رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد

تلف شدن 13 هزار رأس دام بر اثر تب برفکی

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
کد مطلب : ۱۸۸۱۸۶
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه 13 هزار راس دام در کشور طی سال گذشته بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شد، گفت: با واردات 9 میلیون دوز واکسن تب برفکی، به زودی واکسیناسیون سراسری دام‌ها علیه این بیماری اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.
۰
plusresetminus
تلف شدن 13 هزار رأس دام بر اثر تب برفکی
به گزارش بلاغ، مهدی خلج روز گذشته در نوزدهمین کنگره دامپزشکی کشور با اشاره به معدوم‌سازی 13 هزار راس دام در سال 94 به علت بیماری تب برفکی و معدوم شدن 6 میلیون راس دام در انگلستان بر اثر بروز همین بیماری، اظهار داشت: در این کشور تلویزیون آنها به گونه‌ای پیام‌های دامپزشکی را به مردم ابلاغ می‌کرد، که همه مردم با تمام وجود از سازمان دامپزشکی آن کشور فرمانبرداری کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه حتی اگر یک مورد تب برفکی در کشور وجود داشته باشد، من به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی سر تعظیم فرود می‌آورم و از مردم عذرخواهی می‌کنم، گفت: اما واقعیت این است که ایران به لحاظ جغرافیایی در یکی از بدترین مناطق واقع شده که مخازن ویروس تب برفکی در آن قرار دارد.

خلج ادامه داد: اطراف ما از گذشته ناامن‌تر شده، ولی سازمان دامپزشکی با همه محدودیت‌ها تمام سعی و تلاش خود را برای کنترل بیماری تب برفکی به‌کار می‌گیرد.

وی افزود: البته تعدادی هم تلفات در فروردین امسال با توجه به بیماری تب برفکی اتفاق افتاده که اطلاعات کامل آن را تا 15 اردیبهشت با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی استخراج و اعلام کنیم.

وی با اشاره به موج بیماری تب برفکی در سال 1389 در کشور تصریح کرد: در آن دوره 41 هزار دام تلف شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: 9 میلیون دوز واکسن تب برفکی از شرکت‌های مختلف خریداری شده که با وارد شدن واکسن‌های خریداری شده به کشور، امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون سراسری علیه این بیماری را اواخر اردیبهشت آغاز کنیم.

خلج تاکید کرد: در حال حاضر موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و همچنین شرکت خصوصی روناک به تولید این واکسن می‌پردازند و همچنین اعلام می‌کنم که علاقه‌مندان تولید واکسن دام و طیور بدون محدودیت و با مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور و با رعایت ضوابط سازمان و بهره‌گیری از تکنولوژی دانش فنی موسسه رازی می‌توانند با سرمایه‌گذاری و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهایی که تکنولوژی بالاتری دارند، اقدام به تولید واکسن در کشور کنند.

واردات واکسن باید به موقع انجام می‌شد
رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در حاشیه این کنگره گفت: اواخر سال 93 تولید واکسن تب برفکی بنا به درخواست سازمان دامپزشکی کشور از 3PD50 تولید آن به 6PD50 تغییر یافت.

حمید کهرام افزود: در همان زمان به سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد که با ارتقای کیفیت واکسن تب برفکی دیگر موسسه قادر به تامین تولید سالانه خود یعنی 18 تا 20 میلیون دوز نیست و قطعا مقدار تولید کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بنابراین با شرایط جدید، به سازمان دامپزشکی اعلام کردیم که باید بخشی از نیاز داخلی کشور به واکسن تب برفکی از طریق واردات تامین شود و هم‌اکنون هم صورت جلسات آن موجود است.

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در پاسخ به اینکه آیا تصمیم سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر تغییر دوز در واکسن تب برفکی اشتباه بوده است، گفت: این تصمیم اشتباه نبود، اما باید واردات برای تامین نیاز داخل به موقع انجام می‌شد.

کهرام تصریح کرد: البته از این موضوع که سازمان دامپزشکی برای واردات به موقع مجوز صادر نکرده و یا اینکه بودجه لازم برای واردات واکسن تب برفکی را در اختیار نداشته اطلاع ندارم، اما آن چیزی که مهم است باید واکسن تب برفکی در تیر و مرداد سال گذشته به موقع از طریق واردات تامین می‌شد.

وی در پاسخ به اینکه دلیل اصلی شیوع بیماری تب برفکی در کشور و تلفات دامی چه بوده است، آیا این موضوع به سهل‌انگاری سازمان دامپزشکی کشور در به موقع وارد نکردن واکسن تب برفکی مرتبط است یا خیر گفت: به طور معمول هر 6 سال یک بار سویه جدیدی از بیماری تب برفکی در کشور پیدا می‌شود.

وی افزود: معمولا این سویه‌ها از خارج و از طریق دام‌های قاچاق به کشور وارد و جمعیت دامی کشور را درگیر می‌کند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴