالاً تورم سالانه به بالای 10 درصد خواهد رسید.

یکی از دلایل اصلی افزایش تورم نقطه به نقطه، افزایش قیمت در بخش معاملات مسکن در تهران و به تبع آن در سایر نقاط کشور بوده است؛ این اتفاق در بازه زمانی فروردین 93 تا آذر 93 نیز تا حدودی اتفاق افتاده است یعنی با افزایش نسبی قیمت زمین و مسکن نرخ رشد شاخص بهای کالا و خدمات با تأخیر فاز سه ماه و ثابت ماندن در عدد 14 در آبان ماه 93 روند رو به رشد داشته و مجدداً با کاهش قیمت مسکن از اردیبهشت 94 روند کاهش خود را تا خرداد 95 ادامه می‌دهد.

رجانیوز تأکید می‌کند: ادامه روند مزبور و عدم جلوگیری از افزایش قیمت در بخش مسکن با توجه به شکاف یک میلیون واحد مسکونی بین عرضه و تقاضای واقعی مسکن (به اذعان معاون وزیر راه و شهرسازی) باعث شکل‌گیری دومینوی قیمتی در بازار زمین و مسکن و تکرار تجربه تلخ افزایش تا 200 درصدی قیمت مسکن در سالیان گذشته خواهد شد.

این موضوع همانطور که ذکر شد با توجه به سهم قابل‌توجه مسکن در سبد هزینه خانوار تأثیر 30 درصدی خود را بر تورم کل کالا و خدمات در کشور خواهد گذاشت.

نه به آن لایک کردنت و نه به قربانی کردن زیر دست!
«اقدام سردبیر نشریه صدا در قربانی کردن همکار نشریه و جا خالی دادن خود، سقوط اخلاقی یک انسان است.»

سایت گویا نیوز با اشاره به مطلب توهین‌آمیز ارگان کارگزاران و سلب مسئولیت محمد قوچانی از خود دراین باره- در حالی که در فضای مجازی حتی مطلب موهن را «لایک» هم کرده بود- نوشت: محمد قوچانی تلف شد. در قبرستان‌ها دیده‌ایم که بر روی سنگ قبر می‌نویسند طلوع در فلان تاریخ و غروب در بهمان تاریخ. ما طلوع و غروب این مدیر نشریه را به چشم دیدیم. چه غروب غم‌انگیزی! در نشریه صدای طنزی منتشر شده و اکنون قوچانی می‌نویسد که این طنز را برای ما فرستاده‌اند و نویسنده آن جزو نویسندگان «صدا» نیست و ما دیگر در هیچ نشریه‌ای که وابسته به تشکیلات مطبوعاتی ما باشد، نوشته او را منتشر نخواهیم کرد.

بعد هم به برائت جستن از توهین و عدم نزاکت احتمالی و عذرخواهی از «مردم» می‌پردازد و اظهار ناراحتی می‌کند. در پایان هم فضاحت اخلاق مطبوعاتی‌اش را به اوج می‌رساند و می‌نویسد، «ما تابع قانون هستیم. اما قبل از آنکه هرگونه تذکری از ناحیه مقام‌های قضایی یا امنیتی به ما داده شود ما حاضر هستیم برای اثبات اینکه سوءنیت نداریم و در واقع می‌خواهیم در چارچوب اخلاق و قانون و اعتقاداتمان عمل کنیم در همین راستا فعلاً تا اطلاع ثانوی از انتشار نشریه صدا خودداری می‌کنیم، تا زمانی که ساز و کاری برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات طراحی کنیم.»

گویا نیوز افزود: دیدن سقوط اخلاقی یک انسان، بسیار بسیار دردناک است. محمد قوچانی، حتی اگر اشکال بزرگی در طنز نشریه وجود داشته باشد اولاً به عنوان سردبیر نشریه، «باید» در صدد جمع و جور کردن قضیه و رهاندن نویسنده برآید، و اگر از نویسنده حمایت نمی‌کند، دستکم او را تحقیر نکند و مقصر جلوه ندهد. فقط باید گفت افسوس و صد افسوس! کاش اندکی شرم و حیا وجود داشت و انسان گاهی هم از خود خجالت می‌کشید.

بختک رکود بر سر اقتصاد افتاده اما دولت آدرس رونق می‌دهد!
روزنامه اصلاح‌طلب «وقایع ‌اتفاقیه» در گزارشی تصریح کرد بختک رکود روی سر اقتصاد افتاده و براساس آمار بانک مرکزی، به موازات رکوردشکنی نقدینگی، بدهی‌های دولت نیز افزایش پیدا کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: نقدینگی  در مرداد رکورد شکست. آمارهای بانک مرکزی از رسیدن نقدینگی کشور به 10 تریلیون و 992 هزار میلیارد ریال در پایان پنجمین ماه سال خبر می‌دهد و از رشد 29/2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت می‌کند.

همچنین حجم شبه‌پول در این دوره با ثبت رقم 9 تریلیون و 517 هزار و صد میلیون ریال رشد 29/1 درصدی را در مقایسه با پارسال نشان می‌دهد. در گزارشی که بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی مرداد منتشر کرده، بدهی دولت و شبکه بانکی به بانک مرکزی هم به روند صعودی خود ادامه داده و حجم بدهی‌های دولت در این مدت به 629/4 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با اسفند پارسال 21 درصد و در مقایسه با مرداد پارسال 23/9 درصد رشد را ثبت کرده است و به عبارتی نسبت به  مدت مشابه سال قبل 10 هزار و 390 میلیارد تومان رشد را به نمایش گذاشت.

بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در 5 ماهه اول امسال 21 درصد رشد داشته و به 62 هزار و 940 میلیارد تومان بالغ شده است. از این میزان 34 هزار و 800 میلیارد تومان بدهی دولت به بانک مرکزی است که در 5 ماهه اول امسال 42/6 درصد رشد داشته و 28 هزار و 140 میلیارد تومان دیگر سهم شرکت‌ها و موسسات دولتی است که در 5 ماهه اول امسال فقط 1/9 درصد رشد داشته است. حجم کل بودجه عمومی سال جاری 267 هزار میلیارد تومان است و با توجه به اینکه دولت مجاز به دریافت حداکثر 3 درصد بودجه عمومی از بانک مرکزی به عنوان تنخواه است، بدهی دولت در 5 ماهه اول حداکثر 8 هزار و 10 میلیارد تومان جای رشد داشت اما در این مدت 10 هزار و 390 میلیارد تومان به حجم بدهی افزوده شده است.

وقایع اتفاقیه همچنین تصریح کرد: بختک رکود روی سر اقتصاد افتاده و فعالان اقتصادی در هفدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، از رشد پایین اقتصادی گلایه کرده‌اند.

این روزنامه افزود: رکود، دست و پای رونق و رشد اقتصادی را بسته است، سال‌هاست رشد پایین اقتصادی گریبان تولید، صنعت و فعالیت‌های اقتصادی را چسبیده و رها نمی‌کند. آمارهای غیرشفاف و نادرستی که درباره این نرخ اعلام می‌شود، هم وخامت اوضاع را دو چندان کرده است،‌ به قول بسیاری از صاحب‌نظران حوزه اقتصاد، کمترین آسیب تناقض‌گویی درباره نرخ رشد اقتصادی، بی‌اعتمادی و پرهیز سرمایه‌گذاران از ورود به بخش‌های مختلف نیازمند سرمایه‌گذاری است.

پیش‌تر مرکز آمار در گزارش خود نرخ رشد اقتصادی برای سه ماهه ابتدایی سال جاری را 4/4 درصد اعلام کرده بود، اما ولی‌ا‌... سیف، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی نرخ رشد اقتصادی در بهار سال 95 را 5/4 درصد اعلام کرده است ولی مرکز پژوهش‌های مجلس نه نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران را قبول دارد نه آنچه سیف در این باره اعلام کرده است. این مرکز حتی آمارهای منتشر شده درباره نرخ رشد اقتصادی سال 94 را هم غیرواقعی می‌داند. به طوری که بعد از اعلام و انتشار برآوردهای آماری مرکز آمار، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی مشروح به نقد آمار اعلام شده از سوی دولت در زمینه رشد اقتصادی سال 94 پرداخت که در یکی از بندهای آن تاکید شده است: «در محاسبه نرخ رشد به روش ارزش افزوده بعد از محاسبه ارزش افزوده، بخش‌های مختلف باید درآمد حاصل از مالیات بر واردات را اضافه کرد. طبق گزارش مرکز آمار، رشد ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی مجموعا 0/3 درصد است. خالص مالیات بر واردات هم گزارش نشده و میزان رشد کل اقتصاد به یک باره 1/3 درصد اعلام شده است. ایراد مرکز پژوهش‌ها هم این است که چگونه رشد 0/3 درصدی بدون ارائه آمار مالیات بر واردات به رشد 1/3 درصدی تبدیل شده است؟»

سایت عارف: مردم دستاورد 3 ساله دولت را «هیچ» می‌دانند
سایت وابسته به محمدرضا عارف تصریح کرد 3 سال عملکرد دولت نزد مردم هیچ است.

وبسایت امید نامه وابسته به محمدرضا عارف با بیان اینکه خانه تکانی دولت به تیم اطلاع‌رسانی می‌رسد، نوشت: یکی از دلایل مخالفان در مجلس نهم برای سرازیر کردن حجم انبوه و بی‌سابقه‌ای از سؤالات میانگین سنی بالای اعضای کابینه بود؛ مخالفان در جلسات طرح سؤال پس از آنکه سؤالشان با جواب‌های وزراء از استدلال و احتجاج تهی می‌شد، عدم فعال بودن وزارتخانه مزبور را بواسطه سن بالای وزیر، مستمسکی برای تخریب و تخطئه دولت قرار می‌دادند.

اما فارغ از مباحث مرتبط با میانگین سنی اعضای کابینه که بیشتر می‌توان آن را در حد بهانه‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های مخالفان دولت ارزیابی کرد؛ مسئله مهم‌تر در بحث ترمیم کابینه، انطباق اقوال و اعمال وزراء و معاونان با معیارها، شاخص‌ها و اهداف دولت است.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای پاشنه آشیل دولت حسن روحانی را تیم رسانه‌ای دولت می‌دانند. نکته‌ای که حسن روحانی نیز خیلی زود متوجه آن شد اما برای به هم نخوردن هارمونی کابینه و برهم نخوردن آرامش دولت از تغییر در آن صرف‌نظر کرد.

این سایت می‌افزاید: پس از برجام مخالفان دولت برعلیه برجام اقدامات وسیعی انجام دادند و کار را به جایی رساندند که برجام را نوعی خیانت به کشور تلقی کردند.

تیم رسانه‌ای دولت باید برای افکار عمومی این مسئله را تبیین می‌کرد که برجام به عنوان یک مسئله پیچیده نمی‌تواند دارای تأثیرگذاری کوتاه مدت در زندگی مردم باشد و بلکه نیازمند گذشت زمان برای تحقق مفاد مورد توافق است.

در این بزنگاه حساس و حیاتی تیم رسانه‌ای دولت باید به این مسئله ورود می‌کرد و هدایت افکار عمومی را به دست می‌گرفت. این در حالی است که در این شرایط تیم رسانه‌ای دولت عملکرد ضعیفی از خود نشان داد.

سایت وابسته به عارف تصریح می‌کند جدا از موضوع برجام و ضعف تیم اطلاع‌رسانی برای پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها در این رابطه، این تیم در سایر حوزه‌ها در دفاع از عملکرد دولت نیز ناتوان بوده است؛ به طوری که سه سال تمام دستاوردهای دولتی اکنون نزد عوام «هیچ» است.

 انتساب تحلیل مردم از دستاوردهای دولت به ضعف تیم اطلاع‌رسانی در حالی است که برخی مقامات دولتی به صراحت گفته‌اند دستاورد برجام - به عنوان تنها اقدام عملی دولت- تقریباً هیچ بوده است.


کد مطلب: 234985

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/234985/5خبر-ویژه-طعم-های-مختلف

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com