تاریخ انتشارجمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۲۳۱۸۳۴
باستان‌شناسان شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد یک مقام دولتی پارسی در پایتخت ژاپن مشغول به کار بوده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، باستان‌شناسان ژاپنی به تازگی توانسته‌اند نوشته روی تکه‌ای از یک کتیبه چوبی را بخوانند که به گفته آنها حاکی از تدریس ریاضی توسط یک ایرانی برای وزرای کابینه ژاپن است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، شواهد به دست آمده توسط این محققان نشان می‌دهد یک مقام دولتی پارسی در بیش از 1000 سال پیش در پایتخت ژاپن مشغول به کار بوده است.

پیش از این تصور بر این بود که روابط تجاری ایران و ژاپن از قرن هفتم میلادی آغاز شده اما آزمایش جدیدی که بر روی یک قطعه چوبی انجام شد حاکی از ارتباطات گسترده تر و قدیمی تر دو کشور است.


تصویربرداری مادون قرمز خطوط غیر قابل خواندن قبلی روی چوب را آشکار کرد در این نوشته نام یک مقام پارسی برده شده که در ژاپن زندگی کرده است.

لازم به ذکر است چوب یک صفحه استاندارد نگارش در ژاپن قبل از کاغذ بوده است و این قطعه چوب در دهه 1960 پیدا شده است.

به گفته «آکیهیرو واتانابه»(Akirhiro Watanabe) محقق «مؤسسه ملی تحقیقات نارا برای اموال فرهنگی»(the Nara National Research Institute for Cultural Properties) می گوید: "این مقام در یک آکادمی که مقامات دولتی در آن آموزش می دیدند مشغول به کار بوده است".

در این گزارش آمده است به احتمال زیاد این مقام ایرانی در این کشور به تدریس ریاضیات که رشته ای بوده که ایرانی‌ها در آن خبره بوده‌اند مشغول بوده است.

«نارا»(NARA) پایتخت ژاپن بین 710 تا حدود 784 میلادی بوده است؛ یعنی قبل از اینکه پایتخت ژاپن به کیوتو و سپس توکیوی امروزی منتقل شود.

پیش از این گروهی از محققان ژاپنی سکه‌های روم باستان را نیز در خرابه‌های یک قلعه قدیمی در «اوکیناوا» در جنوب ژاپن کشف کرده بودند.

این باستان شناسان از این کشف جدید به این نتیجه رسیده‌اند که ژاپن باستان بین المللی تر از آن چیزی بوده که قبلاً تصور می‌شد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰