تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
کد مطلب : ۱۷۹۴۲۵
بانک مرکزی اعلام کرد در 10 ماهه منتهی به مهر ماه امسال 94 هزار میلیارد تومان چک برگشت خورده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در مقطع 10 ماهه دی ماه 1393 لغایت مهر ماه 1394 از نظر تعداد 2/9 درصد و مبلغ 2/6 درصد است.

وضعیت چک‌های مبادله‌ شده از نظر تعداد و مبلغ در مقطع ده ماهه دی ماه 1393 لغایت مهر ماه 1394 به ترتیب 267 میلیون فقره و 36 هزار و 560 هزار میلیارد ریال با میانگین مبلغ 137 میلیون ریال است. از این تعداد، در مجموع 7/8 میلیون فقره چک به مبلغ 940 هزار میلیارد ریال با میانگین مبلغ 120 میلیون ریال، چک برگشتی بوده است.

سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقیقی به کل چک‌های مبادله شده از نظر تعداد 2/8 درصد و از نظر مبلغ 2/2 درصد و سهم چک‌های برگشتی اشخاص حقوقی از نظر تعداد 0/1 درصد و از نظر مبلغ 0/4 درصد می‌باشد. ملاحظه می‌شود که چک‌های برگشتی از نظر تعداد و مبلغ، نسبت به کل چک‌های مبادله شده شبکه بانکی (به خصوص برای اشخاص حقوقی) سهم بسیار کوچکی دارد و این امر حاکی از آن است که عمده چک‌های شرکت‌ها، وصول شده است.

طی 10 ماهه منتهی به مهر ماه 1394 تعداد 2/5 میلیون فقره چک برگشتی از سوی صاحبان حساب رفع سوء اثر شده و بر این اساس 7/8 میلیون فقره چک برگشتی مذکور به 5/3 میلیون فقره کاهش یافته است که این امر موجب کاهش نسبت مانده چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب به 2/0 و 1/7 درصد شده است.

به عقیده برخی کارشناسان برگشت خوردن این میزان چک نشانه رکود اقتصادی شدید در کشور در سال جاری بوده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴