تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴
کد مطلب : ۱۸۲۳۶۶
ایران به دنبال توسعه مناسبات با آمریکا نیست همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هیچ توسعه مناسباتی نداریم .
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه گزارش سال 94 در برخی شاخص‌ها پرداخت و اظهار داشت: در سال 94 براساس طرح آمارگیری نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد به گونه‌ای که نرخ مشارکت نیروی کاری از 37/2 درصد در سال 93 به 38/2 درصد در سال 94 افزایش یافت.
وی با اشاره به موفقیت تیم مذاکره‌کننده و رفع تحریم‌ها یادآور شد: این فرصت برای کشور پیش آمد که بتواند در جهت افزایش رشد اقتصادی اقدام کند و پیش‌بینی ما در سال 95 رشد اقتصادی بین 5 تا 6درصد است .

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما برای سال 95 این است که 10 میلیون تن از کشاورزان خریداری کنیم، اظهار داشت: در جلسه گذشته هیئت دولت 13 هزار و 420 میلیارد تومان برای خرید 10 میلیون گندم بودجه بندی شد که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود نیاز وارداتی کشور به گندم صفر یا به حداقل برسد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره آزاد شدن واردات کالاهای لوکس از سوی دولت و مغایر بودن آن با اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در این زمینه گروه‌بندی صورت گرفته بود و هیچ کدام از کالاها ممنوع‌الواردات نبودند اما از طریق عدم ثبت سفارش اجازه واردات نمی‌دادیم،واردات این کالاها قبلا آزاد بود و عملا می‌توانستند وارد کشور شوند، تعرفه‌های واردات کالاهای لوکس را افزایش دادیم تا عملا نتواند وارد کشور شود و این اقدام دقیقا در راستای محدود کردن واردات آنها بود.

نوبخت در  پاسخ به سوالی درباره عدم لغو تحریم‌ها پرسید که سخنگوی دولت، یادآورشد: برخی تحریم‌ها مربوط به مسائل غیرهسته‌ای بوده که ربطی به مذاکرات هم نداشت اما تحریم‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای در حال رفع است.

نوبخت در پاسخ به وضعیت اعزام زائران به حج تمتع نیز گفت: تا کنون اقدام مسئولانه‌ای از سوی سعودی‌ها صورت نگرفته، اگرچه فریضه حج مهم است ولی رعایت شان زائران مهم‌تر است. تا اطمینان حاصل نکنیم که زائران ما بی‌حرمت نمی‌شوند و زیر دست و پا له نخواهند شد اقدامی صورت نخواهد گرفت و به دنبال استانداردها هستیم تا این فریضه با برخورد غیرمسئولانه سعودی‌ها باقی نماند.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت خرید ایرباس هم گفت: شرایط بسیار خوبی برای تهیه ایرباس از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک وجود دارد و کل مبالغ از طرف خارجی آورده می‌شود و این قراردادها به نفع ماست. اکنون توجیه اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و مذاکرات هم ادامه دارد و ما در جهت اجرای قراردادها پیش می‌رویم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ایران با عربستان اظهار داشت: هیچ مذاکره رسمی و محرمانه‌ای با عربستان نداریم، برخی کشورها تلاش می‌کنند وساطتی  انجام دهند اما مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور آمریکا در خصوص مسئله برجام مواضعی را اعلام کرد، موضع دولت در این زمینه چیست؟ گفت:  ایران به دنبال توسعه مناسبات با آمریکا نیست همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هیچ توسعه مناسباتی نداریم البته برای استفاده از سرمایه آمریکایی‌ها در کشور مشکلی وجود ندارد اما توسعه روابط با همسایگان جزو سیاست‌های دولت است.

به گزارش فارس، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اوباما مبنی بر اینکه ایران به بطن برجام عمل کرده اما باید به روح آن نیز عمل کند تصریح کرد: آنها توقع داشتند در همه عرصه‌ها عادی‌سازی صورت گیرد اما ما در داخل کشور سیاست‌های مشخصی داریم و آنچه که دولت مجاز بود اقدام کند رفع ابهام در خصوص بحث‌های هسته‌ای بود.

وی در پاسخ به اظهارات برخی منتقدان دولت درباره 4 ساله بودن دولت آقای دکتر روحانی، گفت: باید از برخی مسائل با سلام و لبخند عبور کرد، البته آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست. نوبخت درباره پرداخت پاداش و اضافه کار فرهنگیان خاطر نشان کرد: 900 میلیارد تومان پاداش بازنشستگان فرهنگی پرداخت شده و 4هزارو 500 میلیارد تومان برای پاداش و اضافه کار فرهنگیان هم در سال جاری در نظر گرفته شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴