عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان:

2 میلیون و ۳۰۰ هزارتومان قسط ماهیانه وام مسکن!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۱۷۷۰۹۵
در حالی شورای پول و اعتبار به تازگی با پرداخت وام 160 میلیون تومانی موافقت کرده که اقساط 2/3 میلیونی و سود 171 میلیونی این وام خارج از توانایی پرداخت زوج‌های جوان بوده و عملا این اقدام دولت روحانی برای رونق مسکن مانند تلاش‌های قبلی نافرجام می‌ماند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، شورای پول و اعتبار در جلسه چند روز پیش خود با امکان اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم به زوجین خانه‌اولی برای یک پلاک ثبتی از 80، 60 و 40 میلیون تومان به ترتیب 160 میلیون تومان در شهر تهران، 120 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و 80 میلیون تومان در سایر مناطق شهری با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

حامد مظاهریان معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: ابلاغیه مصوبه شورای پول و اعتبار به زودی از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال می‌شود، آیین‌نامه‌های وام جدید به زودی تدوین و اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: مطابق این برنامه باید اول سپرده‌گذاری صورت بگیرد، بنابراین کسانی که قبلا سپرده‌گذاری کرده‌اند یا اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند از سال آینده (نیمه دوم سال 95) می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زوج‌های جوان می‌توانند اقساط ماهانه بیش از 2 میلیون تومانی این وام را پرداخت کنند، اظهار کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است، این مبتنی بر آن است که ما حداقل بتوانیم 50 درصد از قیمت یک واحد مسکونی را تسهیلات پرداخت کنیم، بتوانیم نرخ بهره‌ها را کاهش دهیم و مدت بازپرداخت افزایش یابد.

معاون آخوندی در نهایت پاسخ نداد که چگونه زوج‌های جوان می‌توانند ماهانه 2 میلیون و 300 هزار تومان قسط وام مسکن بدهند.

به گزارش تسنیم، قرار است وام‌های جدید با نرخ سود 14 درصد به زوج‌های جوان پرداخت شود، به عبارت دیگر در بازپرداخت 12 ساله وام 160 میلیون تومانی مسکن زوج‌های جوان باید ماهانه حدود 2/3 میلیون تومان قسط پرداخت کنند.

در واقع در ماه دوازدهم سال 12 زوج‌های جوان 171 میلیون تومان سود برای وام 160 میلیون تومانی مسکن پرداخت می‌کنند.

این مسئله انتقاد عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران را به دنبال داشته است. ایرج رهبر در این‌باره گفت: افزایش وام مسکن از سوی شورای پول و اعتبار تلاش خوبی بوده که وزارت راه و شهرسازی انجام داد، با دو برابر شدن وام 80 میلیون تومانی امکان خرید فراهم شده است.

وی ادامه داد: اما ایراد و اشکال این وام بازپرداخت اقساط ماهانه حدود 2 میلیون و 300 هزار تومانی است که فکر می‌کنم این مسئله برای زوج‌های جوان غیرممکن باشد.

این وام بازار مسکن را تکان نمی‌دهد
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران هم گفت: نرخ سود بازپرداخت تسهیلات فعلی برای متقاضیان مسکن زیاد است و دولت بهتر است به جای اعلام ارقام جدید وسوسه‌کننده برای وام مسکن، میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن تعادل برقرار کند.

حسام عقبایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ادامه داد: اینکه دولت با ارائه تسهیلات بیشتر به تحریک تقاضا اقدام می‌کند حاصل چندانی در حرکت رو به جلوی بازار مسکن ندارد.

او افزود: تعداد تسهیلات مسکن با ارقام وسوسه‌کننده نمی‌تواند راه‌کار معضل مسکن باشد زیرا هنوز هم نرخ بازپرداخت برای مردم بالاست.

وام 160 میلیونی به نفع دلالان است
افشین پروین‌پور کارشناس سیاست‌گذاری زمین و مسکن هم در ادامه این برنامه وارد بحث شد و گفت: بازار مسکن به تحلیل روانی نیاز دارد و تزریق تسهیلات بی‌برنامه نمی‌تواند پاسخگوی معضل این بازار باشد.

او ادامه داد: دولت بهتر است به جای اینکه با ارقام وسوسه‌کننده‌ای که تاکنون کسی دریافت نکرده است در بازار تحرک ایجاد کند میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند.

پروین‌پور اظهار کرد: افزایش وام خرید مسکن تنها به نفع سوداگران و سرمایه‌داران تمام می‌شود. سوداگران و دلالان از قبل این افزایش تسهیلات سود می‌کنند چرا که خانه‌های آنها و املاک بانک‌های خصوصی فروش می‌رود.

وی با اشاره به این‌که دولت یازدهم از ابتدای فعالیت تاکنون تنها افزایش وام خرید مسکن را در دستور کار قرار داده و آن را در مقاطع مختلف دو سال و چند ماه اخیر عملیاتی کرده است، گفت: نمی‌خواهیم بگوییم دولت با این رویکرد به دنبال گران کردن مسکن بوده است، اما نتیجه این سیاست‌ها گران شدن مسکن را به دنبال دارد. با توجه به این‌که سطح تقاضای بازار مسکن از عرضه بالاتر است قیمت‌ها گران می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید به جای افزایش تسهیلات خرید یعنی تحریک تقاضا افزایش عرضه را برای جلوگیری از سوداگری در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان این‌که قرار است 160میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخت شود تا خانه‌های موجود کنونی به فروش برود، افزود: اما قیمت مسکن سوداگرانه بالاست و باید شکسته شود، در این شرایط دولت می‌گوید به قیمت ظالمانه دست نمی‌زنم اما قدرت خرید مردم را با پرداخت تسهیلات افزایش می‌دهم!

کارشناس اقتصاد مسکن با ابراز این‌که زن و شوهر با همدیگر باید 40 سال کار کنند تا بتوانند قسط یک واحد مسکونی را پرداخت کنند، تاکید کرد: این‌که حداکثر 25 درصد از هزینه خانوار باید صرف تامین مسکن شود در کشور کاملا قابل انجام است و رویایی نیست، اگر سوداگری مهار و عرضه افزایش یابد به این قیمت می‌رسیم چنانچه در مسکن مهر به این هدف رسیدیم.

وام جدید دولت روحانی به درد فقرا نمی‌خورد
رئیس پیشین مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی هم درباره تسهیلات جدید مسکن در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» گفت: ارائه تسهیلات جدید خرید مسکن، منجر به صاحبخانه شدن اقشار ضعیف جامعه نخواهد شد.

«محمود فاطمی عقدا» در عین حال توضیح داد: این تسهیلات به درد اقشار متوسط به بالای جامعه خواهد خورد.

این کارشناس ارشد بازار مسکن گفت: در حال حاضر، بورس، به دغدغه مهم دولت تبدیل شده و تصریح کرد که دولت در تلاش بوده تا شاخص‌ها در بازار بورس و سرمایه دچار کاهش نشود و سرمایه‌ها از بورس به سمت بازار ساختمان سرازیر نشود.

فاطمی عقدا، هشدار داد اگر دولت نتواند ثبات بازار پول را حفظ کند دچار مشکل خواهد شد. وی تاکید کرد که آزاد شدن پول در هر بخشی سبب سرازیر شدن آن به سمت بازار مسکن خواهد شد، زیرا صنعت ساختمان آمادگی خیز و افزایش شدید قیمت را دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰