تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۲۰۷۵۶۴
مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليد‌كنندگان فرش دستباف با بيان اينكه بدترين ضربه به اين صنعت در سه سال گذشته وارد شد و علاوه بر آن بيمه تأمين اجتماعي قاليبافان نيز مورد بي‌مهري قرار گرفت،‌ گفت: هندي‌ها جايگاه ايران را در صادرات فرش گرفتند
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، عبدالله بهرامي با بيان اينكه توليد و اشتغال در صنعت فرش دستباف كشور سير نزولي داشته است، اظهار داشت: بعد از برجام اميد داشتيم كه وضعيت بهتر شود اما اينطور نشد و اين معضل به عدم برنامه‌ريزي صحيح درباره بازار صادراتي اين صنعت توسط مسئولان كشور باز مي‌گردد.
وي افزود: قيمت تمام شده توليد فرش دستباف در سه سال گذشته از سال 92 سير نجومي و يكباره داشته است كه در بازار داخلي مصرف فرش دستباف از 15 درصد به 3 درصد كاهش يافته است.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليد‌كنندگان فرش دستباف با بيان اينكه بسياري از فروشندگان فرش دستباف تغيير شغل داده و مغازه‌هاي خود را بسته‌اند، تصريح كرد: قيمت مواد اوليه توليد فرش 300 تا 400 درصد افزايش پيدا كرد به طوريكه ابريشم از هر كيلو 52 هزار تومان به كيلويي 350 هزار تومان و پشم از كيلويي 17 هزار تومان به 50 هزار تومان رسيد.

وي گفت: يكي ديگر از مشكلات اين صنعت عدم استفاده از روش‌هاي به روز بازاريابي و عدم برنامه‌ريزي براي صادرات محصولات است كه توليدكنندگان را به سمت ورشكستگي سوق داد.

بهرامي با بيان اينكه بزرگ‌ترين لطمه و آسيب به صنعت فرش كشور از سال 92 به بعد رخ داده است،‌گفت: توليد فرش دستباف در مقايسه يك دهه گذشته از 9 ميليون متر مربع به 3 ميليون مترمربع و اشتغال اين بخش از 2 ميليون نفر به يك ميليون نفر رسيد و اين در حالي است كه هنوز مسئولان براي پايداري اشتغال يك ميليون نفري باقيمانده نيز برنامه‌اي ندارند.

وي افزود: ايده‌ال صادرات فرش در سال‌هاي گذشته يك ميليون دلار بود اما هم اكنون صحبت از صادرات 400 ميليون دلاري است كه آن هم محقق نشده است،بطوريكه از ابتداي سال تا كنون يعني پس از برجام تنها 9 ميليون دلار صادرات انجام شده كه رقم بسيار ناچيزي است.
وي يكي ديگر از مشكلات اين صنعت را نبود برنامه‌ريزي براي بازارهاي صادراتي و توليد طرح‌هاي جديد مناسب با نياز بازارهاي صادراتي اعلام كرد و گفت: ظرف 5 سال گذشته به دليل افزايش قيمت تمام شده توليد و مشكلات عديده در داخل كشور، بازار صادرات ايران توسط هند تصاحب شد.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليد‌كنندگان فرش دستباف، افزود: حداقل نياز اين صنعت بيمه قاليبافان است كه آن هم توسط مسئولان تأمين اجتماعي قطع شد و از يك ميليون نفري كه در اين صنعت مشغول به كار هستند تنها كمتر از 400 هزار نفر بيمه تأمين اجتماعي دارند كه در اين باره انتظار حمايت از سوي مسئولان داريم.
منبع : قرارگاه رسانه و فضاي مجازي سازمان بسيج سازندگي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴