تاریخ انتشاريکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
کد مطلب : ۱۹۷۶۴۷
گزارش‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد، کالاهایی همچون خرما، حبوبات و مرغ که در شمار کالای پرمصرف اساسی در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود، افزایش 20 تا 40 درصدی داشته است.
۰
plusresetminus
قیمت برخی کالاهای اساسی 20 تا 40 درصد گران شده است
به گزارش بلاغ، کمتر از دو هفته به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و برخلاف هر سال که دولت بازار ماه مبارک را در دست داشت، ظاهرا امسال این بازار است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند و قرار نیست علی‌رغم افزایش قیمت برخی کالاها، آب از آب تکان بخورد.

بازار عمده‌فروشان مولوی یکی از مراکز مهم و اصلی توزیع انواع کالاهای اساسی در تهران به شمار می‌رود که این روزها حال و روز خوشی ندارد. اغلب فروشندگان این بازار از افزایش قیمت‌ها رضایت ندارند، چرا که معتقدند هر چه قیمت‌ها بالاتر برود، قدرت خرید مردم کمتر شده و سود کمتری هم عاید فروشنده می‌شود.

بنابراین گزارش؛ قیمت انواع حبوبات در این بازار نسبت به یک ماه و نیم گذشته تا 30 درصد افزایش داشته است،‌تا جایی که قیمت هر کیلوگرم لوبیا چیتی از 7500 به 9 هزار تومان، عدس از 8 هزار به 9 هزار تومان و لپه نیز از 6500 به 8500 تومان افزایش یافته است.

م.محمدی یکی از فروشندگان حبوبات در بازار مولوی تهران در مورد علت افزایش قیمت می‌گوید، این تاجران و توزیع‌کنندگان هستند که بی‌هیچ دلیلی به یکباره قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و ما خرده‌فروشان باید در تنگنای بازرسان تعزیرات و مشتریان قرار بگیریم.

وی می‌گوید: به عنوان مثال لپه را کیلویی 8100 تومان خریده و 8500 تومان می‌فروشیم و جالب اینجاست که گاهی مشتریان که قبلا از هر قلم حبوب چند کیلو می‌خریدند، اکنون نیم کیلو یا نهایت یک کیلو خرید می‌کنند.

این فروشنده بازار مولوی در مورد نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت می‌گوید: تا جایی که ما می‌بینیم فقط بازرس سازمان تعزیرات هر 20 روز یک‌بار سری به ما زده، قیمت‌ها را کنترل کرده و جریمه صد تا 200 هزار تومانی برای ما می‌نویسد و می‌رود، اما کسی تاجر یا توزیع‌کننده‌ای که خود قیمت را در بازار افزایش می‌دهد، را جریمه نمی‌کند.

این گفته‌ها در حالی است که کشاورزان بنا بر اذعان بسیاری از مسئولان، محصولات خود را بر سر زمین در فصل برداشت به قیمت بسیار پایین به واسطه‌ها می‌فروشند و نقشی در افزایش قیمت ندارند.

مرغ هم به عنوان یکی از کالاهای مصرفی ماه مبارک، که مصرف آن با افزایش رو‌به‌رو خواهد بود، از کیلویی 6500 تومان در دو هفته اخیر به 7250 تومان رسیده است که فروشندگان آن دلیلی برای افزایش قیمت آن ندارند.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بدون دنبه 28هزار تومان و گوشت سردست گوسفندی با دنبه 23 هزار تومان در بازار مولوی تعیین شده است.

اما در بین اقلامی که در ماه مبارک بر سر سفره افطاری مردم بیشتر مصرف می‌شود به نظر می‌رسد خرما بیشترین افزایش قیمت را دارد و بنا بر اذعان فروشندگان بازار مولوی هر کیلوگرم خرمای مضافتی از 5500 تومان به 9 هزار تومان رسیده است.

قیمت برنج هم به عنوان یکی از کالاهای عمده اساسی طی دو ماه گذشته به بالای 11 هزار تومان رسیده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴