کوتاه و گویا از همه جا / پنجشنبه

5خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۱
کد مطلب : ۲۱۴۵۹۶
نگرانی نیویورک تایمز از بسیج نخبگان ایران در اعتراض به برجام/اعضای شبکه درآمدهای نامشروع برای بازداشت اولویت دارند/روحانی هیچ حرف تازه‌ای نداشت جز یک حرف مهم/اگر امانتدار بود چرا برای حقوق 57 میلیونی او عذرخواهی کردید؟!/آفتاب یزد: مشکلات بانکی با اروپا همچنان پابرجاست
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،

نگرانی نیویورک تایمز از بسیج نخبگان ایران در اعتراض به برجام
یک روزنامه آمریکایی نوشت: مقامات ایران از اجرا نشدن الزامات توافق هسته‌ای توسط غرب ناراحتند.

نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: فروش نفت ایران پس از برجام افزایش یافت اما امید به مزایای اصلی توافق هسته‌ای از جمله لغو تحریم‌ها و امکان ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور هنوز محقق نشده است. این مشکلات چشم‌انداز انتخاب شدن مجدد روحانی به ریاست جمهوری را در انتخابات سال آینده ایران به خطر می‌افکند.

این روزنامه می‌افزاید: ایران همچنان از استفاده از سیستم چرخه دلار محروم است.  بانک‌های بزرگ اروپایی از آن بیم دارند که مبادا با نقض ممنوعیت‌های اعمال شده علیه ایران و تجارت با ایران،با جریمه‌های سنگین دولت آمریکا مواجه شوند. به همین دلیل این بانک‌ها تا حد زیادی از گود دور مانده‌اند و مقامات ایران از این مشکل به شدت ناراحتند.

همین مشکلات مالی باعث شده است تا موضوع خرید جت‌های جدید از شرکتهای هواپیمایی «بوئینگ» و «ایرباس» به تأخیر افتد. توافق هسته‌ای اجازه چنین خریدهایی را به ایران داده است.

در این مسیر؛ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که نقش مهمی در به دست آمدن توافق هسته‌ای ایفا کرد اعلام کرده است که آمریکا در تلاش است تا مطمئن شود همه اصول و شروط توافق از جمله سبک شدن تحریم‌ها به اجرا درمی‌آید. اما تا به این لحظه این اتفاق نیفتاده و این نگرانی تقویت شده است که مبادا توافق ماندگار نباشد.

آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران در سخنانی آمریکا را متهم کرد که به تعهدات و الزامات توافق عمل نکرده است. او تأکید کرد؛ «این مسئله؛ بیهوده بودن مذاکره با آمریکا را ثابت می‌کند».

نیویورک تایمز افزود: تحلیلگران سیاسی خارج از ایران اظهارات روز دوشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران را «قوی‌ترین انتقاد وی از توافق هسته‌ای از زمان حصول این توافق تا به این لحظه» دانسته‌اند.

«کلیف کاپچان» چاپ، «رئیس گروه اوراسیا» در واشنگتن در این زمینه اظهار می‌دارد: «رهبر ایران با این سخنان در واقع دارد به غرب فشار وارد می‌آورد تا مردم ایران اثر توافق بر رونق اقتصادی را حس کنند. اما آیت‌الله خامنه‌ای ضمن آن دارد نخبگان را در زمینه توافق بسیج می‌کند. مشکل همین‌جاست.»(!؟)

اعضای شبکه درآمدهای نامشروع برای بازداشت اولویت دارند
بازداشت حسن عباسی به خاطر یک اظهارنظر ناروا در 6 سال پیش، این انتظار را ایجاد کرده که دستگاه قضایی مدیران متخلف در ماجرای فیش‌های نامشروع نجومی و حامیان آنها نظیر حسین فریدون را نیز احضار کند.

اخیراً در رفتاری شیطنت‌آمیز و اختلاف‌افکنانه، یک فایل صوتی از حسن عباسی مربوط به 6 سال پیش در فضای مجازی منتشر شد. پس از این ماجرا، عباسی به خاطر اظهارات ناروای خود از ارتشیان غیور عذرخواهی و دلجویی کرد. با این وجود وی دیروز پس از دو جلسه احضار و تحقیق توسط دادسرای نظامی، و به خاطر عدم تودیع وثیق، بازداشت شد.

آن سخنان سخنان نکوهیده‌ای بوده و به همین دلیل نیز عباسی در مقابل قانون اعلام تمکین نموده و در عین حال برای جبران اظهارات خود اقدام کرده است. اما آنچه افکار عمومی توقع دارند اجرای با صلابت قانون در همه حوزه‌ها و به ویژه در قبال ویژه‌خواران و مدیران اشرافی متخلفی است که رهبر معظم انقلاب در ماجرای فیش‌های حقوقی خواستار مجازاتشان شدند؛ چه مدیرانی که برکنار شدند، چه آنها که هنوز مؤاخذه نشده‌اند و چه کسانی نظیر حسین فریدون که با اعمال نفوذ و فشار، موجب انتصاب اجباری کسانی چون مدیر متخلف بانک رفاه (با حقوق 234 میلیونی) شده‌اند.

قاضی سراج رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش اعلام کرد حسین فریدون را از پرونده تخلفات سنگین علی-ص در بانک ملی آگاه کردیم اما فریدون به اعمال نفوذ خود ادامه داد و او را به ریاست بانک رفاه رساند. اکنون سؤال این است که آیا مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره «مجازات» عوامل این حرام‌خواری و فساد مدیریت اشرافی بدمست، عملی شده است؟ آیا جرم عباسی سنگین‌تر است یا فریدون؟

انتظار می‌رود قوه محترم قوه قضائیه با ورود قاطع به ماجرای غارت بیت‌المال در موضوع فیش‌های حقوقی، می‌تواند اطمینان بیشتری به مردم درباره کوتاه نیامدن از حقوق عمومی به ویژه در مقابل افراد متنفذ بدهد.

روحانی هیچ حرف تازه‌ای نداشت جز یک حرف مهم
مرور صفحات اول روزنامه‌های حامی دولت نشان می‌دهد که از نگاه آنها سخنان سه‌شنبه شب روحانی تقریباً هیچ حرف جدیدی نداشته است.

رئیس جمهور سه‌شنبه در پایان سومین سال دولت در گفت‌وگوی تلویزیونی شرکت کرد. به نظر می‌رسد جزو معدود نکات تازه و مهم این گفت‌وگو، تصریح روحانی به این نکته بود که آمریکا در برجام حسن نیت نشان نداد. بی‌بی‌سی در این زمینه از قول روحانی تیتر زد «اگر آمریکا با حسن نیت برجام را اجرا می‌کرد در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کردیم مفهوم دیگر این حرف پایان خیال امکان برجام‌های جدید با آمریکاییست که زمانی به شکل انبوه در رسانه‌ها القا می‌شد اما بدعهدی و شیطنت آمریکا ثابت کرد معامله نقد و نسیه از این قبیل با آمریکا جز خسارت محض چیز دیگری نیست.

هر چه این نکته مهم در تیتر‌های هیچ یک از نشریات حامی دولت نیامده اما درعین حال تیترهای همین نشریات نشان می‌دهد که از نگاه آنان هم روحانی حرف جدیدی برای گفتن درباره آثار عجیب و غریب برجام و نیز کارنامه اقتصادی دولت ندارد؛ به ویژه اینکه این مصاحبه گزارش عملکرد 3 ساله است و تیترها باید پرمحتوا و معنا باشد:

- ایران: برجام، لطف دیگران نبود، حق‌مان را باز ستاندیم
- شرق: برجام، حاصل حمایت ملت و رهنمودهای رهبری بود
- فرهیختگان: آرامش و ثبات ادامه دارد
- وقایع اتفاقیه: هتاکان و نارواگویان باید منزوی شوند
- شهروند: برجام باشد یا نباشد، راه ما اقتصاد مقاومتی است.
- آفتاب یزد: باید هتاکان را منزوی کنیم.

اما دو روزنامه دیگر، ضمن اذعان به همین واقعیت کم محتوایی مصاحبه روحانی،‌ریل «توافق با آمریکا معجزه می‌کند» را به این بهانه‌جویی جدید که روحانی ناگفته‌هایی دارد که نگفت و موانعی در داخل وجود دارد بازگردانده‌اند؛ که احتمالاً خط عملیات روانی جدید افراطیون در دوره محتوای «تقریباً هیچ» کارنامه‌شان خواهد بود. شبیه این خط فریبکارانه را افراطیون مدعی اصلاحات در پایان دوره 8 ساله و به خاطر خالی بودن کارنامه از خدمت به مردم در پیش گرفتند.

اعتماد تیتر زد «کمی شفاف‌تر آقای رئیس جمهور»‌و نوشت: سخنان تلویزیونی روحانی پر از عدد و رقم‌های امیدوارانه بود خسته نباشید اما؛ روحانی از توهین به مردم گفت و از توهین کنندگان نگفت. از دستاوردهای اقتصادی گفت و از موانع آن نگفت.

این روزنامه در عین حال در ذیل همین تیتر می‌نویسد: روحانی گرچه هنوز آمار اولیه‌ای از رشد اقتصادی کشور ندارد اما از علایمی یاد می‌کند که حکایت از حرکت رو به جلو دارد. حرکتی که برای نشان دادن آن به مردم، شاید به ناچار دست به کاری می‌زند که خیلی یادآور خاطرات خوشی نیستند. نمودارهایی که آماری از وضعیت تورم، تولید و صادرات نفت خام و کالاهای غیر نفتی و واردات گمرکی را نشان می‌دهد، مهم‌ترین تفاوت حسن روحانی با همه دفعاتی است که میهمان رسانه ملی می‌شود.

آرمان هم تیتر زد «ناگفته‌ها ناگفته ماند» و از قول زیباکلام نوشت که روحانی با احتیاط و محافظه‌کاری با مردم سخن گفت و به مشکلات دولت و فساد اقتصادی اشاره دقیقی نکرد.

یادآور می‌شود اظهارات تقریباً تکراری و قابل حدس آقای روحانی در حالی بود که افکار عمومی انتظار داشتند وی توضیح روشنی درباره علت دستاورد «تقریباً هیچ» و ناملموس برجام ارائه دهد و معلوم کند بعد از فرصت‌سوزی 3 ساله، برنامه دولت در یک سال آینده برای رفع مشکلات اقتصادی - با وجود ظرفیت‌های فراوان داخلی- چیست.

در این باره سؤالات متعددی نیز در فضای مجازی از رئیس جمهور منتشر شده بود که اغلب بی‌پاسخ ماند تا گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم بعد از 6 ماه دقیقاً مثل 6 ماه قبل (آغاز اجرای توأم با هیجان برجام) سپری شود اما این بار بدون کمترین هیجان!!

اگر امانتدار بود چرا برای حقوق 57 میلیونی او عذرخواهی کردید؟!
«اگر افرادی چون صفدرحسینی امین و امانتدار بودند چرا دولت نسبت به استعفای اجباری آنان اقدام و از مردم نسبت به دریافت‌های نجومی آنها عذرخواهی کرده است؟»

سایت مشرق در تحلیلی نوشت: افشای حقوق نجومی 57 میلیون تومانی صفدرحسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی و دیگر اعضای هیئت عامل این صندوق سبب شد تا هیئت امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ 12 تیر ماه سال جاری با استعفای اجباری تمامی اعضای هیئت عامل موافقت کند تا برکناری پنج مدیرعالی این صندوق رقم بخورد.

فیش حقوقی صفدرحسینی دارای تسهیلات عجیب و غریبی بود که تاکنون نظیر آن مشاهده نشده است. مزد شغل، مزد سنوات نهایی، حق پست نهایی، حق اولاد، حق مسکن، حق خواروبار، حق شیفت، حق تلفن همراه (360 هزار تومان)، اضافه کار، ایاب و ذهاب (جالب اینکه مدیران ما خودروی دولتی به همراه راننده دارند)، یارانه غذا، هزینه پزشکی، هزینه‌‌های دندانپزشکی، یک‌سی‌ام پرداختی، اعیاد (براساس فیش‌های حقوقی موجود، تقریباً در بیشتر ماه‌های سال آقای رئیس بابت اعیاد، دریافتی داشته است و این غیر از دریافتی‌های عید نوروز است)، بهره‌وری سه ماهه، کمک هزینه اوقات فراغت فرزندان، کمک هزینه خرید لباس، کمک هزینه خرید کتاب، کمک‌هزینه سفر، کمک‌هزینه ورزش، کمک هزینه تحصیلی و پاداش (آقای رئیس در فیش حقوقی مرداد، 5 میلیون تومان و در شهریور هشت میلیون تومان پاداش دریافت کرده است) از جمله عناوین موجود در فیش حقوقی آقای رئیس بود.

اما دولت که با صدور بیانیه‌ها و پیام‌های مختلف اعلام کرد با کسی عقد اخوت نبسته، در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل صندوق توسعه ملی، برای صفدر حسینی سنگ‌تمام گذاشت.

نوبخت در این مراسم، صفدر حسینی را از ذخایر نظام یاد کرد و گفت: «گذشته از ارادت شخصی بنده به دکتر حسینی، سایر اعضاء هیئت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسئولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند.»

حال با این بدرقه و تعریف و تمجیدها یک موضوع مهم در ذهن اذهان عموم نقش می‌بندد و آن این است که چطور دولت با چنین رفتاری می‌خواهد با پدیده فیش‌های نجومی مقابله کند؟ در واقع دولت میزان جدیت خود را در مقابله با پدیده شوم مدیران نجومی با قربان صدقه‌ها و تعارف‌های مختلف نسبت به صفدر حسینی و هیئت عامل پیشین صندوق توسعه ملی به خوبی نشان داد.

چگونه فردی که 57 میلیون تومان می‌گرفته امروز به امانتداری بزرگ و ذخیره نظام تبدیل شده است؟ اگر افرادی چون صفدر حسینی امین و امانتدار بودند چرا دولت نسبت به استعفای اجباری آنان اقدام کرد؟

آفتاب یزد: مشکلات بانکی با اروپا همچنان پابرجاست
یک کارشناس اقتصادی گفت «مشکلات بانکی با اروپا همچنان پس از برجام پابرجاست».

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: 2 روز پیش، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «بیش از 5800 ال‌سی از زمان آغاز اجرای برجام در دی ماه گذشته برای تجار ایرانی در بانک‌های دنیا صادر شده است.»

ولی‌الله سیف همچنین گفته بود «برخلاف گذشته بانک‌های بزرگ اروپایی امروز با ایران کار می‌کنند» این سخنان سیف در نگاه اول، مثبت و امیدوار کننده است اما یک کارشناس و فعال باسابقه اقتصادی می‌گوید که مشکلات بانکی با اروپا همچنان پابرجاست.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با آفتاب یزدبا اشاره به سخنان سیف مبنی بر صدور 5800 ال‌سی برای تجار ایرانی از دی ماه گذشته تاکنون تصریح کرد: اگر از زمان شروع اجرای برجام ما حتی روزهای تعطیل را هم حساب نکنیم ملاحظه خواهیم کرد با این عددی که آقای سیف اعلام کرده (5800 ال‌سی) به طور میانگین در هر روز 48 ال‌سی صادر شده که این رقم ناچیزی برای اقتصاد ایران است. در کنار این موضوع باید بررسی کنیم که کدام بانک با کدام بانک ال‌سی باز کرده است. مثلاً بانک ملی تهران با بانک ملی مسکو یا بانک ملی تهران با بانک ملی مسقط یا بانک سپه تهران با بانک سپه رم. این گونه صدور ال‌سی‌ها به معنی باز شدن دروازه برای مراودات بانکی با دنیا نیست.

دانشمند گفت: برخلاف سخنان آقای سیف، هنوز مراودات ما با بانک‌های بزرگ اروپایی شروع نشده است. البته امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد. در حال حاضر بانک‌های ایرانی با شعب خود در اروپا در حال کار هستند. ضمن اینکه یکی دو بانک خصوصی ما هم هستند که با چند کارگزار در اروپا مشغول به کار هستند. ما هنوز قراردادهای کارگزاری با بانک‌های بزرگ اروپایی نظیر دویچه بانک، کامرز بانک، اچ‌اس‌بی‌سی و لویدز بانک و... امضا نکرده‌ایم.

دانشمند گفت: بانک‌های اروپایی می‌گویند چون مبادلات بانکی آنها با آمریکا زیاد است و در بازار پولی آمریکا حضور دارند و همچنین آمریکایی‌ها سهامدار بانک‌های اروپایی هستند، وزارت خزانه‌داری آمریکا باید رسماً نامه بدهد که کار کردن با ایران هیچ مشکلی ندارد. وی در پاسخ به این سؤال که جان‌کری وزیر خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی درباره همکاری با ایران اطمینان خاطر داده است، گفت: بانک‌های اروپایی می‌گویند که سخنان جان‌کری یک سند رسمی نیست و راه حل موضوع این است که وزارت خزانه‌داری آمریکا کتباً مجوز همکاری با ایران را به بانک‌های اروپایی بدهد.

دلیل این موضع بانک‌های اروپایی جریمه‌های سنگینی است که آمریکا در چند سال گذشته به بهانه نقض تحریم ایران علیه آنها اعمال کرده است.

اظهارات این کارشناس اقتصادی- که مستند به موضع بانک‌های اروپایی است - در حالی عنوان شده که برخی مقامات وزارت خارجه با خوش‌گمانی و سهل‌اندیشی محض مدعی بودند مکاتبات ایمیلی(!) با وزارت خارجه آمریکا داشته‌اند و کری و همکارانش قول داده‌اند ایران را در زمینه مبادلات بانکی کمک کنند یا ایجاد مزاحمت نکنند(!)

اما موضوع مهم‌تر این است که با وجود هشدار طیف گسترده‌ای از کارشناسان مبنی بر سابقه بدعهدی‌های آمریکا و لزوم همزمانی انجام تعهدات طرفین، چرا وزارت خارجه توافقی را امضا کرد که طبق آن ابتدا تعهدات ایران انجام می‌شد؟ طبعاً وقتی ایران امتیازات را یکطرفه واگذار کرد، طرف آمریکایی نه تنها انگیزه‌ای برای تعهد لغو تحریم نداشت بلکه احساس کرد رفتار تحریمی مؤثر علیه ایران را باید تشدید کند؛ حال آن که اگر انجام تعهدات ما با لغو واقعی تحریم‌ها همراه بود، مشکلات بعدی پدید نمی‌آمد.

متأسفانه مقامات وزارت خارجه و دولت، یک سال پیش در اوج هیجان و خوش‌گمانی قرار داشتند و برخلاف موضع دولت آمریکا (عدم توافق بهتر از توافق بد است) معتقد بودند «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» یا «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰