تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۱۸۱۸۸۸
یک متخصص بیوتکنولوژی با اشاره به اخراج یکی از اساتیدی که در همایشی در موضوع ایمنی زیستی محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) سخنرانی کرده است، گفت: متاسفانه به منتقدین تراریخته تهمت "فن آوری هراس" بودن زده می‌شود و اساتیدی که درباره ابعاد مبهم این نوع محصولات صحبت می‌کنند از سوی برخی عناصر قدرت تهدید به اخراج می‌شوند.
۰
plusresetminus
اخراج یک استاد دانشگاه به دلیل انتقاد به "تراریخته"+جزئیات
به گزارش بلاغ، پروفسور علی کرمی از اخراج اساتیدی که دارای مدارج علمی هستند گلایه کرد و گفت: اعتقاد من بر این است که یک استاد دانشگاه، یک محقق و یا یک ایرانی که دارای رتبه‌ علمی و تخصصی است تنها موظف به ارائه خدمات در حیطه تخصصی خود نیست بلکه موظف به اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم و مسئولان نیز هست.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی بسیج جامعه پزشکی با بیان این که یک محقق نمی‌تواند تنها با درس دادن در کلاس و دانشگاه و تحقیق و انتشار مقالات علمی تخصصی وظیفه خود را ادا کند بلکه وظایفی را نیز در بعد اجتماعی دارد، ادامه داد: درباره تراریخته چهار گروه در کشور وجود دارند؛ گروه اول کسانی هستند که صددرصد مدافع تراریخته‌اند و هیچ مخالفتی را برنمی تابند؛ گروه دوم صدردرصد مخالف‌اند و هیچ موافقتی را برنمی‌‌تابند؛ گروه سوم که متاسفانه اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند که اطلاع ندارند که محصولات تراریخته چیست؛ درواقع با یک ارزیابی ساده می‌توان فهمید که بسیار از تحصیلکرده‌ها و متخصصان کشور اصلا نمی‌دانند محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا G.M.O چیست و گروه چهارم کسانی هستند که با تراریخته موافق هستند، اما معتقدند ابهاماتی در مورد ایمنی آن و سلامتی مردم و عرصه‌های محیط زیست مرتبط با تراریخته وجود دارد یعنی در این دانش و فناوری می‌تواند مسائلی باشد که باید احتیاط شود؛ بنابراین نباید با عجله و بدون بررسی و ارزیابی های گسترده و طولانی محصولات تراریخته کشاورزی و دامی را به سفره غذایی مردم برد.

وی گفت: موافقین می‌گویند این محصولات سالم هستند اما مدارک مستند وجود دارد که خلاف آن را نشان می‌دهد؛ اما ما منتقدین به تراریخته هستیم یعنی موافق تراریخته‌ایم درحالیکه اعتقاد داریم باید جنبه‌های ایمنی آن درنظر گرفته شود؛ اگر قرار است تراریخته وارد مزارع شود، طبق قانون باید از سه مرجع تائیدیه بگیرد درحالی‌که اسنادی وجود دارد که معاون غذا و داروی کشور اعلام کرده است ما هیچ مجوز کشت تراریخته چه در جهت واردات و چه تولید داخل نداده‌ایم، این درحالی است که متاسفانه اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد این محصولات وارد مزرعه و کشت شده، یعنی اقداماتی خلاف قانون صورت گرفته است.

تهدید اساتید دانشگاه از سوی برخی عناصر قدرت
کرمی گفت: حال با این تفاسیر، استادان دانشگاه شروع به اطلاع‌رسانی کرده‌اند اما متاسفانه با تهدیداتی از سوی برخی عناصر قدرت مواجه شده‌اند و اخیرا یک استاد دانشگاه اخراج شده است؛ گرچه عنوان شده علت اخراج، ناکارآیی علمی بوده است اما می دانیم که اختلاف نظر بین این استاد و مسئول موسسه ای که وی را از کار معزول کرده است درخصوص تراریخته‌ها وجود داشته و مقاومت استاد برای گفتن حقیقت باعث صدور حکم اخراج ایشان شده است. اگر لازم باشد اسناد فعالیت های علمی این استاد و فرایند سریع صدور اخراج پس از سخنرانی ایشان در ان همایش در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

تهمت "فن آوری هراس" به منتقدین تراریخته
این استاد دانشگاه ادامه داد: شنیده‌ایم که برخی اساتید دیگر نیز مورد تهدید واقع شده‌اند و حتی به افرادی که در گروه ما جای می گیرند تهمت‌هایی از جمله طرفداران "فن‌آوری هراس" زده شده است؛ آیا یک استاد دانشگاه که رشته زیست فناوری و مهندسی ژنتیک را تدریس می کند و صدها متخصص این رشته را به جامعه تحویل داده و ده ها طرح تحقیقاتی و مقالات علمی ملی و بین‌المللی در این موضوع دارد واقعا می‌تواند فن‌آوری‌هراس باشد؟! این‌ها انواع روشهای جنگ روانی است تا افراد را از عرصه خارج کنند که مخالفت و نقدی شنیده نشود. که در شان اصول و ارزرش های جمهوری اسلامی نیست.

تهدیدکنندگان بودجه‌های مراکز تحقیقاتی را کنترل می‌کنند
وی افزود: ما در گذشته جلسه‌ای را تشکیل دادیم که حدود 40 تن از اساتید برجسته حضور داشتند، مدتی بعد تصمیم گرفتیم بار دیگر این جلسه را تشکیل دهیم و از اساتید دوباره دعوت به‌عمل آوردیم اما بسیاری از همانها که در جلسه اول بودند حاضر به شرکت در جلسه دوم نبودند زیرا از طرف کسانی که در جایگاه‌های قدرت هستند تهدید و هشدار داده شده بودند که ممکن است در موضع علمی و کاری خود دچار مشکلاتی شوند؛ برخی از تهدیدکنندگان کسانی هستند که بودجه‌های مراکز تحقیقاتی را کنترل می‌کنند؛ اگر بودجه مراکز تحقیقاتی قطع شود فاجعه است بنابراین رئیس ان مرکز یا حتی سازمان و اساتید مجبور به همکاری می‌شوند.

کرمی با اعتراض به این روش، گفت: متاسفم از اینکه مراکز پژوهشی کشور بودجه‌های خود را از نهادهایی می گیرند که از سوی آنها تهدید نیز می‌شوند؛ تهدید به اخراج، عدم تصویب بودجه و طرح‌های تحقیقاتی در جمهوری اسلامی ایران شرم‌آور است؛ این روش با نظام جمهوری اسلامی مطابقت ندارد زیرا ما مخالف با نظام حرفی را نمی‌زنیم.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی بسیج جامعه پزشکی گفت: استادی که اخراج شده است در یک همایشی با استناد به مدارک مستدل درباره ایمنی محصولات تراریخته صحبت کرده است و حقایق علمی که بازگو کرده باعث اخراج وی شده است؛ چرا جوی درست شده است که اساتیدی که در جهت سلامتی مردم صحبت می‌کنند دچار مشکل شوند؟! آیا یک استاد دانشگاه حق سخنرانی کردن ندارد؟ آیا مسئولین نهادهای نظارتی در جریان این امور و پشت پرده ماجراها هستند؟ آیا واقعاً این استاد اخراج شده رکود علمی داشته است؟ در حالیکه اگر رکود علمی وجود داشته باشد ابتدا باید اخطارهایی داده و مراحلی طی شود نه اینکه حکم اخراج صادر شود.

وی از سازمان‌های نظارتی، وزیر علوم، وزیر بهداشت، سازمان غذا و دارو، مراجع قضایی و نهادهای مرتبط درخواست رسیدگی به این مسئله مهم را کرد و همچنین به زمینه‌‌سازی برای اخراج یکی دیگر از اساتیدی که حقیقت‌گویی می‌کند، نیز اذعان کرد و این موضوع را بر خلاف فرامین رهبری و اصول نظام اسلامی دانست و امیدست با برگرداند این استاد به جایگاه قبلب خود این خطالی بزرگ جلوگیری و هرگز تکرار نشود.
منبع : شبکه اطلاع رسانی راه دانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴