تاریخ انتشارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۲۲۱۹۸۳
نمایندگان مجلس با انتقاد شدید از قراردادهای جدید نفتی، اعطای 25 ساله حاکمیت میادین نفتی به طرف‌های خارجی را تعهدی سنگین خواندند و اظهار داشتند: به هیچ عنوان استقلال کشور نباید به واسطه الگوی جدید قراردادهای نفتی زیر سوال برود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، اقبال محمدیان نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر ضرورت شفافیت‌سازی بیش‌تر الگوی جدید قراردادهای نفتی برای مجلس توسط وزارت نفت، گفت: اگر این الگو برای نمایندگان مجلس شفاف نباشد، برای نمایندگان ذهنیت پیش آورده و هم‌گامی و هم‌سویی دولت و مجلس در مسیر توسعه کشور کم‌رنگ می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه هنوز مجموعه‌ای از ابهامات حتی پس از حضور وزیر نفت در جلسه غیرعلنی مجلس و توضیحات وی برای نمایندگان در مورد الگوی جدید قراردادهای نفتی وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: متن قرارداد، شیوه سرمایه‌گذاری، مسائل حاکمیتی، تولید، اکتشاف و ... از جمله مسائلی است که ابهامات آن در موضوع قراردادهای جدید نفتی برای نمایندگان روشن نشده است. محمدیان گفت: برای شرکت‌های خارجی باید امکانات به‌مراتب بهتری از شرکت‌های داخلی فراهم کرد تا دست به اکتشاف و استخراج در میادین مشترک بزنند.

وی در توضیح بیان داشت: در طول این 37 سال همه این کارها برعهده متخصصان داخلی کشور بوده است که آنها نیز به‌خوبی از عهده آن برآمده‌اند و تنها مشکل ما در چند سال اخیر فقط مربوط به موضوع فروش نفت ناشی از تحریم‌ها بوده است.

نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی گفت: IPC باید بتواند در زمینه حوزه‌های نفتی مشترک به‌ویژه در آنها که همسایگان بیش از ما برداشت می‌کنند، ورود کرده و تأثیر ملموس بگذارد.

کاری نکنیم آیندگان ما را زیر سوال ببرند
سیدراضی نوری نماینده مردم شوش نیز با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی اخیر درباره قراردادهای جدید نفتی انگلیسی و آمریکایی است، اظهار داشت: ممکن است شریک خارجی با ظرافت خاصی موجبات نفوذ غرب را در اقتصاد کشور فراهم آورد.

نوری با تاکید بر ضرورت دقت و طمأنینه شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی در مسئله الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: باید هر گونه رخنه و فرصت را برای زیر سلطه رفتن کشور از میان ببریم و کاری کنیم که آیندگان، ما را زیر سؤال نبرند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها حاضرند از طریق قرارداد بیع متقابل با کمترین سود در پروژه‌های نفتی با ما همکاری کنند.

نماینده شوش گفت: قراردادهای جدید باید به گونه‌ای باشد که پس از مدتی مدیریت میادین به ما برگردانده شده و فناوری را نیز در ضمن اجرای پروژه‌های مشترک به ایران منتقل کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اعطای 25 ساله حاکمیت میادین نفتی به طرف‌های خارجی را تعهدی سنگین خواند و اظهار داشت: به هیچ عنوان استقلال کشور نباید به واسطه الگوی جدید قراردادهای نفتی زیر سوال برود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما