تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۱۹۰۷۶۵
شاید بارها جمله به یک کارگر ساده نیازمندیم را در شهر دیده باشید.اما منظور از این کارگر چیست؟ کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق و حقوق است که مثل ربات روغن کاری شده باید کار کند و به محض اینکه کوچکترین اعتراضی کرد با یک کارگر ساده دیگر جایگزین می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، به یک کارگر ساده نیازمندیم این تبلیغ بارها در مسیر گذر از کوچه و خیابان به چشم شما خورده است. دیدن و شنیدن این واژه برای بسیاری از  مردم عادی است. در این اوضاع نابه‌سامان بیکاری کافی است در شهر قدمی بزنی و به راحتی شاهد دیدن تراکت‌هایی بر در و دیوار شهر باشی که روی آن نوشته " کارگر ساده نیازمندیم".
 
اما به راستی منظور از "کارگر ساده "چیست؟ توقع کارفرما از کارگر ساده چیست؟ آیا وظایف کاری کارگر ساده کمتر است یا بیشتر؟ مزایا و درآمد کارگر ساده چقدر است؟ کارگر ساده قرارداد کار هم دارد؟
 
در شرایطی که در کشور به اعتراف مرکز آمار 2میلیون و 729هزار نفر بیکارند،  شاید منظور از کارگر ساده همان فارغ التحصیلانی باشند که با ناامیدی از اشتغال در یک اداره یا مجموعه مرتبط با رشته تحصیلی خود برای کسب درآمد به مشاغل ساده تر پناه می‌برند.
 
اما کافی است شماره تماس این تبلیغ را بگیری.... "سلام، کارگر ساده نیازمندیم، ساعت کاری10 صبح تا 10شب، در صورت رضایت بعد از 6ماه بیمه می شوید"
 
"حضوری بیایید، سه ماه آزمایشی برای کار در یک فست و فود است. در صورت رضایت حداقل حقوق 1 میلیون و 200 بدون بیمه و مزایا پرداخت می‌شود"
 
فعالیت در یک واحد تولید سنگبری است، کار سنگینه، اگر کمردرد و پا درد دارید نیایید.بیمه در صورت رضایت بعد از سه ماه"
 
" تلفن‌چی می‌خواهیم، شرایط بیمه مهیا نیست، از ساعت 8 صبح تا 9 شب و حقوقمان 800 هزار تومان است."
 
"کارگر آچار فرانسه می خواهیم چایی دم کنه، تی بکشه ،نامه ببره، چک نقد کنه، بار خالی کنه و فعلا شرایط بیمه مهیا نیست بازار تکون بخوره بیمه هم می کنیم اگر راضی بودیم."
 
*تنها تفاوت کارگرساده با ماهر جایگاه کاری است
 
 حمیدرضا حاج اسماعیلی، فعال کارگری با اشاره به اینکه از نظر قانونی تفاوتی بین نیروی ماهر و ساده وجود ندارد می گوید: تفاوت این دو نیروی کار در این است که جایگاه کاری آنها متفاوت است. اما نباید از مزایای حقوقی ، دستمزد ، بیمه و ساعت کاری مشخص محروم باشند.
 
 وی ادامه می‌دهد: کارفرمایان این حق را ندارند به واسطه ساده بودن کارگر، آن را از حقوق قانونی خود محروم کنند.
 
 این فعال بازار کار می افزاید: تنها تفاوت این دو کارگرجایگاه کاری آنها است. به هر حال یک کارگر ماهر توانایی‌هایی دارد که کارگر ساده ندارد. اینکه کارگر ساده با حقوق اندک روزگار می‌ گذراند به بهانه اینکه کارش ساده است اجحاف در حق نیروی کار است.
 
زمانی که از کارگران ساده مشغول در این واحدها بپرسی، کارگر ساده منظور چیست؟ می‌گوید، کارگر ساده یک فرد بدون ابزار کم هزینه و به دور از حداقل های قانون کار است که کارفرما برای فرار از پرداخت حداقل‌های قانونی پسوند ساده را همراه کارگر کرده است.
 
کارگر ساده به خاطر  نداشتن پوشش بیمه ای از بیمه اشتغال، درمان، بیمه بیکاری، حقوق عائله مندی و ساعات کار مشخص و معین محروم است و در صورت دچار شدن به بیماری خود و خانواده اش چند برابر درآمدش را بی هیچ حمایتی باید خرج درمان و بیمارستان کند. کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق و حقوق، ساکت و خاموش است که مثل رباتی روغن کاری شده باید کار کند و به محض اینکه کوچکترین اعتراضی کرد با یک کارگر ساده دیگر جایگزین شود.. این است روزهای امروز بازار کار..../آ
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴