کوتاه و گویا از همه جا / پنجشنبه

خبرهای ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۷
کد مطلب : ۲۱۷۷۷۸
100 هزار نیروی نظامی ضد‌آمریکا در عراق مستقر هستند/بدحالی اقتصاد در روزگار پسابرجام/ دستاوردهای غرب از برجام مثبت بود اما باعث تغییر رفتار ایران نشد/رها شدگی صنعتی که می‌توانست پیشران خروج از رکود اقتصادی باشد/ مجلس پیگیری کند FATF برجام 2 است/عایدی تقریباً هیچ صندوق توسعه ملی در دوره مدیر نجومی
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
100 هزار نیروی نظامی ضد‌آمریکا در عراق مستقر هستند
مقامات آمریکایی از حضور صد هزار شبه‌نظامی شیعه همسو با ایران در عراق نگرانند.

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز به نقل از مقامات نظامی آمریکا اعلام کرد در حال حاضر حدود یکصد هزار شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران در حال جنگ در عراق هستند و حضور پررنگ آنها این نگرانی را تشدید کرده است که اگر داعش شکست بخورد یک نیروی ضد آمریکایی دیگر جایگزین آن خواهد شد.

این رزمندگان در داخل شبکه‌ای از شبه‌نظامیان شیعه معروف به نیروهای بسیج مردمی‌ جا گرفته‌اند.

سرهنگ کریس گارور سخنگوی نظامی آمریکا مستقر در بغداد خطاب به فاکس‌نیوز تایید کرد که از زمان پیدایش داعش در داخل عراق (از دو سال پیش)، نیروهای شیعه به یکصد هزار نفر افزایش یافته‌اند و عمدتا عراقی هستند.

گارور با اشاره به اینکه شبه نظامیان شیعه در عراق همگی تحت حمایت ایران نیستند افزود: «شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران معمولا حدود 80‌هزار نفر ارزیابی شده‌اند. اما این رقم باز هم یک رقم بالای هشداردهنده است.

توماس جوسلین یک عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها اخیرا در یک مصاحبه تلفنی گفت:  « تاثیر سیاست دولت اوباما این بود که جای سربازان آمریکایی با ایرانیان عوض شود. با پیشروی ایران، یک  بازیگر ضد آمریکایی جای خود را به دیگری می‌دهد.»  به گفته گارور، دیگر رزمندگان بسیج مردمی شامل رزمندگان قبایل سنی از استان‌های نینوا و انبار عراق نیز می‌شود.

استعداد این نیرو چه 80 هزار نفر و چه یکصد هزار نفر باشد چندان فرقی نمی‌کند چرا که نخستین آمار برآورد شده از رزمندگان تحت حمایت ایران در عراق است و نشان می‌دهد که مشارکت ایران در جنگ علیه داعش تا چه حد زیاد و عمیق است و تایید این خبر از سوی آمریکا که بمب‌افکن‌های روسیه اکنون در حال پرواز از ایران برای ماموریت بمباران در سوریه هستند، خود گواهی بر این مدعا است.

فاکس‌نیوز می‌افزاید:  خبر ناراحت‌کننده‌تر از آن برای ارتش آمریکا این است که گفته می‌شود قاسم سلیمانی یک ژنرال ایرانی که فرماندهی سپاه قدس را به عهده دارد اکنون در خارج از موصل پیش از عملیات مورد انتظار برای بازپس‌گیری دومین شهر بزرگ عراق از دست داعش حضور دارد. داعش دو سال پیش کنترل این شهر را به دست گرفت.

یک مقام نظامی آمریکا نتوانست حضور سلیمانی در موصل را تایید کند ولی گفت: سلیمانی طی دو سال گذشته در سراسر عراق و سوریه برای هماهنگ ساختن فعالیت‌ها مشاهده شده است. گارور تایید کرد که هیچ هماهنگی بین آمریکا و ایرانیان ایجاد نشده است.

ژنرال جوزف  دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سال گذشته در نشست تایید صلاحیت خود با این سؤال که چه تعداد از نیروهای آمریکایی توسط نیروهای تحت فرماندهی ایران کشته شده‌اند، روبرو شد و گفت شمار کشته‌شدگان  اخیر حدود 500 نفر برآورد شده است.

دانفورد  گفت: «ما قادر نبودیم همواره این تلفات را به فعالیت ایرانیان در عراق نسبت دهیم. هر چند که در بسیاری از مواقع مشکوک بودیم ولی با این حال دلایل قانونی کافی برای تایید این ارتباط پیدا نکردیم.» فاکس‌نیوز در ادامه گزارش خود اعلام کرد که در عراق تهدید علیه نیروهای آمریکایی همچنان به قوت خود باقی است و علاوه بر این یکصد هزار نفر نیروهای تحت حمایت ایران در عراق، هزاران نیروی دیگر از جمله از افغانستان تحت امر ایرانیان در سوریه هستند.

بدحالی اقتصاد در روزگار پسابرجام
یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب برخلاف تبلیغات برجامی دولت گفت: اقتصاد بدترین روزهای خود را می‌گذراند.

حسین راغفر به روزنامه آرمان گفته است: اگرچه همیشه از نرخ تورم به عنوان مهم‌ترین معضل اقتصادی کشور یاد شده اما مسئولان هیچ اقدام عملی تأثیرگذاری در این زمینه انجام نداده‌اند. این انفعال در شرایط فعلی هم می‌تواند برای کشور بسیار پرهزینه باشد.

وی می‌افزاید: دولت باید برای قشر فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار هم فکری بکند و برای این نیروی عظیمی که هر روز به بازار کار اضافه می‌شوند هم فرصت‌های تازه شغلی بسازد. به این منظور دولت باید حتماً بانک‌ها را چه خصوصی و چه دولتی موظف کند بخشی از منابعشان را به صورت تسهیلات به دانش‌آموختگان دانشگاهی برای ایجاد شغل و کارآفرینی بپردازند و از طرح پیشنهادی جوانان برای اشتغال استقبال کنند. راغفرگفت: به عبارت دیگر دولت باید به کارآفرینان کمک‌های ویژه اعطا کند. روال در تمام دنیا هم همین است و راه حل دیگری هم وجود ندارد.

فراموش نکنیم در سال‌های اخیر نرخ بیکاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و با توجه به افزایش کم سابقه تورم در ایران، اقتصاد کشور یکی از بدترین روزهای خود را می‌گذراند و نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون 26 درصد است، دو برابر نرخ بیکاری کل است. یعنی از نظر نرخ بیکاری در منطقه بحران‌زا قرار گرفته‌ایم. در این میان لازم به ذکر است که متأسفانه پول و به دست آوردن سرمایه در گروی سفته‌بازی و خرید سکه و ارز است، حال آنکه تولید با مشکلاتی همچون هزینه‌های بالا، مالیات، عوارض و حق بیمه مواجه است. از این رو کسی حاضر به فعالیت در بخش تولیدی نمی‌شود. نکته دیگر اینکه در حال حاضر 60 درصد جمعیت کشور در سن کار قرار دارند اما متأسفانه ما این ظرفیت عظیم را به آسانی از دست می‌دهیم. از این رو بخش قابل توجهی از نیروی انسانی، مصرف کننده هستند نه تولید کننده.

دستاوردهای غرب از برجام مثبت بود اما باعث تغییر رفتار ایران نشد
صدای آمریکا گفت برجام آثار مثبت زیادی برای غرب داشته هر چند که باعث تغییر رفتار ایران نشده است.

به گزارش صدای آمریکا مؤسسه «دریانوردی ایالات متحده» در تحلیلی با عنوان «بررسی برجام پس از یکسال» در وب‌سایت خود نوشت از نظر کمیت برجام به موفقیت بزرگی دست یافته است.

این مقاله می‌نویسد ایران بیش از 9 تن اورانیوم کم‌غلظت خود را به روسیه فرستاده و تنها 350 کیلوگرم را برای مصارف تحقیقاتی خود نگه داشته است، علاوه بر آن تعداد سانتریفیوژهای خود را از نوزده هزار و 138 عدد به 6 هزار و 104 عدد کاهش داده و همگام با برقراری رژیم نظارتی بر همه فعالیتهایش، راکتور آب سنگین اراک را نیز با سیمان پر کرده و عملاً تولید پلوتونیوم را در داخل کشور غیرممکن ساخته است.

یکی از روزنامه‌های اسرائیل به مناسبت سالگرد برجام تیتر زد «ایران هنوز بد است، برجام هنوز خوب است».

صدای آمریکا تصریح کرد هر چند برجام درحوزه هسته‌ای دستاوردهای بزرگی برای آمریکا داشته اما موجب تغییر رفتار ایران در منطقه نشده است.

رها شدگی صنعتی که می‌توانست پیشران خروج از رکود اقتصادی باشد
صنعتی که قرار بود پیشاهنگ خروج اقتصاد از رکود باشد، دچار رکود عمیق است.

روزنامه همشهری با اشاره به 4 ساله شدن رکود مسکن نوشت: همه شاخص‌های اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن یک پیام مشخص دارد؛ صنعتی که قرار بود پیشران خروج غیرتورمی اقتصاد ایران از رکود باشد، خود دچار عقب‌ماندگی شده است.

18 اردیبهشت ماه امسال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نشست رونق بخش مسکن با بیان اینکه رونق بخش مسکن منجر به رونق رشته‌های مختلف صنعتی خواهد شد، خطاب به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی و پیگیری لازم برای ایجاد تحرک در بخش مسکن را با جدیت بیش از پیش انجام دهد.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته با تأکید بر اینکه بخش مسکن و ساختمان حتی در کوتاه مدت هم نباید دچار رکود شود، گفت: اخیراً دو جلسه با معاون اول رئیس جمهور و جلسه دیگری با وزرا و بانک‌ها به منظور برطرف شدن رکود نسبی در بحث مسکن داشتیم چرا که معتقدیم حتی در مقطع کوتاه نیز صنعت ساخت و ساز نباید دچار رکود شود.

آمارهای رسمی بانک مرکزی از وضعیت ساخت و ساز هم نگران کننده است و هم هشدار دهنده؛ چه اینکه روند صدور پروانه‌های ساختمانی در 4 سال گذشته رو به کاهش نهاده که نشان از کاهش ساخت و ساز و افت تولید مسکن دارد. مرکز آمار ایران هم در گزارشی از رکود شدید در بخش ساختمان خبر داده و رشد بخش ساختمان در فصل بهار امسال هم منفی 8/8 درصد برآورد شده است.

فعالان اقتصادی بخش ساختمان از ادامه‌دار شدن رکود صنعت ساختمان انتقاد دارد به ویژه اینکه بخش زیادی از بازار کالاها و مصالح ساختمانی که سهم بالایی در اشتغال دارند، در سال‌های اخیر به کالاها و مصالح ساختمانی خارجی اختصاص داده شده است. تازه‌ترین آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان می‌دهد در پایان خرداد ماه امسال تولید محصولات فولادی 8/3 درصد، سیمان 12/5 درصد و کاشی و سرامیک هم 35/8 درصد ریزش داشته است. افزون بر این توقف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل ساختمان‌های رها شده نه تنها هزینه تمام شده این پروژه‌ها را افزایش داده بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت ساختمان، نظیر صنعت در و پنجره، برق و الکترونیک، پرده و مبلمان، مشاغل و خدمات ساختمانی هم دچار افت محسوس فعالیت شده‌اند.

مجلس پیگیری کند FATF  برجام 2 است
اگر مجلس و مقامات امنیتی، ماجرای FATF  را پیگیری نکنند، شرمنده ملت و شهدا خواهند شد.

دکتر حجت‌ عبدالملکی اقتصاددان در کانال تلگرامی خود نوشت: توصیه کردیم به بزرگواران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد که متن توافق FATF  را لااقل در اختیار متخصصان و کارشناسان قرار دهند تا اظهارنظر دقیق‌تری صورت گیرد؛ در یک برنامه زنده در صدا و سیما که حضور داشتم، بزرگواری عنوان این توافق (یا تفاهم) را برجام دوم گذاشت و کسی می‌گفت مسئله‌ای وجود ندارد، زیرا ما هم با غرب برای مبارزه با تروریسم هم‌داستان هستیم. همان زمان عرض کردم که مهم تعریفی است که ما و آنها از تروریسم داریم و خدا به خیر کند زمانی را که دوستان ما بخواهند به تعریف غربی از تروریسم نزدیک شوند!!

الان شنیده می‌شود که در متن تفاهم‌نامه، طرف ایرانی تعهد کرده تا سال 2018 قانون مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را به نحوی اصلاح کند که گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و جریان‌های آزادی‌بخش از استثنائات  حذف شوند (یعنی در تعریف تروریسم قرار گیرند)!!! به اضافه اینکه درخواست‌های غرب برای دسترسی به تراکنش‌های مالی کشور اجابت خواهد شد.

اگر این باشد با قاطعیت عرض می‌کنم؛ تفاهم FATF از برجام بدتر است. اگر مجلس و مقامات امنیتی کشور پیگیری نکنند در آینده شرمنده ملت و شهدا خواهند شد.

عایدی تقریباً هیچ صندوق توسعه ملی در دوره مدیر نجومی
در حالی که سخنگوی دولت مدعی شده بود، مدیر برکنار شده صندوق توسعه ملی «سرمایه نظام و امانتدار کشور است» یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد این صندوق ناموفق عمل کرده است.

آفتاب یزد با طرح این پرسش که چرا صندوق توسعه ملی، انتظارات را برآورده نکرد، نوشت: هر ساله حدود 20 درصد از درآمدهای نفتی قبل از هر هزینه‌ای به این صندوق واریز می‌شود. در واقع یکی از مهمترین رسالت‌های این صندوق حمایت از بخش خصوصی است.

پس از آنکه حقوق‌های کلان رئیس و سایر اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی رسانه‌ای شد. صفدر حسینی به همراه اعضای هیئت عامل از مقام خود استعفا دادند.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: ضروری است که تیم جدید مدیریتی صندوق توسعه ملی یک بررسی درباره عملکرد صندوق از ابتدای تشکیل تاکنون انجام دهد تا از این طریق، نقاط ضعف موجود برطرف شود. متأسفانه در گذشته شاهد برداشت‌های غیرقانونی از صندوق توسعه ملی بوده‌ایم. اگر قرار باشد که از اهداف و رسالت صندوق توسعه ملی فاصله بگیریم عملاً این صندوق بی‌خاصیت می‌شود. در صورتی که فلسفه این صندوق برای حمایت از طرح‌های بخش خصوصی است تا از این طریق، اثرگذاری صندوق در توسعه کشور نمایان شود. الآن مدت مدیدی است که طرح‌های بزرگی در صندوق توسعه ملی برای دریافت وام بلاتکلیف مانده‌اند.

از سوی دیگر، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم به آفتاب یزد گفت: چند اشکال در کار صندوق توسعه ملی وجود داشت از جمله اینکه وضعیت ورود و خروج منابع به صندوق شفاف نبود. رئیس جدید هیئت عامل و سایر مدیران صندوق باید به صورت شفاف مشخص کنند که ورودی به این صندوق چقدر بوده و چقدر وام توسط صندوق پرداخت شده است. وی افزود: از طرف دیگر مدیران جدید صندوق باید جلوی برداشت‌های دولت از صندوق را بگیرند. شاهد بودیم که دولت وقتی با کمبود منابع روبه‌رو می‌شد از صندوق برداشت می‌کرد و در مقابل، منابع غیرقابل دسترس بانک مرکزی در اختیار صندوق قرار می‌داد. اصولاً صندوق توسعه ملی هیچ تعهدی در قبال تأمین منابع بخش دولتی نداردو باید از پروژه‌های بخش خصوصی حمایت کند.

یادآور می‌شود حقوق صفدرحسینی مدیر مستعفی صندوق توسعه ملی 57 میلیون تومان (از جمله شامل حق اوقات فراغت فرزندان بود)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴