یک روز قبل از برگزاری مراسم سنتی ورف چال زنان روستای نیاک و اسک لاریجان به کمک یکدیگر به پخت نان محلی می‌پردازند.
۱
plusresetminus
تصاویری از پخت نان اهالی روستای نیاک برای مراسم سنتی برف چال/ مراسم سنتی ورف ‌چال در لاریجان آمل قدمتی 600 ساله دارد
به گزارش بلاغ به نقل از سفیر هراز، مراسم سنتی ورف چال (برف چال) با قدمتی حدودا 600 ساله به‌عنوان یکی از آیین‌های منحصر به فرد مازندران است که برای تامین آب دام منطقه لاریجان آمل برگزار می‌شود.


 

در این روز مردان روستا از روستا خارج می‌شوند و در زمان غیبت آنان زنان روستا امور را به دست می‌گیرند همچنین هیچ زنی اجازه حضور در محل ورف چال را ندارد.

مردان هم به کوهستان می‌روند و هر کدام با توجه به توان و نيروی بدنی خود و استفاده از امکانات موجود می‏‌کوشند تا قبل از رسيدن ظهر، يخچال را پر از برف کنند.

 

 

يک روز قبل از برگزاری اين مراسم، زنان روستای نیاک و اسک لاریجان به کمک یکدیگر با استفاده از آرد نذری و آب چشمه‌‏های معدنی اسک خميری آماده می‌کنند و در محوطه آرامگاه سيدحسن ولی واقع در روستای سادات نیاک به پخت نان محلی می‌پردازند.

 

نوعروسان روستايی، شيرينی، رشته و تخم‏ مرغ رنگی آماده و شب هنگام آنها را به‌عنوان غذا بين مردان که در مراسم شرکت دارند، تقسيم می‏‌کنند.

 

 

رئیس هیات امنای آستانه حضرت سیدحسن ولی روستای نیاک در گفت‌و گو با خبرنگار ما گفت: در سال 650 هجری پس از فوت آقا سیدحسن ولی (ع) از آن زمان تاکنون به وصیت حضرت آقا در زمان برف‌چال نان پخته و با پنیر در محل برف‌چال بین مردم توزیع می‌شود.

 

 

سیدعلی‌اصغر درویشی با بیان اینکه تمام هزینه این مراسم از سوی آستانه سیدحسن ولی تامین شد، اظهار کرد: امسال حدود 10 کیسه آرد برای پخت نان استفاده و حدود 2 هزار و 500 نان در پنج تنور سنتی به کمک حدود 100 نفر مرد و زن پخت شد.

 

  

 

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴