کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در سکوت و بی‌تفاوتی دستگاه دیپلماسی کشورمان

دولت و نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در بدگویی علیه ایران از هم سبقت می‌گیرند!

22 فروردين 1395 ساعت 1:17

18 آبان ماه سال جاری – 8 نوامبر سال 2016- رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب خواهد شد و چند ماهی است نامزدهای مختلف دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، مشغول تبلیغات و رقابت‌های درون حزبی هستند.


به گزارش بلاغ، هیلاری کلینتون و برنی سندرز دو نامزد حزب دموکرات در این رقابت هستند. کلینتون 68 ساله و اهل ایلینوی، سابقه تصدی وزارت امور خارجه آمریکا را در دولت اوباما دارد. او پیش از آن 8 سال هم سناتور نیویورک بوده است. سندرز 74 ساله سناتور و عضو مجلس نمایندگان از ورمونت بوده و یک سیاستمدار نیویورکی است.
در حزب جمهوری‌خواه رقابت میان 3 نفر است؛ دونالد ترامپ سرمایه‌دار 69 ساله و جنجالی اهل کویینز، تد کروز 45 ساله سناتور ایالت تگزاس (از سال 2013) و اهل کلگری، و نفر سوم جان کاسیچ 63 ساله و اهل پنسیلوانیا که از سال 2011 فرماندار اهایو است.
اما اینها تنها نامزدهای رفتن به کاخ سفید نیستند. گری جانسن، جان مک‌آفی، ورمن سوپریم و جیل استین از دیگر نامزدهای این میدان هستند که بدون شک هرگز رنگ پست ریاست جمهوری کشور خود را نخواهند دید. دلیل آن هم کاملاً روشن و واضح بوده و گویی همه در توافقی نانوشته آن را پذیرفته‌اند؛ نداشتن پول و حامی مالی.

اگر چه ظاهراً این مردم آمریکا هستند که طی فرآیندی دموکراتیک رئیس‌جمهور این کشور را انتخاب می‌کنند، اما جامعه امروز آمریکا به دو بخش تقسیم شده؛ یک درصد ثروتمند و 99 درصد بقیه! این یک درصد صاحب 25 درصد ثروت آمریکا و 95 درصد از درآمد این کشور بوده و در واقع آنها هستند که مستاجر بعدی کاخ سفید را تعیین می‌کنند.

در جامعه آمریکایی، دموکراسی و مناصب سیاسی نیز تبدیل به کالایی تجاری و قابل خرید و فروش شده است. فرانسیس فوکویاما نظریه‌پرداز مشهور در این باره در مقاله «بنگر آمریکا؛ سرزمین زوال» می‌نویسد: «دموکراسی لیبرال تقریبا همه جا با اقتصادهای بازار مرتبط است که برنده و بازنده می‌سازند. این قسم نابرابری اقتصادی به خودی خود چیز نامطلوبی نیست و نوآوری و رشد را تحریک می‌کند. با این همه زمانی مشکل‌آفرین می‌شود که برندگان اقتصادی پی آن برمی‌آیند که ثروت خویش را به نفوذ سیاسی نابرابر تبدیل کنند؛ از طریق رشوه دادن به یک نماینده مجلس یا یک بوروکرات و تغییر قواعد نهادی به نفع خودشان - برای نمونه، از طریق سدکردن راه رقابت در بازارهای تحت سلطه‌شان.»

فوکویاما در ادامه از لابی‌گری به عنوان یک صنعت در آمریکا یاد کرده و می‌نویسد: «این طور نیست که سیاستمداران معمولا! به اعضای خانواده‌شان پست و مقام دهند؛ کاری که آنها می‌کنند این است که به نفع خانواده خویش به کارهای نادرست دست می‌زنند؛ از گروه‌های ذینفع پول و از لابی‌گران مزایا می‌گیرند تا مطمئن شوند که مثلاً فرزندانشان خواهند توانست به مدارس عالی و دانشگاه‌های برتر راه یابند. نوعدوستی دوجانبه کانال اصلی فاسد ساختن دولت از سوی گروه‌های ذینفع بوده است. آن چنان که گاهی اوقات، این قانونگذار اســت که تبادل هدیه را آغاز می‌کند؛ که یعنی لطفی در حق گروهی می‌کند و انتظار دارد پس از ترک پست کنونی‌اش جبران بخشــندگی‌اش را ببیند. بیشتر اوقات، تأثیر گروه‌های ذی‌نفع و لابی‌گران نه تحریک و تشــویق سیاست‌های جدید، که بدتر کردن قوانین و سیاست‌های جدید است.»

جیمی کارتر که خود نیز زمانی با همین ساز و کار راهی کاخ سفید شده است در نقد این سیستم فاسد می‌گوید: «این موضوع قدرت پول تنها مختص به ریاست جمهوری نیست بلکه در مورد فرمانداران و سناتورهای و نمایندگان کنگره آمریکا صدق می‌کند. مقام‌های سر کار اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه به این پول نامحدود به عنوان یک مزیت بزرگ برای خود نگاه می‌کنند. کسی که هم اکنون در کنگره نماینده است به یک رشوه‌دهنده حریص منافع خیلی بیشتری می‌تواند بفروشد تا کسی که تنها یک کاندیدای نمایندگی کنگره است. بنابراین اکنون ما شاهد براندازی کامل نظام سیاسی خود به عنوان یک بازپرداخت به رشوه‌دهندگان بزرگ هستیم؛ رشوه‌دهندگانی که گاهی حتی بعد از پایان انتخابات هم انتظار دریافت امتیاز داشته و آن را دریافت می‌کنند.»

سخن درخصوص رابطه پول و قدرت در آمریکا بسیار است و در یک جمله می‌توان گفت آنچه امروزه در آمریکا وجود دارد نه دموکراسی –به معنای انتخاب مردم- که «دلارکراسی» است. در چنین سیستم و جامعه‌ای، از رقابت‌های انتخاباتی و مباحث مطرح در آن، بخصوص اگر درباره موضوعی مانند جمهوری اسلامی ایران باشد، چه توقعی می‌توان و باید داشت!

مقام معظم رهبری در سخنان اول فروردین در حرم مطهر رضوی(ع) فرمودند: «آمریکا به دلایل واضحی با ما دشمن است؛ همین‌طور که عرض کردیم، مرادمان سیاستمداران آمریکا و سیاست‌های آمریکا است. ... انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم چند ماه دیگر -هفت هشت ماه دیگر- شروع خواهد شد و تا نُه ماه دیگر این دولت فعلی آمریکا عوض خواهد شد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این دولتی که بعداً به‌ وجود خواهد آمد، همین تعهّدات اندکی را هم که این دولت [فعلی] کرده است عمل بکند. الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی‌های انتخاباتی‌شان مسابقه گذاشته‌اند در بدگویی به ایران؛ خب این دشمنی است دیگر؛ دشمنی که شاخ‌ و دم ندارد. وقتی می‌گوییم آمریکا دشمن است، یک عدّه‌ای منزعج می‌شوند که چرا می‌گویید دشمن؟ دشمن است؛ اینها دشمنی است.»

آنچه در ادامه می‌‌خوانید تنها گزیده‌ای از این مسابقه بدگویی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. مسابقه‌ای برای جلب رضایت کلان سرمایه‌داران عمدتاً صهیونیستی که با دلارهای خود سرنوشت مستاجر بعدی کاخ سفید را تعیین می‌کنند. اگر سیاستمداران آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوریخواه علی رغم تمام اختلافات، در دشمنی با ایران اتفاق نظر دارند، یکی از دلایلش همین ریشه و ساز و کار «دلارکراسی» است.

* هیلاری کلینتون
«سال‌هاست که ما به خطرات بالقوه ایرانی‌ها در رابطه با بدست آوردن سلاح‌های هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم.در ضمن ایرانی‌ها همچنان تندروترین رژیم در دنیا هستند که قصد نابودی اسرائیل را دارند.

بنابراین من  دیپلماسی آمریکا را به گونه‌ای هدایت کردم که منجر به تحمیل فلج کننده‌ترین تحریم‌ها علیه ایران شد و متعاقبا آنها را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکرات کرد.بنابراین من از توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را نهایتا مهر و موم کرد، حمایت کردم.»
«امروز تمامی اورانیوم غنی شده ایران از کنترل این کشور خارج شده است. هزاران سانتریفیوژ از چرخش افتاد و مدت زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در صورت برهم زدن توافق افزایش یافته است.اقدامات بسیار زیادی جهت شفاف سازی برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته که ما را در شناسایی هرگونه تقلب توسط ایرانی‌ها کمک می‌کند. بنابراین من باور دارم که امروز آمریکا ،اسرائیل و تمام جهان امروز به خاطر این توافق امن‌تر از گذشته شده است.»

«سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و گروهک‌های وابسته آن تلاش می‌کنند تا موضع خود را در جولان ثبت کنند،تا از آنجا به تهدید جدی برای اسرائیل تبدیل شوند.آنها همچنان تروریست‌های فلسطینی را حمایت می‌کنند.در لبنان، حزب‌الله مشغول تجهیز کردن توپخانه‌های خود با موشک‌های شناخته شده هست که به راحتی می‌توانند هر شهری از اسرائیل را مورد هدف قرار دهند.»

«ما باید سازوکاری را در سطح بین‌الملل تعریف کنیم تا تحریم‌ها را در صورت لزوم مجددا بر ایرانی‌ها تحمیل کنیم. اگر من به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم هیچ گونه ابهامی وجود نخواهد داشت که در صورت دیده شدن هرگونه تخلف ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ای با آن مقابله خواهم کرد حتی اگر به استفاده از گزینه نظامی منجر شود.»

«تست اخیر موشک‌های قاره‌پیما توسط ایرانی‌ها غیرقابل قبول است.آمریکا باید به این اقدام سریعا و قاطعانه پاسخ دهد.اعمال تحریم‌های جدید قسمتی از این اقدام است.»

«آمریکا باید تحریم‌های موجود علیه ایران را تقویت کند و به دنبال ایجاد تحریم‌های جدیدی علیه ایران و سپاه پاسداران به خاطر حمایت از تروریسم ،انتقال غیرقانونی سلاح، اقدامات غیرقانونی دیگر همچون حملات سایبری و نقض حقوق بشر باشد.»
سخنرانی 21 مارس 2016 در اجلاس لابی صهیونیستی آیپک

* سندرز
«هیچ‌کس به ایرانی‌ها اطمینان نمی‌کند. اگر آنها توافق را اجرا نکنند ما دوباره آنها را تحریم خواهیم کرد. ما می‌توانیم اروپایی‌ها را مجددا جهت تحریم ایران با خود همراه کنیم.»

«اگر ایران به حمایت از گروه‌هایی که هویت اسرائیل و همین‌طور غرب را تهدید می‌کنند ادامه دهد، ما باید توافق را پاره کنیم و اگر آنها اقدامی انجام دهند که به سلاح هسته‌ای آنها را نزدیک کند من به عنوان فرمانده کل قوا هر کاری را انجام خواهم داد تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.»
16 سپتامبر 2016 در مناظره انتخاباتی

«حق با شماست. آنها حامی تروریسم هستند و ما باید به این مسئله رسیدگی کنیم. اما سال‌ها پیش عده‌ای از مردم می‌گفتند رابطه با کوبا ایده احمقانه و بدی است. آنها کمونیست و دشمن ما هستند. اما چه شده؟ تغییر فرا رسید.»
سخنرانی 4 فوریه 2016 در نیوهمپشایر

«ایران از تروریسم در بسیاری از نقاط جهان حمایت می‌کند و ثبات را برهم می‌زند. همه این را می‌دانند. اما هدف ما در واقع در یک دوره زمانی مقابله با دشمنانمان است و نه چشمپوشی از آنها.»
سخنرانی 11 فوریه 2016 در میلواکی

* تد کروز
«هیلاری و دونالد هر دو اعلام کردند که در صورت پیروزی در انتخابات توافق با ایران را حفظ خواهند کرد، اگر چه ترامپ گفته که برای توافق بهتر با ایرانی‌ها مجددا مذاکره خواهد کرد.اما نظر من خیلی فرق می‌کند. همان روز اول مسئولیتم، توافق هسته‌ای با ایران را پاره خواهم کرد. به موجب این توافق بیش 100 میلیارد دلار به بزرگ‌ترین دولت حامی تروریست خواهد رسید که این یعنی بی‌اثر بودن کمک نظامی سالانه سه میلیاردی آمریکا به اسرائیل. اگر من رئیس‌جمهور شوم، بلافاصله تحریم‌ها را مجددا به ایران تحمیل خواهم کرد.»
سخنرانی 21 مارس 2016 در اجلاس لابی صهیونیستی آیپک
 «ایران باید به خاطر فعالیت‌های موشکی‌اش متحمل تحریم های سختی شود و جامعه جهانی باید اعلام کند که هیچ‌گونه تهدیدی را علیه اسراییل برنمی‌تابد.»
9 مارس2016

«من فکر نمی‌کنم که بتوانیم به ایران قول عادی شدن روابط را بدهیم. ما همچنان اختلافات زیادی با آنان داریم.آنها نباید دیگر بزرگترین حامی تروریست باشند.آنها نباید خاورمیانه را بی‌ثبات کنند،آنها باید از سوریه بیرون بیایند.آنها باید دست از حمایت حزب الله و حماس بردارند.آنها باید فرستادن موشک به نوار غزه را متوقف کنند. ما موضوعات متعدد دیگری برای حل کردن قبل از موضوع هسته‌ای داریم.»
سخنرانی 13 فوریه 2016 در آیپک

«ایران هسته‌ای بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود. به خاطر همین من قول داده‌ام که در صورت رئیس‌جمهور شدن توافق را پاره کنم. هر کسی که می‌گوید می‌شود با نظام ایران مذاکره کرد، طبیعت نظام ایران را درک نکرده است.»
14 فوریه 2016

«اوباما در نطق سالانه‌اش به ده ملوان دستگیر شده توسط ایرانی‌ها اشاره نکرد. اوباما آماده فرستادن حدود 100 میلیارد دلار به ایران است، و این واقعا دردناک است.»
14 ژوئن 2016 در مناظره انتخاباتی

* جان کاسیچ
«آزمایش‌های اخیر موشک‌های قاره‌پیمای ایران با روح توافق در تضاد بود.آیا می‌توانید باور کنید که بر روی یکی از موشک‌ها آزمایش شده نوشته بود که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.»
«حضور ایرانی‌ها هر روز در سوریه پررنگ‌تر از گذشته می‌شود، و این یعنی حمایت و دسترسی بیشتر به حزب‌الله. این واقعیت اجرای فرآیند انتقال قدرت و تغییر نظام سوریه را برای ما شکل می‌کند.»
19 دسامبر 2015

«من ائتلافی را جهت مبارزه با ایران و گروهک‌های وابسته به این کشور همچون حزب‌الله شکل خواهم داد.این یعنی تقویت قوانینی که ایران را از انتقال سلاح به حزب‌الله منع کند،حزب‌الله را به عنوان گروهکی تروریستی به جهان شرکایمان معرفی کند و دارایی‌های حزب الله را از آنها بگیرد.»

«من تصمیماتی را خواهم گرفت که به موجب آن همراهی ما با اسرائیل جهت امنیت هرچه بیشتر این کشور قوت خواهد گرفت. مبارزه ما با تهاجم نظام ایران در منطقه خاورمیانه و حمایت این کشور از تروریست ادامه خواهد داشت.ما راه‌های مختلف ایران برای فرستادن سلاح به حزب‌الله را قطع خواهیم کرد و جلوی حمایت مالی آنها از حماس را خواهیم گرفت.»

«ببینید ما به هیچ وجه نمی‌دانیم در داخل ایران چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر من هم اکنون به جای اوباما بودم، تمام شرکای آمریکا را در حالت آماده باش قرار می‌دادم که در صورت مشاهده هر‌گونه تخلف از توافق از جانب ایران، بلافاصله تحریم‌ها را سر جایشان برگردانم.ما حتی به تنهایی هم می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم اما قطعا تاثیر تحریم‌های یک پارچه همه کشورهای قدرتمند را نخواهد داشت. من در صورت لزوم تحریم‌های علیه ایران را تقویت خواهم کرد. من سپاه پاسداران را به خاطر تقویت موشک های قاره پیما ،حمایت از تروریسم و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تحریم خواهم کرد.»
سخنرانی مارس 2016 در آیپک

* ترامپ
«اولویت شماره یک من از بین بردن توافق است.این توافق اگر چه ایران را در مسئله هسته‌ای تحت نظر قرار خواهد داد.اما اگر از من بپرسید که آیا این هر آن چه من می‌خواهم را برآورده می‌کنم، من می‌گویم خیر.من معتقدم ما باید دو هدف را در برخورد با ایران پیگیری کنیم. اولا باید با تحرکات و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه به شدت مقابله کنیم. و در مرحله دوم درهای دیپلماسی را نبندیم. من سالهای زیادی را در تجارت گذراندم و امروز به شما می‌گویم که این توافق برای آمریکا غرب و خاورمیانه فاجعه آمیز است.»

«ما با یک مشکل اساسی روبرو هستیم. ما در حال پرداخت 150 میلیارد دلار به بزرگترین حامی تروریسم در جهان هستیم.»

«ایران مشکل بسیار بزرگی برای است و دائما در حال رشد است. من خیلی خوب می‌دانم چطور مشکلات را حل کنم و برای همین است که میخواهم رئیس‌جمهور شوم.من جلوی سلطه‌جویی ایران در منطقه را خواهم گرفت و با روحیه تهاجمی ایران مقابله خواهم کرد.»

«ایران در عراق مشکل است، در سوریه مشکل است، در یمن مشکل است و از همه مهمتر برای عربستان سعودی مشکل بسیار بزرگی است. ایران هر روز بیش از قبل از حزب‌الله حمایت می‌کند ما نگرانی های عمیقی در خصوص طبیعت نظام جمهوری اسلامی داریم.»

«ایران از شبه گروه‌های نظامی در منطقه خاورمیانه حمایت می‌کند و این واقعا باور نکردنی است که ما برای انجام اقدامات تروریستی به ایران 150 میلیارد دلار می‌دهیم. ما همچنین شبکه تروریسم و وحشت ایران در خاورمیانه را از بین خواهیم برد، شبکه‌ای پر نفوذ و قدرتمند اما نه به قدرتمندی ما»

«ایران بزرگترین حامی تروریسم است و من این حمایت را از بین خواهم برد.»

«ایران از وقتی که توافق هسته‌ای عملی شده است، سه بار تست موشک‌های قاره پیما را انجام داده است.این موشک‌ها که مواضع 1250 مایلی را از ایران می‌تواند هدف قرار دهد، نه تنها تهدیدی برای اسرائیل به شمار میرود بلکه خطری برای اروپا نیز محسوب میشود.اگر فعالیت‌های ایران بر روی این موشک‌ها ادامه پیدا کند می‌تواند امنیت  آمریکا را هم به خطر اندازد.»
سخنرانی 21 مارس 2016 در اجلاس لابی صهیونیستی آیپک

 «باور اینکه نام رئیس‌جمهور آمریکا در توافق با دولتی تروریستی همچون ایران ثبت شده است، خیلی سخت است.توافقی که امنیت را برای آمریکا و متحدین غربی‌اش کاهش می‌دهد.»
مقاله در روزنامه یواس ای تودی 8 سپتامبر 2015


کد مطلب: 183113

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/183113/دولت-نامزدهای-ریاست-جمهوری-آمریکا-بدگویی-علیه-ایران-هم-سبقت-می-گیرند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com