تاریخ انتشارجمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۲۳۳۵۸۸
همزمان با عزاداری میلیون‌ها عاشق و دلباخته اباعبدالله‌الحسین(ع) در سراسر جهان، عاشورای شیعیان نیجریه، افغانستان، هند و بحرین رنگ خون گرفت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،1437 سال از عاشورای حسینی(ع) می‌‌گذرد، ولی خون حسین(ع) همچنان می‌‌جوشد و هر سال به عزاداران حسینی(ع) فوج فوج اضافه می‌کند. عشق به حسین(ع) شیعه و سنی هم نمی‌شناسد. در بسیاری از کشورهای برادران اهل سنت خود امنیت عزاداران امام حسین(ع) را بر عهده گرفته و به سوگواران خدمت‌رسانی می‌کنند.
امسال بر اساس گزارش‌ها بیش از 6 میلیون زائر حسینی(ع) از سراسر جهان و علی‌رغم همه تهدیدات تکفیری‌ها و یزیدیان زمان خود را به کربلا رسانده و در تاسوعا و عاشورا شور دیگری آفریدند. تمهیدات اندیشیده شده از سوی نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق و همکاری عزاداران باعث شد این گردهمایی باشکوه بدون کوچکترین حادثه‌ای برگزار شود. گروه‌های سلفی تکفیری و ارباب سعودیشان نیز هیچ غلطی نتوانستند بکنند و مردم با کمال صحت و سلامت به عزاداری پرداختند. «کریم الغزی» یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی در این‌باره می‌گوید: محافظت از جان زوار و برقراری امنیت برای این نیروها افتخار بزرگی است.»

اما مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در برخی از کشورها بی‌حادثه تمام نشد و شیعیان مظلوم در نیجریه، افغانستان در ظهر عاشورا در خون خود غلطیدند تا ثابت کنند هر روزی روز عاشورا و هر زمینی کربلاست.

نیجریه
در نیجریه ارتش این کشور که مستقیما از سعودی‌ها دستور می‌گیرد و قبلا نیز در جریان کشتار شیعیان در سال گذشته سرسپردگی خود را ثابت کرده بود، شب عاشورا مسجد شیعیان در شهر کادونا در مرکز این کشور را محاصره کرده و ظهر عاشورا نیز (21 مهر) با گلوله‌های جنگی به سوی عزاداران شلیک کرد و عزاداران را به خاک و خون کشید.

به گفته «یوسف حمزه»، فعال سیاسی نیجریه‌ای در حمله 20 نفر شهید شدند.پلیس و ارتش نیجریه به این هم اکتفا نکردند و مرکز اسلامی شهر کادونا را نیز به آتش کشیدند. در شهر «فونتوا» نیز نیروهای امنیتی نیجریه برای مقابله با صفوف عزاداران از گاز اشک‌آور و گلوله‎‌های جنگی استفاده کردند.براساس این گزارش نیروهای نظامی دولت نیجریه، شامگاه دوشنبه و در شب تاسوعای حسینی هم دست‌کم 15 عضو جنبش اسلامی نیجریه را در کادونا بازداشت کرده بودند.

افغانستان
 حملات تروریستی به عزاداران حسینی(ع) در شب عاشورا در کابل نیز بیش از 54 شهید و مجرو ح برجای گذاشت. بر اساس گزارش‌ها سه مهاجم مسلح با لباس نظامی نیروهای پلیس افغانستان وارد محل عزاداری شیعیان در کابل شده و آنها را به گلوله بستند. برخی منابع محلی هم از زخمی شدن بیش از 40  تن و شهادت 14 نفر در این حادثه تروریستی داده‌اند. به گزارش رسانه‌هاي محلي، يکي از شاهدان عيني گفته حمله هنگامي آغاز شد که دو تن از مهاجمان به سوي عزاداران تيراندازي کردند و يک مهاجم ديگر نيز کمربند انتحاري خود را منفجر کرد.

بحرین
در بحرین اما شیعیان که سال‌هاست اسیر خودکامگی خاندان فاسد و سرسپرده آل‌خلیفه هستند با هجوم گسترده نیروهای امنیتی به مراسم عزادرای تاسوعا و عاشورا شدند. با وجود تمامی فشارها و یورش‌ها اخبار رسیده از بحرین حاکی است مردم خیابان‌ها را ترک نکرده و به عزاداری پرداختند. مردم همچنین نماز ظهر عاشورا را در کنار خانه شیخ عیسی قاسم رهبر جنبش اسلامی کشور با شکوه هرچه تمام اقامه کردند تا ثابت کنند با تأسی از امام شهیدشان حاضر نیستند با حاکم ظالم مصالحه کنند

کشمیر
 شهر «سرینگیر» در ایالت کشمیر هند نیز شاهد هجوم ‍گسترده پلیس به عزاداران حسینی(ع) بود.

هنوز آمار دقیقی از میزان مجروحین و کشته‌های احتمالی این یورش مخابره نشده است اما تصاویر منتشر شده حکایت از زد و خورد شدید مردم عزادار و نیروهای پلیس دارد. شیعیان کشمیر سال‌هاست که قربانی درگیری جریانات تکفیری استقلال‌طلب از یک سو و نیروهای امنیتی هند از سوی دیگر هستند.  در یمن نیز ده‌ها هزار نفر از شهروندان یمنی به دعوت رهبر جنبش انصارالله این کشور برای شرکت در راهپیمایی عظیم عاشورایی لبیک گفتند. شرکت‌کنندگان پرچم‌های یمن و پارچه نوشته‌هایی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا در منطقه و در محکومیت تجاوز و کشتارهای عربستان علیه یمن در دست داشتند. مردم مظلوم شهرک‌های تحت محاصره کفریا و فوعه نیز با وجود محاصره گسترده از سوی تکفیری‌ها  با شعار «صبر و پیروزی» سالروز شهادت جانسوز حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را در عاشورای حسینی(ع) گرامی داشتند و بر ادامه راه امام(ع) و ایستادگی در برابر ظالمان زمانه تأکید کردند. در این تجمعات عظیم، شمار زیادی از مردم کفریا و  الفوعه در سنین مختلف فریاد می‌‌زدند: «لبیک یا حسین(ع) و هیهات منّا الذله».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷