تاریخ انتشارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۲۰۱۰۱۱
در حالی‌ که اقدامات ضد ایرانی آمریکا در پسابرجام شدت بیشتری به خود گرفته است، معاون وزیر خارجه کشورمان در اظهارنظری قابل تامل گفت: جنگ اقتصادی علیه کشور با توافق هسته‌ای به خاتمه رسیده است!
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در جشن 24 خرداد که با حضور شماری از مردم و مسئولان در سرخه، زادگاه حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای سایه تهدید و زیاده‌خواهی‌ها را از سر ایران و مردم کشورمان دور کرد و تحریم‌هایی که به خاطر هسته‌ای بر ما تحمیل شده بود، را لغو کرد.

عراقچی تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد برجام، حفظ استقلال مملکت بود و شعاری که مردم کشورمان در طول سال‌ها سر می‌دادند و تأکید داشتند «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» را تثبیت کرد.

وی افزود: جنگ اقتصادی بسیار سنگینی علیه کشور وجود داشت و با توافق هسته‌ای، این جنگ به خاتمه رسیده است؛ بازسازی خرابی‌های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس این‌طور نبود که چند ماهه انجام شود و سال‌ها طول کشید تا بازسازی و ترمیم انجام شود و حتی در برخی مناطق هنوز به‌طور کامل بازسازی نشده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دولت قصد دارد جلوی کسانی که از تحریم‌ها کاسبی می‌کردند را بگیرد؛ چون آن‌ها از شرایط تحریم سود می‌بردند و دولت دنبال اصلاح این موارد است.

 گشایش هزار ال‌سی در روز تعطیل!
هنوز ساعاتی از اجرایی شدن برجام نگذشته بود که رئیس‌جمهور در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران با اشاره به دستاوردهای بسیار برجام از باز شدن «هزار ال‌سی» خبر داد و تصریح کرد: «در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید، اشتباه می‌کردند».

روحانی در حالی از باز شدن هزار ال‌سی آن هم در یک روز تعطیل برای غربی‌ها خبر می‌داد که باید بدانیم برای باز کردن ال‌سی، بانک‌ها موظف هستند کد اعتباری بین‌المللی بانکی (سوئیفت‌کد) داشته باشند در حالی که هنوز تحریم سوئیفت بانک‌های ایرانی لغو نشده بود ثانیا بانک‌های خارجی در روز اجرای برجام که مصادف با یکشنبه 27 دی بود، تعطیل بوده‌اند و طبیعتا ال‌سی نیز نمی‌توانستند باز کنند.

پس از این اظهار نظر قابل تامل، علاوه بر منتقدان و فعالان اقتصادی، حتی رسانه‌های ذوق‌زده برجام نیز به موضوع گشایش 1000 ال‌سی واکنش نشان داده و آن را زیر سؤال بردند.

تحریم‌های جدید در اولین روزهای اجرای برجام
در 27 بهمن ماه 1394 و یک روز بعد از آغاز اجرای برجام، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد.

این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آنها عقب‌نشینی کرد.

تحریم‌های جدید در حالی اعلام شده‌اند که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی ساعتی قبل ایران را ترک کرده بود.

«آدام زوبین» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد: ما همواره به صراحت اعلام کرده‌ایم که ایالات متحده با قدرت تحریم‌های ضد فعالیت‌های ایران خارج از برنامه جامع اقدام مشترک را، از جمله در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم، ثبات‌زدایی منطقه‌ای، نقض حقوق بشر و برنامه موشک‌های بالستیک،‌ ادامه می‌دهد.

۱۳ اقدام ضد ایرانی آمریکا در ۴۰ روز
در نیمه اسفندماه 1394، تسنیم در گزارشی نوشت: چهل و چند روز از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و در این مدت ایالات متحده آمریکا برخلاف طرف ایرانی نه تنها تعهدات خود در متن برجام را به مرحله اجرا نرسانده، بلکه در مقابل اقدام به فعالیت‌هایی کرده که با روح و متن برجام تناقض دارد و نقض آن به شمار می‌آید.

ایالات متحده آمریکا که با همراهی کشورهای اروپایی از گشایش سوئیفت جلوگیری کرده در ادامه اقدامات ضدایرانی خود 13 تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران وضع می‌کند که نقض صریح برجام به شمار می‌آید.

در ادامه گزارش آمده است: حال پرسش اصلی این است که آمریکایی‌ها چگونه 25 سال به اجرای تعهدات خود پایبند خواهند ماند، در حالی که تنها در 40 روز 13 بار قانون جدیدی وضع کرده‌اند که مخالف تعهدات مندرج در برجام است؟

تحریم‌های ایران لغو شده اما روی کاغذ!
در اردیبهشت ماه سال جاری روزنامه «گلف تودی» در مقاله‌ای به قلم «میشل جانسن» با اشاره به توافق هسته‌ای نوشت: عدم رفع رژیم تحریم‌ها بسیاری را در داخل ایران عصبانی کرده است. روحانی و مخالفان برجام اکنون روی موضوع مهم تجارت تمرکز کرده‌اند؛ ایران روی کاغذ به سیستم سوئیفت- سیستم تراکنش‌های مالی جهانی- وصل شده اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده است. تا قبل از برجام نهادها و بانک‌های ایرانی با ابداعات خود تحریم‌های سوئیفت را از طریق واسطه دور می‌زدند، اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای این کار دشوارتر شده است. اگرچه تجارت با کشورهایی نظیر هند، چین و کره جنوبی همانند قبل در حال انجام است اما شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی نگران سوئیفت هستند. تجار اروپایی به ایران سفر کرده و درباره قراردادها گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند اما این توافق‌ها هنوز نهایی نشده است.

جسارت 2 میلیارد دلاری آمریکا در پسابرجام
یکی از جدیدترین اقدامات ضد ایرانی آمریکا در پسابرجام که مصداق روشنی از جنگ اقتصادی علیه کشورمان است، دستبرد 2 میلیارد دلاری به اموال ایران است.

در اردیبهشت ماه سال جاری، چوب حراج به 2 میلیارد دلار منابع بلوکه ایران اسلامی براساس حکم دیوان عالی آمریکا به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل شد.

موضوعی که با اندک تأخیر با واکنش معاون اول رئیس‌جمهور پاسخ داده شد و به جای آنکه شاهد موضعی مقتدر و باصلابت خطاب به ‌آمریکا باشیم، سخنانی تکراری و منفعلانه نسبت به دولت قبل مخابره شد که با فرض اشتباه و بی‌تدبیری در سال‌های گذشته، باز هم پیگیری حقوق ملت ایران از دولت کنونی سلب مسئولیت نخواهد کرد. سیاست‌های کج‌دار و و مریز دولت در عرصه دیپلماسی جسارت را بعد از 10 سال به آمریکا داد تا از پول‌های توقیف شده، برداشت شود.

دستاورد «تقریبا هیچ» برجام سوغات بزک‌کنندگان آمریکا
از زمانی که اظهارات رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با بلومبرگ و همچنین صحبت‌های وی در شورای روابط خارجی آمریکا انعکاس خبری پیدا کرد افکار عمومی نگرانی بیشتری نسبت به برجام و عواقب حاصل از آن پیدا کرده است.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، سیف گفته ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است. در این روزها که افکار عمومی و دلسوزان نظام نگران عواقب برجام و نقض عهد از سوی آمریکا هستند جریانی خاص فارغ از همه این مباحث و فارغ از اظهارات تامل‌برانگیز سیف در خصوص برجام، همچنان بر طبل مزایای ارتباط با آمریکا به هر قیمت می‌زنند و صحبت از برجام‌های دنباله‌دار را رها نکرده‌اند و هر از گاهی بحث از لزوم برجام 2 را در سرمقاله‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای شاهد هستیم که نشان از بی‌توجهی این جریان نسبت به واقعیات موجود و بدعهدی آمریکا در جریان هسته‌ای است چرا که ما هنوز صداقتی از آمریکا در برجام یک ندیده‌ایم که حال درصدد برجام 2 باشیم.

این جریان خاص که روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای در حکم تریبون و بعد رسانه‌ای آن عمل می‌کنند فارغ از حفظ منافع ملی و اجرای تعهدات از سوی غرب ( تعهدات مندرج در برجام) صرفاً سودای ارتباط با آمریکا را در سر می‌پرورانند و فارغ از حساب و کتاب و  بدون هیچ هزینه و فایده ارتباط با آمریکا را بزرگ‌ترین هدفی می‌دانند که دولت باید پیگیری کند.

عهدشکنی‌های پسابرجامی آمریکا و توجیه دولتمردان
متاسفانه موضع ضعیف دولت یازدهم در مقابل عهدشکنی‌های مکرر آمریکا، سران این کشور را گستاخ‌تر کرده است. توجیه نواقص مشهود برجام توسط دولتمردان، نه تنها گشایشی در توافق هسته‌ای ایجاد نخواهد کرد بلکه گره آن را نیز کورتر خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما