تروريست‌ها زير چتر آتش‌بس، خان‌طومان را اشغال كردند

شبيخون امريكايي به آتش‌بس حلب/امریکا مسئول همه خون‌ریزی‌هاست

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۱۹۲۰۵۱
ساعاتي پس از توافق روسيه و امريكا براي تمديد آتش‌بس در سوريه به مدت 72 ساعت ديگر، شبه‌نظاميان تحت حمايت متحدان منطقه‌اي واشنگتن با حملاتي گسترده خط دفاعي ارتش سوريه و متحدانش را در يك منطقه مهم استان حلب شكستند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، وزارت دفاع روسيه، روز جمعه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «با هدف جلوگيري از وخامت اوضاع و با ميانجيگري طرف روسي، آتش‌بس در استان لاذقيه و در شهر حلب از نيمه شب شنبه به مدت 72 ساعت تمديد شد.»

همزمان امريكا نيز گفت «به تداوم آتش‌بس در طولاني‌ترين زمان ممكن پايبند است و براي تضمين حفظ آن، با روسيه در تماس دائم است.»زمان زيادي از تمديد آتش بس در حلب نگذشته بود كه شبه‌نظاميان ائتلاف «جيش الفتح» يك منطقه مهم به نام خان طومان را به كنترل خود درآوردند. اين منطقه در فاصله 10 تا 15 كيلومتري جنوب شهر حلب قرار دارد و به دليل نزديكي به بزرگراه حلب-دمشق، از اهميت زيادي برخوردار است. خان طومان در اواسط پاييز سال گذشته(1394) به كنترل نيروهاي دولتي درآمده بود. يك گروه نزديك به مخالفان موسوم به «ديده بان حقوق بشر سوريه» اعلام كرد كه كه حداقل 73 نفر طي درگيري‌هاي خان طومان كشته شدند كه 43 نفر از گروه‌هاي مسلح و 30 نفر از ارتش سوريه و نيروهاي متحد هستند. هر چند خبرگزاري فارس به نقل از منابع ميداني گزارش داد، «تعداد كشته‌هاي تروريست‌ها حدوداً دو برابر رقمي است» كه خود تروريست‌ها اعلام كرده‌اند؛ يعني حداقل 75 نفر و شهداي جبهه مقاومت (مقاومت لبنان، فاطميون و ... ) كمتر از 10 نفر است كه فقط سه نفر از مستشاران ايراني هستند. در همين حال، رسانه‌هاي سوري عصر روز گذشته (شنبه 18 فروردين) گزارش دادند نيروهاي مقاومت خود را براي شروع ضدحمله گسترده آماده مي‌كنند.
   
حمايت غيرمستقيم امريكا از القاعده
شبه‌نظامياني كه حملات عليه خان طومان را انجام داده‌اند متعلق به گروهي تروريستي به‌نام جيش الفتح هستند. اين گروه ائتلافي از گروه‌هاي سلفي در شمال سوريه است، رهبري اين ائتلاف علناً در دست جبهه النصره، شاخه سوري القاعده قرار دارد. پس از جبهه النصره، احرارالشام مهم‌ترين گروه عضو اين ائتلاف محسوب مي‌شود. جيش‌الفتح با حمايت گسترده عربستان، قطر و تركيه_ متحدان اصلي امريكا در منطقه_ اوايل سال گذشته (1394) تشكيل شد و خيلي زود مناطقي را در شمال به‌ويژه استان‌هاي حلب و ادلب به كنترل خود درآورد اما پس از شكل‌گيري همكاري نظامي روسيه و ايران براي مبارزه با تروريسم بين‌المللي در سوريه، گروه‌هاي مسلح دچار شكست‌هاي سنگيني شدند و خيلي از مناطق تحت كنترل آنها به محاصره نيروهاي دولتي درآمد.  به دليل مخالفت امريكا و متحدانش، نام جيش‌الفتح در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار ندارد اما هم در توافق روسيه و امريكا و هم در قطعنامه‌هاي سازمان ملل صريحاً نام جبهه النصره آمده و تأكيد شده گروه‌هايي كه با اين گروه و داعش همكاري مي‌كنند نيز تروريست محسوب مي‌شوند.

به همين دليل روس‌ها اخيراً با ارائه اسنادي از شوراي امنيت سازمان ملل خواست نام گروه‌هاي الحرارالشام و جيش‌الاسلام را به دليل اتحاد با جبهه النصره در ليست سازمان‌هاي تروريستي قرار دهد. امريكايي‌ها نه تنها با اين درخواست مخالفت كرده‌اند بلكه از طريق بسيج رسانه‌اي و تلاش ديپلماتيك تلاش دارند مانع حملات ارتش سوريه و متحدانش عليه اين گروه‌ها شوند. جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد در كنفرانس مطبوعاتي روزجمعه گفت كه ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به‌صراحت قبول كرده است كه از نفوذ خود براي متقاعد كردن اسد به همكاري با اين تلاش‌ها استفاده كند.»

اين اولين بار نيست كه گروه‌هاي مسلح مخالف از آتش‌بس برقرار شده استفاده مي‌كنند تا حملاتي را عليه نيروهاي مقاومت در استان حلب انجام ‌دهند. از جمله حملات آنها در اواسط فروردين 1395 به شهرك تل‌العيس واقع در جنوب غربي استان حلب بود كه بر اثر آن عده‌اي از نيروهاي مقاومت به شهادت رسيدند.

سياست امريكا در رابطه با آتش‌بس و چتر حمايتي كه اين كشور از گروه‌هاي سلفي به عمل مي‌آورد با انتقاد ناظران بين‌المللي مواجه شده است. هلا جابر خبرنگار سر‌شناس انگليسي كه بيش از دو دهه است تحولات منطقه را پوشش مي‌دهد با اشاره به اينكه «امريكا نسبت به ساختار جيش‌الفتح بي‌خبر و ناآگاه نيست»، در صفحه توئيتر خود نوشت: [امريكا] بر آتش‌بس در حلب اصرار مي‌كند اما اجازه مي‌دهد القاعده و متحدانش آن را نقض كنند بدون اينكه واكنشي نشان دهد يا اظهار نظري بكند يا تلاشي براي هدف قرار دادن القاعده و متحدانش در سوريه انجام دهد.»

منبع : روزنامه جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴