کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناآگاهی کشاورزان مازندران از مصرف سموم کشاورزی

فارس-مازندران , 19 تير 1395 ساعت 9:24

برخی از کشاورزان آگاهی لازم ندارند و با مشاهده کوچک‌ترین نشانه آفت از سموم استفاده می‌کنند، در صورتی‌که شاید اصلاً مصرف آن ضرورتی به همراه نداشت.


به گزارش بلاغ، مازندران با داشتن ظرفیت‌های متعدد در تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم، مرکبات و سایر به‌عنوان قطب در کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل کشاورزان برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها از سموم و کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی و تناقض در آلوده بودن محصولات کشاورزی به سموم نگرانی‌های بسیاری به وجود آورده است؛ برخی از کشاورزان در این زمینه آگاهی لازم ندارند با مشاهده کوچک‌ترین نشانه آفت از سموم استفاده می‌کنند؛ در صورتی‌که شاید اصلاً مصرف آن ضرورتی به همراه نداشت.

موضوعی دیگر اینکه برخی مراکز فروش سموم کشاورزی به‌صورت خودگردان و بی‌ضابطه فعالیت دارند؛ در صورتی‌که می‌توانند به‌صورت داروخانه سموم کشاورزی فعال شوند که این سؤال را به‎وجود می‌آورد که مجوز فعالیت خود را از کجا دریافت می‌کنند و نظارت کشاورزی بر روی آنها چگونه است؟

اغلب کشاورزان حتی اطلاعات کافی در مورد زمان و میزان استفاده از سموم ندارند که ممکن است این ناآگاهی به از بین رفتن محصولات و درنتیجه خسارت آنان منجر شود حتی برخی از آنان تصور می‌کنند هر چه بیشتر از سموم استفاده می‌کنند محصولات بهتری دارند.

* استفاده بی‌رویه از سموم در کشاورزی سنتی مرسوم است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از سموم در کشاورزی سنتی مرسوم است و این را نمی‌توان برای همه کشاورزان مدنظر قرار داد.

حجت‌الله علی‌محمدی بیان کرد: خوشبختانه با سازوکارهایی که انجام شده، استفاده بهینه از کود و سموم هر روز بهتر و بهتر می‌شود تا بتوانیم محصولات کاملاً سالم بر روی سفره‌های مردم قرار دهیم.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی این آمادگی را دارد تا در زمینه منویات مقام معظم رهبری که امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» نامگذاری شده با آموزش‌های علمی و بروز برای کارشناسان و بهره‌برداران ایفای وظیفه کند، البته به شرطی که استانداری و سازمان جهاد کشاورزی شرایط و زمینه‌های حمایت خود را نسبت به سازمان اعلام کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اعلام اینکه سازمان نظام مهندسی براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی متولی صدور مجوزهای فروشندگی سموم،کلینیک، گیاه‌پزشکی و سایر است، یادآور شد: براساس دستور مقام عالی وزارت بازرسی و نظارت از فروشندگان سموم و همچنین اجرای سامانه مانیتورینگ با همکاری سازمان جهاد کشاورزی از اولویت‌های این سازمان بوده که در حال بررسی و پیگیری است.

علی‌محمدی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین سیاست‌های سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی طرح سامان‌دهی فروشندگان غیر مجاز است، خاطرنشان کرد: با بررسی‌های به عمل آمده افراد غیرمجاز شناسایی شده و بر اساس دستورالعمل اجرایی سازمان حفظ نباتات کشور اقدام به صدور پروانه موقت یک‌ساله کرده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی پیشنهاد طراحی را مبنی بر نسخه‌نویسی سموم کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی ارائه کرده است، گفت: این مهم در حال بررسی است که انتظار داریم هرچه سریع‌تر طرح نسخه‌نویسی همگام با مانیتورینگ عملی شود و به اهدافی از جمله افزایش عملکرد، کاهش هزینه تولید و از همه مهم‌تر تولید فنی مهندسی که منجر به تولید غذای سالم می‌شود؛ دست یابیم.

* کاهش مصرف سموم بسیار حائز اهمیت است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مصرف سموم در مازندران در دو دهه گذشته به حداکثر مصرف خود رسید؛ که به‌دلیل ترویج کارشناسان و علاقه کشاورزان برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها بیش از حد نیاز و در دفعات مکرر از سموم شیمیایی استفاده می‌شد.

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه در دهه 70 کارشناسی سموم در سطح کشور و مازندران شکل گرفت، اضافه کرد: انواع مبارزه ازجمله تلفیقی و بیولوژیک رواج پیدا کرد که خوشبختانه بعد از گذشته 20 سال میزان مصرف سموم کشاورزی به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش مصرف سموم بسیار حائز اهمیت بوده که اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته تصمیم به حذف سموم پرخطر شده که برخی از سمومی که از لحاظ زیست‌محیطی و انسانی خطرناک بودند این سموم را حذف کردند و سموم کم‌خطر و دارای اثرگذاری بیشتر در چرخه تولید قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: به‌دلیل اینکه تعداد بهره‌برداران و کشاورزان خرده‌پا زیاد بوده و برخی کشاورزان کم‌سواد و یا بی‌سواد هستند البته کشاورزان خوش‌فکر و با استعداد زیادی داریم موجب می‌شود آموزش و ترویج آن چنان که باید کارساز نباشد.

شهیدی‌فر با عنوان اینکه در برخی موارد کشاورزان سموم بیش از اندازه مصرف می‌کنند، بیان کرد: برخی از سموم برای اراضی شالیزاری نبوده و برای محصولات دیگر هستند ولی کشاورز ممکن است برای محصول برنج از آن استفاده کند.

وی با اعلام اینکه آموزش‌های لازم از طریق رسانه‌ها به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: با توجه به توصیه‌های کارشناسان و مروجان؛ سموم برای محیط زیست خطرناک هستند و باید سموم کمتر و البته سموم کم‌خطر استفاده کرده و بیشتر به مدیریت مزرعه روی آوریم برای مبارزه با علف‌های هرز در محصولات زراعی و باغی و هرس محصولات باغی و در واقع استفاده از مواد بیولوژیک و غیر زراعی در نهایت با نسخه و تأیید کارشناسان اقدام به مبارزه شیمیایی کنیم.

* نگرانی در مورد محصولات کشاورزی مازندران وجود ندارد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: محصولات کشاورزی مازندران از هر نظر سالم هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

حسن مکرمی رستمی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌های مختلفی در ارتباط با مصرف سموم در دستور کار دارد، اضافه کرد: از روی محصولات کشاورزی نمونه‌برداری صورت می‌گیرد البته برنامه کشوری است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین هدف این است محصول سالم در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه کشاورزان نیز باید از راهنمایی‌های کارشناسان کشاورزی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید از سموم مجاز استفاده کرده و همچنین به هنگام از این سموم مصرف کنند.

به گزارش فارس، کشاورزان مازندران سؤالات بسیاری در زمینه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی دارند که پاسخ به این سؤالات مشکلات بسیاری را حل می‌کند و توجه به این مسائل موجب می‌شود تا کشاورزان با خیالی آسوده و راحت بتوانند سموم مورد نیاز خود را خریداری و مصرف کنند.


کد مطلب: 207975

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/207975/ناآگاهی-کشاورزان-مازندران-مصرف-سموم-کشاورزی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com