تاریخ انتشارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۱۷۳۵۹۶
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نیروهای مسلح به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بپردازند الگو خواهند شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی آقامحمدی در همایش مبانی برنامه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه باید رویکردهای اقتصادی در نیروهای مسلح تغییر کند اظهار کرد: نیروهای مسلح در بخش‌های نظامی الگو بوده و اگر به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بپردازند و به بخش‌هایی که مربوط به آنها است توجه کنند الگو خواهند شد.
وی ادامه داد: نقش نیروهای مسلح در مردمی‌سازی اقتصاد مقاومتی پررنگ است و یک نمونه بارز آن افراد تحصیلکرده‌ای است که به‌عنوان سرباز و سرمایه عظیم نیروی انسانی در این مجموعه‌ها فعال هستند. سؤال این است که چه استفاده‌ای از این ظرفیت می‌شود.

در حاشیه این همایش علی آقا محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا قراردادهای منعقد شده اخیر با شرکت پژو، ایرباس و در قراردادهای نفتی انطباق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد اظهار کرد: ابتدا باید در نظر گرفت با کدام اولویت به این موضوعات پرداخته شده و مثلاً اشتغال و بیکاری که در استان‌های مختلف با آن مواجه هستیم باید در نظر گرفته می‌شد یا خرید هواپیما؟

وی در ادامه درباره قراردادهای منعقد شده با ایرباس و پژو گفت: اینها قرارداد نیست و تا رسیدن به قرارداد نیازمند زمان بوده، اکنون هیچ بانک غربی به صورت جدی پای کار نیست زیرا غرب ابتدا باید مسائل بیمه و بانک را حل کند. مثلاً در قرارداد پژو، هنوز بانک مربوط به پژو ملاقاتی با مسئولان ما نداشته و حضور پیدا نکرده است بنابراین اینها یک چارچوب و توافق است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد قراردادهای نفتی با بیان اینکه این موضوعات نهایی نشده و نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد، ادامه داد: البته نگرانی در مورد این مباحث وجود دارد همچنین موضوع قرارداد خرید هواپیما تا پایان سال 2025 است و 10 شرط در آن وجود دارد که باید اجازه آنها از سوی مراکز مختلف گرفته شود، نمی‌توان فهمید چه نوع قراردادی است.
آقامحمدی افزود: البته این کارها آثار روانی داشته و موضوع دیگر این است که با خرید هواپیمای 10 میلیون دلاری یا بالای 50 میلیون دلار مانند ایرباس A380 که امکانات رفاهی دارد چه نرخی برای پروازها در نظر گرفته خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه صدا و سیما مسئول گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است، بیان داشت: صدا و سیما در برخی اخبار بزرگ‌نمایی می‌کند و بیش از اندازه به آن می‌پردازد در حالی که در سفر مسئولان به اروپا راجع به فولاد با کشور ایتالیا قراردادی امضا شد که بسیار مناسب است.

اقتصاد مقاومتی ریل مناسب خود را می‌خواهد

همچنین فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی در همایش مبانی برنامه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه نیروهای مسلح در لبه تکنولوژی قرار دارند، اضافه کرد: آخرین الگوی استفاده از تکنولوژی موشک پیشرفته عماد بود که با واکنش سنگین اسرائيل و دیگر کشورها همراه بود.

علی‌اصغر صالح‌اصفهانی با تاکید بر اینکه 2650 میلیارد تومان برای بنیه دفاعی کشور در بودجه پیش‌بینی شده است، گفت: این در حالی است که بسیاری از کشورها در منطقه و فراتر از آن بیش از یک میلیارد دلار برای توان نظامی خود هزینه کرده‌اند. طی روزهای اخیر نیز فاز 15 و 16 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افتتاح شد که 100 درصد ایرانی است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع مبانی فرابرنامه‌‌ای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: دلایل مختلفی برای اجرا نشدن این مباحث می‌توان ارائه کرد که یا مدیریتی بوده یا اقتصادی و همچنین ترکیبی از این دو، علت اصلی جنس مدیریتی دارد که البته آثار اقتصادی پیدا می‌کند. نیاز به انتخاب پارادایم روی اقتصاد مقاومتی داریم.

فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اقتصاد اوضاع مناسبی ندارد، تصریح کرد: وضعیت کنونی اقتصاد محصول ریل حال حاضر بوده و باید تکلیف خود را با این ریل مشخص کنیم، ساختار عمل‌کننده کیست و کجا است. همه فعالان اقتصادی، سه قوه و نیروهای مسلح ماموریت دارند.

صالح اصفهانی با طرح این سؤال که چه کنیم که با تغییر دولت‌ها، سیاست‌ها تغییر نکند، اظهار داشت: درست است که دولت‌ها در ایران دو دوره‌ای بوده اما یک مدیر باید بداند 4 سال فرصت وجود دارد هر دولت کار خوب و بد داشته و نباید فرصت را برای گفتن کارهای گذشته بگذرانیم.

این استاد دانشگاه به سه مفهوم برای اجرای سیاستی‌های 24گانه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، پیاده‌سازی مفهوم کلی سیاست در برنامه، اجرا و پیاده‌سازی الزامات باید پیش‌بینی شود.

وی در خصوص چگونگی اجرای این الزامات نیز عنوان کرد برای اجرا و پیاده‌سازی گفتمان واحد نیاز است تا در کنار رفع موانع قانونی، اعضایی، تسهیل و سیاست انگیزشی مرکز نظارت و کنترل پایش ایجاد شود. ساز و کار ویژه برای انجام یک کار غیرمتعارف نیاز است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷